چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

عملیات بزرگ ارتش و نیروهای مقاومت مردمی عراق برای آزادسازی و پاکسازی استان صلاح‌الدین دیروز با تحولی بزرگ همراه شد و ارتش عراق توانست برای نخستین‌بار در چارچوب این عملیات وارد شهر استراتژیک تکریت شود.

تکریت

در مقابل، داعش اين شهر را تبديل به شهري تماما بمبگذاري‌شده كرد و در موصل نيز به تخريب و از بين بردن آثار تاريخي عراق ادامه مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري رويترز، نيروهاي ارتش و مقاومت مردمي عراق پس از يك هفته از آغاز عمليات بزرگ خود براي آزادسازي شهرهاي مختلف استان صلاح‌الدين در شمال بغداد، ديروز توانستند مركز شهر العلم در شمال تكريت را به كنترل خود درآورده و از رهگذر آن وارد شهر تكريت مركز استان صلاح‌الدين شوند.

شهر العلم آخرين پايگاه گروه تروريستي داعش بود كه ارتش عراق براي ورود به شهر استراتژيك تكريت بايد آن را پاكسازي مي‌كرد.

گروه تروريستي داعش از تابستان گذشته در حمله‌اي ناگهاني شماري از شهرهاي استان صلاح‌الدين و در صدر آنها تكريت مركز اين استان را به كنترل خود درآورده بود. عمليات آزادسازي استان صلاح‌الدين بزرگ‌ترين عمليات از زمان ورود داعش به اين استان به‌شمار مي‌رود و دولت اميدوار است از طريق آن علاوه بر متوقف‌سازي‌ پيشروي‌هاي داعش، مناطق تحت كنترل آن را نيز بازپس‌گيرد.

به موازات اين پيشروي، نيروهاي امنيتي عراق با پشتيباني نيروهاي مقاومت مردمي و پوشش هوايي جنگنده‌هاي ارتش توانستند كنترل تمامي ورودي‌هاي شهر تكريت را در اختيار بگيرند. ارتش عراق اعلام كرده كه حركت خزنده خود به سمت مركز تكريت را به‌منظور فرصت دادن به افراد مسلح براي تسليم شدنشان به‌صورت موقتي متوقف كرده است.

پيش از اين، ارتش عراق علاوه بر بازپس‌گيري شهر العلم، منطقه آلبوعجيل را نيز آزاد كرده و در منطقه حويجه در جنوب شهر كركوك نيز پيشروي كرده بود.

در همين حال، موفق الربيعي از نمايندگان پارلمان عراق شهر محاصره شده تكريت را شهر تماما مين‌گذاري شده‌اي توصيف كرد كه بيشتر به يك خودروي بمبگذاري شده شبيه است. وي افزود: داعش منازل، خيابان‌ها و حتي تيرهاي برق را بمبگذاري كرده و شمار زيادي از تك‌تيراندازهاي خود را در خطوط مقدم مستقر كرده است.

الربيعي شمار افراد وابسته به داعش در اين شهر را يك هزار نفر با تابعيت عراقي و بيگانه برآورد كرد و گفت: بازپس‌گيري شهر تكريت نياز به زمان و جانفشاني دارد زيرا داعش علاوه بر نيروها و افراد خود، بازماندگان رژيم سابق را در كنار خود دارد و از مردم به‌عنوان سپر امنيتي استفاده مي‌كند و در عين حال، از طريق به آتش كشاندن چاه‌هاي نفت تلاش دارد تا سياست زمين سوخته را عملي سازد.

همزمان با اين عمليات گسترده، داعش ديروز هم به تخريب و نابودسازي آثار تاريخي عراق ادامه داد و ديروز كليسايي تاريخي را در شمال استان نينوا نابود كرد. اين گروه تروريستي كليساي ماركوركيس را در منطقه العربي در شمال موصل مركز استان نينوا منفجر و به‌طور كامل تخريب كرد. تاريخ بناي اين كليسا به قرن دهم ميلادي بازمي‌گردد. دريد حكمت طوبيا مشاور استاندار نينوا در امور اقليت‌ها با اشاره به تخريب اين كليساي تاريخي گفت: داعش علاوه بر منفجرسازي كليسا، بخش‌هايي ديگر از آن و قبرستان مجاورش را هم با بولدوزر تخريب كرد.

  • مانور نظامي آمريكا در كويت

فرماندهي مركزي آمريكا مانوري نظامي را با مشاركت 12كشور در كويت آغاز كرد. روزنامه الشرق‌الاوسط نوشت كه آمريكا به همراه 6كشور عربي حوزه خليج‌فارس و 5كشور ديگر، مانور موسوم به «عزم عقاب‌هاي 2015» را از روز دوشنبه آغاز كرده و تا پايان مارس (پايان هفته نخست فروردين‌ماه) آن را ادامه خواهد داد. در اين عمليات ناو هواپيمابر وي‌اي‌اي نيويورك و ناوچه آبي خاكي يو اس اس فورت مك هنري مشاركت دارند و هدف از آن تهديدات احتمالي داعش و هرگونه تهديد و چالش احتمالي اعلام شده است.

کد خبر 289645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha