همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارتفاع متوسط توده‌های جنگلی زاگرس از ۱۲ متر به ۸ متر کاهش یافته است.

ارتفاع متوسط توده‌های جنگلی زاگرس چهار متر کاهش یافته است

به گزارش ایرنا، محمد درویش روز پنج‌شنبه در دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس افزود: همچنین چتر تاج پوشش 75 درصدی درختان زاگرس به کم‌تر از 25 درصد کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که میلیون‌ها درخت بلوط در طول یک دهه گذشته خشک شده است که تشدید ریزگردها را به دنبال داشته است.

درویش ادامه داد: هر هکتار جنگل پهن برگ می‌تواند سالانه تا 2 هزار متر مکعب آب را در خاک نفوذ دهد و از هدررفت آن جلوگیری کند، در حقیقت سرعت نفوذ آب در خاک جنگلی دست‌کم 40 برابر خاک غیرجنگلی است.

وی افزود: بنابر این حراست از رویشگاه‌های جنگلی به طور همزمان دو کارکرد مثبت دارد یکی این که سفره‌های زیرزمینی را پر می‌کند و دیگر این که با کاهش ضریب هرز آب، از جابجایی خاک و هدر رفت آب جلوگیری می‌شود.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در واقع حفظ رویشگاه 6 میلیون هکتاری زاگرس به معنی تامین آب برای نیاز شرب مردمان کلان‌شهری است که 12 برابر تهران امروز جمعیت دارد و به تنهایی می‌تواند تشنگی 150 میلیون انسان را از بین ببرد.

وی اظهار کرد: هنوز بیش از 60 درصد عشایر و 10 درصد روستانشینان زاگرس به چوب درختان زاگرس به عنوان سوخت و زغال نگاه می‌کنند که نگران‌کننده است.

درویش گفت: باید تلاش کنیم با کمک دانش میان رشته‌ای، وابستگی معیشتی به جنگل‌های زاگرس را کاهش دهیم، همچنین با برنامه‌ریزی موجب رونق کسب و کار سبز و استحصال انرژی‌های نو شویم.

دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس امروز -پنج‌شنبه- در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

کد خبر 289182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha