چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

با توجه به سپردن امور شهری به‌دست مردم محله و برای تأمین مشارکت مردم در پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی که مهم‌ترین هدف مجموعه مدیریت شهری است تشکیل شورای اسلامی مردمی به استناد ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور مورد توجه قرار گرفت که این مهم نشان­‌دهنده اعتماد مدیریت شهری به مشارکت مردمی است.

shorayari

پس با توجه به آنكه مشاركت فعال و منسجم مردم در اداره شهر به‌عنوان مهم‌ترين هدف مجموعه مديريت شهري قرار گرفت، در اين راستا شوراياري محلات از اهميت ويژه‌اي برخوردار گشت.شوراياري نوعي نهادسازي غيرمتمركز و محلي ودر واقع انجمن معتمدين مردم است كه با بهره‌گيري از توانايي نيروهاي مردمي، فرايند مشاركت، مداخله و كنترل مردمي را تسهيل كرده و تعميق مي‌بخشد و زمينه را براي مشاركت مردمي و اتصال بدنه مديريت شهري با شهروندان فراهم مي‌آورد و زمينه‌­ساز دمكراسي است.

وظيفه نخست شوراياري­‌ها شناسايي مشكلات، كمبودها و نيازهاي خدماتي و شهري هر محله و انتقال آنها به دستگاه‌هاي ذيربط و پيگيري تا رسيدن به راه‌حل آنهاست؛ نهاد­هاي مدني مانند شوراياري­‌ها كه مردم جامعه را به عرصه مشاركت اجتماعي مي‌كشاند تأثير بسياري بر رشد اجتماعي و تحقق حقوق شهروندي مي‌گذارد و اين نهاد حضور زنان و مردان را به‌گونه همساني در جامعه طلب مي‌كند. مستندات علمي و پژوهشي فراواني دال بر تأثير دانش، تفكر و عملكرد زنان در كليه شئون اجتماعي، اقتصادي و سياسي وجود دارد؛ صرف‌نظر از اينكه زنان نيز به توانايي برنامه‌ريزي و مديريت مسائل خرد و كلان بسياري از جوامع دست يافته‌اند.

شوراياري از نهادهايي است كه مي‌تواند نقش زيادي در افزايش سرمايه اجتماعي در بين بانوان داشته باشد، همانطور كه نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در سخنان خود اظهار داشت كه حضور بانوان در عرصه شوراياري زمينه تنظيم بهتر برنامه‌ها در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي و... را فراهم مي‌كند.

با توجه به اينكه زنان شورايار در جامعه منتخب مردم هستند، مي‌توانند با حضور پر‌رنگ خود زمينه تغيير نگرش جامعه نسبت به زنان و انتظاراتي كه از آنها مي‌رود را فراهم كنند و در نشست‌هاي مشورتي اجتماعي نقشي ارزشمند داشته باشند، بنابراين نياز است كه زنان شورايار با حضور مؤثر خود نشان دهند كه مي‌توانند از چارچوب خانه پا بيرون گذارند و در زمينه تغيير وضعيت زنان در هر محله و در هرخانه گام بردارند و زنان و دختران را به عرصه مشاركت‌هاي اجتماعي فراخوانند و موفقيت‌هاي خود را به عرصه‌هاي مختلف اداره امور شهر بكشانند.

  • محيا شعيبي
    دانش آموخته دكتري جامعه‌شناسي
کد خبر 286970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha