سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

این روزها درحالی‌که آمریکایی‌ها در تلاش هستند بعد از ۵۰ سال اختلاف در کوبا اوضاع خود را بهتر کرده و حتی شاید‌ماه دیگر سفارت خود را پس از ۵دهه در این کشور بازگشایی کنند در دیگر کشور آمریکای لاتین وضعیت هر روز برای واشنگتن بدتر می‌شود.

venezuela us

از زماني كه هوگو چاوز در ونزوئلا به قدرت رسيد رابطه واشنگتن و كاراكاس فراز و نشيب‌هايي را به‌خود ديد كه شايد هيچ وقت سابقه نداشت. رابطه آمريكا و ونزوئلا اما اين روزها تنش جديدي را تجربه مي‌كند كه هر روز بيشتر مي‌شود. پس از آنكه چندي قبل نيكلاس مادورو، جانشين چاوز، آمريكا را متهم كرد كه قصد كودتا در اين كشور را دارد روز گذشته وزارت امور خارجه ونزوئلا به‌صورت رسمي 15روز به دولت آمريكا فرصت داد تا شمار ديپلمات‌هاي خود را در اين كشور با كاهشي 80درصدي از 100نفر به 17نفر كاهش دهد. ونزوئلا در آمريكا 17نفر ديپلمات فعال دارد و به گفته مادورو تعداد ديپلمات‌هاي آمريكا در ونزوئلا هم بايد همين مقدار باشد.

رئيس‌جمهور ونزوئلا چند هفته پيش اعلام كرده بود كه واشنگتن با همكاري با گروه‌هاي مخالف قصد دارد در ونزوئلا كودتا كند. آمريكايي‌ها مانند سال‌هاي گذشته اين مسئله را رد كردند اما دولت ونزوئلا واكنش جدي در اين رابطه داشت. نيكلاس مادورو اعلام كرده كه اتباع آمريكا براي ورود به اين كشور بايد ويزا بگيرند و به اندازه قيمتي كه اتباع ونزوئلا براي ويزاي آمريكا مي‌‌پردازند پرداخت كنند.

همچنين در دور جديد تنش ميان دوطرف، گروهي از سياستمداران آمريكا ورودشان به ونزوئلا ممنوع شده است. جورج بوش، ديك چني و سناتورها باب منندز و مارك روبيو ازجمله افرادي هستند كه نام‌شان در اين فهرست ديده مي‌شود و رئيس‌جمهور ونزوئلا آنها را ناقض حقوق بشر و عامل گسترش تروريسم در عراق و سوريه معرفي كرده است. اين اولين‌بار نيست كه مقام‌هاي ونزوئلا در سال‌هاي اخير آمريكا را به تلاش براي كودتا در اين كشور متهم مي‌كنند.

در سال 2002هوگو چاوز در كودتايي از قدرت كنار گذاشته شد اما پس از 48ساعت توانست با حمايت نظاميان و مقام‌هاي وفادار به‌خود بار ديگر به كاخ رياست‌جمهوري بازگردد. چاوز پس از اين كودتا بلافاصله اعلام كرد كه مقام‌هاي دولت بوش در اين اقدام دست داشته‌اند. در سال 2004نيويورك تايمز اسنادي از سيا را افشا كرد كه مطلع بودن دولت بوش را از كودتا نشان مي‌داد. همچنين در سال 2009جيمي كارتر، رئيس‌جمهور سابق آمريكا در مصاحبه با يك روزنامه كلمبيايي در جريان بودن واشنگتن از نقشه كودتا در ونزوئلا را تأييد كرد. اختلاف و تنش در روابط آمريكا و ونزوئلا باعث شده كه اين دو كشور در 5 سال اخير تبادل سفير نداشته باشند. درحالي‌كه آمريكا در حال بهبود رابطه‌اش با كوباست به‌نظر مي‌رسد كه روابط ديپلماتيك واشنگتن و كاراكاس حالا روي لبه تيز قطع كامل رابطه حركت مي‌كند.

کد خبر 288906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha