همشهری آنلاین: از محاصره کامل شهر تکریت، زادگاه صدام از سوی نیروهای ارتش و نیروهای داوطلب مردمی عراق از ساعات اولیه صبح روز چهارشنبه نیروهای داوطلب و نیروهای ارتش از سه محور وارد شهر مذکور شدند، در عین حال درگیری‌های شدیدی میان نیروهای دولتی عراق و افراد مسلح داعش در شهر کرمه در شمال فلوجه رخ داد که در این درگیری‌ها ده‌ها تن از اعضای داعش کشته شدند.

نیروهای عراقی شرق تکریت را به طور کامل آزاد کردند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، مسوولان عراقی اعلام کردند که نیروهای دولتی با کمک داوطلبان مردمی که حمله‌ای را به شهر تکریت مرکز استان صلاح‌الدین عراق آغاز کرده‌اند، از سه محور غرب، جنوب و شمال وارد تکریت شده‌اند و منطقه " سمره" در شمال شرق تکریت را آزاد کردند. این نیروها به سمت مناطق " السیباط" و "ربیضه" رفته‌اند تا این مناطق را نیز از لوث وجود داعش پاکسازی کنند.

پیشروی نیروهای عراقی با حمایت جنگنده‌های ارتش صورت می‌گیرد.

به گزارش منابع نیروهای عراقی از طریق ورودی جنوبی تکریت به سمت این شهر پیشروی کرده و پرچم عراق را بر فراز بیمارستان نظامی تکریت که در نزدیکی کاخ‌های صدام قرار دارد، برافراشتند. همچنین تعداد زیادی بمب را در اطراف این بیمارستان خنثی کردند.

این نیروها همچنین منطقه " الهیاکل" در شمال تکریت را آزاد کرده و وارد خیابان الاربعین در مرکز تکریت شدند. آنها از دو محور وارد منطقه کاخ‌های ریاست جمهوری در تکریت شدند.

همچنین شورای عشایر صلاح الدین اعلام کرد که نیروهای عراقی کنترل کامل مناطق شرق تکریت را در دست گرفته‌اند.

مروان الجباره سخنگوی شورای عشایر صلاح الدین اعلام کرد که نیروهای عراقی مناطق ربیضه، السیباط، " القلق"، "الوشواش" و دیگر مناطق شرق تکریت را تا پل " الفتحه" در شرق بیجی به طور کامل به کنترل خود درآوردند و آماده ورود به شهرستان " الشرقاط" در شمال تکریت هستند.

نیروهای دولتی عراق با کمک داوطلبان مردمی همچنین حمله ای را به مرکز شهر تکریت آغاز کردند. این نیروها با استفاده از خودروهای زرهی از سمت غرب تکریت به سمت منطقه " الدیوم" در شمال حرکت کردند.

در همین راستا یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین اعلام کرد که نیروهای عراقی منطقه " الدیوم" در غرب تکریت را آزاد کردند و وارد شمال این شهر شدند.

به گزارش مسوولان عراقی، افراد مسلح داعش بمب‌هایی را در مسیرهای این شهر برای توقف پیشروی نیروهای عراقی کار گذاشته بودند.

پیشتر منابع عراقی اعلام کرده بودند که نیروهای ارتش و داوطلبان مردمی از تمامی محورها شهر تکریت را محاصره کرده و به تقویت تجهیزات نظامی خود در این شهر و اعزام نیروهای بیشتر برای آزادسازی آن پرداختند.

جنگ آزادسازی تکریت یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین عملیات‌ نیروهای عراقی در بازپس‌گیری مناطق صلاح‌الدین است که با آزادسازی شهر دور، ابوعجیل و العلم آغاز شد.

عبدالوهاب الساعدی، فرمانده عملیات صلاح‌الدین اعلام کرد که نیروهای عراقی مقدمات لازم را برای آزادسازی کامل تکریت از تمامی محورها انجام داده‌اند و ساعت صفر برای ورود به شهر نزدیک شده است.

همچنین کمیته امنیتی استانداری صلاح‌الدین اعلام کرد که نیروهای مردمی عراق دارای نظم فوق‌العاده‌ای طی درگیری‌هایی بوده‌اند که از هفته گذشته برای آزادسازی مناطق صلاح‌الدین آغاز شد و به همکاری و هماهنگی با نیروهای امنیتی پرداخته‌اند.

نیروهای عراقی همچنین عملیات آزادسازی منطقه مطیبجه در شرق استان صلاح‌الدین را که داعش از آن برای آموزش اعضای خود استفاده می‌کند، آغاز کردند.

مطیبجه پادگان اصلی آموزش نظامی اعضای داعش و به ویژه عاملان انتحاری و خارجی‌هایی است که از سوریه می‌آیند و کنترل بر آن به منزله گامی مهمی جهت تقویت امنیت دیالی است چراکه بیشتر عاملان انتحاری از طریق این منطقه به سمت منطقه العظیم و مناطق نزدیک به آن می‌روند.

شیروان الوائلی، مشاور رئیس‌جمهور عراق در امور امنیتی قهرمانی نیروهای عراقی و پیروزی‌های آنها را در بازپس‌گیری مناطق صلاح‌الدین ستود.

وی همچنین برای پیگیری اوضاع عملیات عراقی‌ها علیه داعش به استان صلاح‌الدین رفت.

الوائلی با عماد یاسین الزهیری، فرمانده عملیات در شهر سامراء دیدار کرد تا آخرین تحولات عملیات نظامی علیه داعش را پیگیری کند.

وی همچنین با عبدالوهاب الساعدی، فرمانده عملیات صلاح‌الدین نیز دیدار کرد.

حامد مالکی، فرمانده نیروی هوایی ارتش عراق اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش طی سه روز گذشته 170 تن از اعضای داعش را در استان صلاح‌الدین به هلاکت رساندند.

به گفته مالکی، عملیات نظامی نیروهای عراقی در صلاح‌الدین به صورت منظم پیش می‌رود و در حملات جنگنده‌های ارتش تعداد زیادی از تجهیزات نظامی داعش منهدم شد.

از سوی دیگر، شهر کرمه در شمال فلوجه صحنه درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و افراد مسلح داعش برای ششمین روز متوالی بود. در پی این درگیری‌ها ده‌ها تن از دو طرف کشته شدند.

وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد که در پی حملات نیروهای عراقی و همچنین ائتلاف ده‌ها تن از اعضای داعش در شهر کرمه به هلاکت رسیدند.

کد خبر 289681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha