همشهری آنلاین: نائب رئیس شورای شهر جزئیات برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را تشریح کرد و گفت: ۴ هزار نفر ناظر این انتخابات هستند.

به گزارش فارس، مرتضی طلایی در مورد انتخابات شورایاری‌ها که روز 22 اسفند برگزار خواهد شد، گفت: برای این انتخابات 2 هزار شعبه اخذ رأی در سطح شهر تهران پیش‌بینی شده است که این مقدار نسبت به سال گذشته 700 شعبه افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه هر محله شهر تهران حداقل 5 شعبه اخذ رأی خواهد داشت، گفت: متاسب با شرایط جغرافیایی و جمعیتی محلات تعداد این شعبه‌ها تا 8 نیز افزایش می‌یابد.

به گفته طلایی ساعت برگزاری انتخابات از ساعت 9 صبح تا 19 خواهد بود.

وی در ادامه به 2 نکته اساسی در زمینه این انتخابات اشاره و اظهار امیدواری کرد که رسانه‌ها شورای شهر را در بعد کمی و کیفی برگزاری انتخابات یاری کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: در زمینه بعد کمی ما تلاش کردیم تا مشارکت شهروندان در انتخابات را افزایش دهیم اما متأسفانه گزارش‌ها حاکی از آن است که هنوز 80 درصد شهروندان با وظایف شورایاری‌ها آشنایی ندارند گرچه 10 سال از فعالیت شورایاری‌ها در تهران می‌گذرد.

وی با انتقاد از عملکرد شورای شهر و شهرداری در این زمینه گفت: این ضعف ما است که نتوانستیم به درستی شورایاری‌ها را به مردم معرفی کنیم و یا با کارهای خود آن را نشان دهیم.

طلایی در مورد راهکارهای استفاده شده برای افزایش مشارکت شهروندان گفت: تصمیم داریم از تمام ظرفیت‌ها مانند رسانه‌ها و ائمه جماعات مساجد کمک بگیریم تا مردم را با شورایاری‌ها آشنا کنند. در این خصوص جلسات مختلفی با ائمه جماعات مساجد تهران برگزار کردیم و ضمن آشناسازی آنها با وظایف شورایاری‌ها از آنها طلب کمک کردیم تا در میان دو نماز برای مردم در مورد شورایاری‌ها صحبت کنند.

وی افزود: همچنین هیأت‌های مذهبی را با حضور خود در آنها فعال کردیم تا بتوانیم از همه ظرفیت‌ها برای بهتر شدن مشارکت مردم استفاده کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد بعد کیفی انتخابات گفت: برای ما خیلی مهم بود که مردم میان خوب و خوب‌تر، خوب‌تر را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه از میان بیش از 13 هزار نامزد شورایاری‌ها تنها 2500 نفر انتخاب خواهند شد، گفت: تلاش می‌کنیم که مردم لیست‌های انتخاباتی را مطالعه کنند تا بتوانند انتخابی مناسب داشته باشند و امیدواریم که شورایاری‌ها به دست نیروهای متدین و مذهبی بیفتند که در هماهنگی با مساجد ما در هر 354 محله تهران 354 قرارگاه فرهنگی داشته باشیم.

طلایی در مورد اولین وظایف منتخبان شورایاری‌ها گفت: این افراد باید برآوردی از محلات خود داشته باشند و با نیازسنجی بتوانند مجموعه اقداماتی را طرح‌ریزی کنند تا در گام اول از گسترش آسیب‌های اجتماعی و جنگ نرم جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه تهران را باید از حالت مجمع‌الجزایری بودن محلات آن خارج کرد، گفت: این موضوع سبب مي‌شود تا از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شده و اولی‌ترین وظایف ما پیشگیری از آسیب‌های خانواده خواهد بود.

این عضو شورای شهر تهران در مورد نحوه تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورایاری‌های تهران گفت: ما زمانی که برای انتخابات هدف‌گذاری کردیم تحول کیفی را به موضوع کمی افزودیم و با بازنگری اساسنامه مربوط به تأیید صلاحیت نامزدها بحث سواد، سن، اقامت و ... را در اساسنامه گنجاندیم اما متأسفانه این موضوعات مورد توجه قرار نگرفت.

وی ادامه داد: حرف ما این بود که همه شهروندان معتمد هستند اما نیاز جامعه امروز ما به استفاده از نیروی جوان است و به کسانی نیازمندیم که باید دانش و شناخت اجتماعی لازم را داشته باشند.

طلایی خاطر نشان کرد: اما متأسفانه اصلاحات را به حداقل رساندند و هدف اولیه ما محقق نشد.

وی افزود: در مرحله دوم تلاش بسیاری کردیم تا انگیزه ورود برای جوانان و نخبگان به انتخابات فراهم شود که در این زمینه موفق بودیم اما بعد از ثبت‌نام‌ها ملاک ما توجه به مسائلی بود که ظرفیت موجود در اختیار اهل آن قرار گیرد تا وقتی امثال من و شما، خانواده و فرزندان خود را به مکانی فرستادیم که تحت نظارت این افراد هستند نگران آنها نباشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در مراحل ابتدایی 1700 نفر به دلایلی چون مشکلات احراز هویت و استقرار در محل و همین‌طور دارا بودن پرونده‌های قضایی رد صلاحیت شده‌اند، گفت: 700 نفر این افراد به مشکل استقرار در محل داشتند تأیید صلاحیت شدند.

وی افزود: تعدادی از افراد نیز مشکل احراز هویت داشتند که هویت آنها احراز شده و مشکلی برای ورود به انتخابات نخواهند داشت اما 700 نفر دیگر کسانی بودند که یا در کمیته انضباطی شورایاری دوم و سوم و یا محکمه‌های قضایی پرونده باز داشته‌اند که هیأت نظارت با استناد به این قانون که آنها دارای محکومیت نیستند صلاحیت این افراد را تأیید کرد.

طلایی با اشاره به اینکه تنها صلاحیت حدود 100 نفر تأیید نشده است، گفت: ما برای نظارت دقیق بر افرادی که انتخاب می‌شوند لایه سومی قرار دادیم مبنی بر اینکه این افراد بعد از رأی آوردن باید اعتبارنامه دریافت کنند.

به گفته وی برای انتخابات شورایاری‌ها مسائل سیاسی افراد در نظر گرفته نشده است بلکه بررسی صلاحیت‌ها به صورتی بوده که افرادی که توانایی انجام کار و وظیفه دارند انتخاب شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد موضوع نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها نیز گفت: بالغ بر 25 هزار نیرو در این انتخابات درگیر هستند که 12 هزار نفر آنها نیروی اجرایی و 4 هزار نفر ناظر هیأت نظارت محسوب می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: در هر شعبه اخذ رأی 5 نفر نیروی اجرایی حاضر است و البته ناظرانی نیز از سوی فرمانداری تعیین شده‌اند که حق توقف و یا ابطال انتخابات را دارند.

طلایی با بیان اینکه مجلس نیز به صورت غیر مستقیم بر این انتخابات نظارت می‌کند، گفت: به جرأت می‌گویم که در چینش افراد اجرایی کار را به کسانی سپردیم که هیچ دخالتی در انتخابات نخواهند داشت چرا که آنها نسبت فامیلی با نامزدها نداشته، خودشان در انتخابات ذی‌نفع نیستند و در آخر نیز افرادی متدین و با سوابقی درخشان محسوب می‌شوند.

وی بر اهمیت موضوع اجرا نسبت به نظارت تأکید کرد و گفت: این انتخابات به فضل خداوند از جمله سالم‌ترین انتخابات خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد یکسان نبودن نظرات هیأت نظارت و هیأت اجرایی انتخابات شورای شهر گفت: اینکه دوستان ما در هیأت نظارت چگونه فکر می‌کنند را باید از خودشان پرسید اما تا جایی که من می‌دانم 9 نفر از شورای شهر عضو هیأت نظارت هستند که شامل هر دو گروه سیاسی می‌شود.

وی افزود: اگر این افراد با یکدیگر همکاری داشته باشند افرادی که به عنوان ناظر انتخاب می‌شوند بینابین خواهند بود.

طلایی به برگزاری جلسه صبح فردا برای تعیین شیوه‌نامه اجرایی انتخابات اشاره کرد و گفت: در این شیوه‌نامه راهکارهایی برای موضوعاتی چون تشابه اسمی نامزدها، رأی بدون کد و عدم رعایت اصول هنگام رأی‌گیری در نظر گرفته خواهد شد.

کد خبر 289446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha