جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

محسن پیرهادی: ۱- مادرِ محمد رضا پهلوی در خاطرات خود می نویسد: یک روز محمد رضا که خیلی ناراحت بود به من گفت: «مادر جان مرده شوره این سلطنت را ببرد که من، شاه و فرمانده کل قوا هستم و بدون اطلاع من هواپیماهای ما را برده‌اند ویتنام»

پیر هادی

 آن موقع جنگ ویتنام بود و آمریکایی‌ها که از قدیم در ایران نظامی داشتند هر وقت احتیاج پیدا می‌کردند از پایگاه‌های ایران و امکانات ایران با صلاحدید خود استفاده می کردند. حتی اگر احتیاج داشتند هواپیماها و یدکی های ما را برای پشتیبانی از نیروهای خودشان در ویتنام بکار میبردند . حالا بماند که چقدر سوخت مجانی میزدند و اصلا کل بنزین هواپیماها و سوخت کشتی هایشان را از ایران می‌بردند ...» (کتاب ملکه پهلوی صفحه ۳۷۸) در رژيم محمد رضا پهلوى به قدرى آمريكا بر ايران مسلط بود كه سرنوشت ايران را تعيين مى كرد، تا آنجا كه كار مهمى بدون اجازه مستشاران آمريكا صورت نمى گرفت. اسارت و وابستگى ايران و ايرانى به اينجا رسيده بود. ملت ايران به بركت انقلاب اسلامى، با سيلى و لگد آمريكاييها را بيرون كردند، و عزت از دست يافته را باز يافتند.

2- امروز به بركت مجاهدت شهدا و هدايت‌هاي روحانيت به رهبري امام و رهبر حكيم انقلاب، مردم در تمامي اركان سرنوشت خود حق دخالت دارند. قانون اساسي كشورمان به خوبي اين مهم را نشان مي دهد كه مردم به طور مستقيم و غير مستقيم از بالاترين رده هاي حكومتي تا پايين ترين رده ها را خود تعيين مي كنند و ديگر نظام سلطه براي آنهاغ وزير و وكيل تعيين نمي كند.

3- شوراهای اسلامی اعم از شورایاری‌ها نيز به صراحت و شفافيت در قانون اساسی جمهوري اسلامي ايران، مورد توجه و دقت بوده به گونه اي كه که یک رکن اساسی اداره کشور محسوب می شوند. امروز مردم علاوه بر دخالت در تعيين بالاترين مديران اداره كشور، حداقل در سطح تهران، تلاش دارند تا با انتخاب شوراياران، مديريت شهري را در اداره پايتخت ايران اسلامي ياري نمايند. البته قوانین موضوعه و عادی در مورد شوراها به طور كلي، از يك ضعف و ناکارامدی های مفرط، رنج مي برد كه لازم است در جهت تحقق اصول ششم، هفتم و صدم قانون اساسی، تلاشهاي جدي از سوي نهاد قانونگذاري صورت گيرد.

4- تا پيش از برگزاري انتخابات شوراياري ها كه در 22 اسفند قرار است برگزار شود لازم است همه مجريان و ناظرين دقت لازم را در اين امر مهم داشته باشند. شوراي نگهبان از تجربه هاي گرانقدر نظارتي برخوردار است كه مناسب است از اين تجربه ها استفاده مناسبي شود. نكته اي كه بيش از همه در اينجا بايستي مورد توجه قرار گيرد؛ پرهيز از رقابت هاي بيهوده سياسي، پرهيز از نزاع و درگيري، سلامت رقابتها و توجه جدي به اداره شهر در رقابت هاي انتخابات شوراياري است. فضاي يك هفته جاري بايستي به گونه اي باشد كه مديريت شهري از ايده هاي جديد و كارآمد براي اداره شهر بهره مند شود

5- شوراي شهر تهران بعد از انتخابات بايستي با مرور و اصلاح وضعيت شوراياري ها، از حاشيه ها يي كه ممكن است دامن گير شود جلوگيري نمايد و همچنين وضعيت را به گونه اي سامان دهد كه گروهها و جريانهاي سياسي، طمع سوءاستفاده از شوراياري ها را نداشته باشند و شوراياري ها بيش از گذشته، مديريت شهري را در اداره شهر و خدمت رساني به شهروندان تهراني ياري نمايد.

6- هر چند با ديدگاههاي مثبتِ اجتماعي مديريت شهري، شوراياري ها حدود 10 سال است كه شكل گرفتند اما همچنان اين نهاد، نوپا، تلقي مي شود و در مرحله اول شكل گيري خود مانده است. بايستي با همكاري مديريت اجرايي شهر تهران و نهاد تقنيني آن(شوراي شهر) فضاي استفاده از پتانسيل بالاي مردم تهران در قالب نهاد شوراياري ها، بيش از گذشته فراهم آيد.
به عنوان نمونه در حال حاضر بخشي از فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي شهر تهران در اختيار شوراياري ها در قالب سراهاي محله قرار دارد ليكن فعاليت هاي شهرداري وسعت بسياري دارد. امور فني و عمراني، شهرسازي و معماري، برنامه ريزي توسعه شهري، حمل و نقل و ترافيك، خدمات شهري اعم از پارك ها و فضاي سبز شهر تهران، ميادين ميوه و تربار، زيباسازي، بازيافت و تبديل مواد، نظارت بر تاكسيراني شهر تهران، ترمينال ها، امور سلامت رفاه و خدمات اجتماعي و.. از جمله اموري است كه مي توانبا سازو كارمناسب، مدرن و مبتني بر دانش بومي، در اختيار مردم قرار گيرد و از استعدادهاي سرشاري كه در جوانان مستعد تهراني وجود دارد بهره مند شويم.

7- وقتي نهادي را «نوپا» يافتيم، بايستي حداقل دو نكته را در مورد آن رعايت كنيم:

اول- متاسفانه برخي از انتقادات شوراياري ها با عنوان منفي و نامناسب « چوب لاي چرخ» استفاده مي كنند. مجريان و مديران شهري و همچنين نهاد تقنيني- نظارتي شهر(شوراي شهر) در مواجهه با شوراياري ها بايستي صبر و حوصله به خرج دهند و از «سعه صدر» كافي برخوردار باشند. به اين معنا كه زمينه انتقال نقطه نظرات، انتقادات و ايده هاي جديد اعضاي شوراياري را فراهم آورند و از انتقادات حتي تخطئه آميز آنها به عنوان موهبتي براي اداره بهتر شهر تهران بهرمند شوند. در عين حال كه با سازو كارهاي نظارتي مانع از آن شوند كه عده اي بخواهند از شوراياري ها سوءاستفاده مالي و جناحي نمايند. بايستي همگي اين مهم را دريابيم كه تشکل های مردم نهاد می توانند از طریق تعامل و هم فکری مردمی نقش مهمی در كاهش مشكلات شهري و افزايش و توسعه خدمات شهري داشته باشند.

دوم- عموم مردم هنوز ارتباط و آشنايي بايسته اي با شوراياري ها ندارند. ستاد هماهنگي شوراياري ها در جهت افزايش بحث هاي آموزشي بايستي جدي تر از گذشته وارد شود. آموزش، نخستین مبحثی است که در ترویج فرهنگ ایرانی- اسامی اهمیت دارد. کارشناسان بسـیاری اشتباهات و نقصان های افراد در جامعه را محصول آموزش ندیدن می دانند. از این رو شورایاری ها كه امتداد شورای شهر در محله ها هستند و آموزش و توانمندسازی آنان شبکه گسترده و منسجمی را در اختیار شورای شهر قرار خواهد داد تا با بهره گیری از آن بتواند در نیازسنجی و امکان سنجی محله ها و مناطق شهر تهران که پایه و اساس برنامه ریزی و تصمیم گیری در تهران است دقیق و مطمئن عمل نماید.

کد خبر 289130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha