دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

دکتر صباح زنگنه: تکریت شهری با موقعیت مهم سوق‌الجیشی و با تاریخی پر از حوادث گوناگون است.

دکتر صباح زنگنه

 اين شهر در مسير ميان بغداد تا موصل و همچنين در گذرگاه ميان عراق، سوريه و اردن قرار گرفته و با داشتن پايگاه هوايي و پادگان‌هاي ديگر از موقعيت مهم استراتژيك برخوردار است. بنابراين نيروهاي بعثي از پيش از سقوط صدام به اين شهر به‌عنوان جايگاهي اساسي و پشتوانه‌اي براي ساير شهرها و اقدامات در جهت خلاف روند سياسي جديد عراق نگريسته‌اند. از اين لحاظ، داعش هم با توافقاتي كه با بعثي‌هاي باقيمانده از زمان صدام داشته، اين شهر را به پايگاهي براي حمله به ساير شهرها و انجام پشتيباني‌هاي فني، مالي و لجستيك بدل كرده بود. در اطراف و داخل شهر عشاير گوناگوني هم سكونت دارند ازجمله عشيره سني الجبور، كه عشيره بزرگي در سطح چند شهر است. رئيس مجلس ملي عراق از همين عشيره است.

عشيره ديگري به نام آلبونمر هم در اين منطقه هست كه مورد تعرض داعش قرار گرفته و ده‌ها و صدها نفر از افراد آن توسط داعش قتل‌عام شده‌اند. اما آنچه توانست تغييري در تسلط داعش بر تكريت ايجاد نمايد، تنها فداكاري‌هاي عشيره آلبونمر و الجبور نبوده بلكه در كنار آنها نيروهاي نظامي، نيروهاي امنيتي كه از مذاهب و قوميت‌هاي مختلفي تشكيل يافته و در كنار آنها داوطلبان عراقي شهرهاي گوناگون براي دفاع از حيثيت، ناموس و شرف مردم شهرهاي غرب عراق به نام الحشد الشعبي يا نيروهاي داوطلب مردمي قرار گرفته‌اند. طبعا امكان موفقيت نيروهاي نظامي عراقي و نيروهاي داوطلب در شهر تكريت طي چند روز آينده بسيار بالاست. اما همواره دولت، ارتش و رهبران عراق بر مشاركت عشاير منطقه هم تأكيد داشته‌ و دارند و بدون حضور آنها عملا تداوم آزادي اين شهر غيرقابل تصور خواهد بود.

شهر الدور كه به‌تازگي در تكريت آزاد شده، زادگاه ابراهيم عزت الدوري معاون صدام و فرمانده بسياري از عمليات كشتار در عراق است. در كنار آن شهر العلم است كه در حال آزادسازي است و كمتر از 5درصد مناطق استان مهم صلاح‌الدين باقي نمانده تا آزاد شوند. اما علت اصرار عربستان و قطر بر موضوع بي‌نيازي يا مخالفت با حضور نيروهاي داوطلب عراقي براي آزادسازي اين منطقه از كجا نشأت مي‌گيرد؟ آيا آنها با كشتار عشاير البونمر و الجبور موافقند و آيا حضور اين دو عشيره را كه از اهل سنت‌اند به چشم نمي‌بينند يا آيا آنان به‌دنبال اهداف مسموم ديگري هستند؟ به‌نظر مي‌آيد سخناني كه در چند روز اخير از سوي مقام‌هاي قطر و عربستان بيان شده، تفسيري جز حمايت قاطع از داعش توسط اين دو كشور ندارد. آزادي استان صلاح‌الدين مقدمه ضروري و واجب آزادسازي موصل در آينده هم خواهد بود.

کد خبر 289409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha