همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که دولت وی کودتایی تحت رهبری آمریکا را که شامل طرح حمله هوایی به کاخ ریاست‌جمهوری بوده، خثی کرده است.

خنثی شدن طرح کودتا به رهبری آمریکا علیه مادرو

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه سی ان ان، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، در یک سخنرانی تلویزیونی اظهار داشت: این دولت آمریکا بوده که پشت طرح بی‌ثبات‌سازی و کودتا علیه ونزوئلا است. من اینجا آمده‌ام که این مساله را محکوم کنم. ما تلاشی برای کودتا علیه دموکراسی و ثبات سرزمین‌مان را خنثی کردیم.

مادورو خاطرنشان کرد: در جریان این کودتا قرار بود گروهی از مقامات نیروی هوایی ونزوئلا دست به یک اقدام خشونت‌آمیز و اجرای حمله بزنند. در این طرح که با هدایت واشنگتن صورت گرفته، پنج مقام نیروی هوایی ونزوئلا برنامه‌ریزی کرده بودند تا به کاخ ریاست‌جمهوری یا یک هدف دیگر حمله کنند. یکی از این افراد ژنرال هرناندز معروف به «ال اوسو» شناسایی شده است.

به گفته رئیس‌جمهوری ونزوئلا دولت آمریکا با هماهنگی گروه‌های مخالف راستگرا در ونزوئلا عامل برنامه‌ریزی این حمله بوده است.

مادورو همچنین با اعلام اینکه مقامات ونزوئلا روز چهارشنبه و پنجشنبه عاملان این توطئه را دستگیر کرده‌اند، گفت: در این توطئه قرار بوده یک جت جنگنده از نوع سوپر توکانو به کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا و یا یک تجمع مردمی با حضور شخص رئیس‌جمهور حمله کند.

مادورو ادامه داد: چند ساختمان دیگر شامل ساختمان رادیو و تلویزیون و وزارت دفاع ونزوئلا هدف این حمله هوایی تعیین شده بودند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا تصریح کرد: مقامات آمریکا به کسانی که قراربوده در این توطئه دست داشته باشند ویزا، پول و وعده مقام داده‌اند.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه مخالفان دولت ونزوئلا در چند شهر مهم این کشور در سالگرد اعتراضات سال 2014 تظاهرات کردند. به گفته مقامات در جریان این اعتراضات دست‌کم هشت نفر بازداشت شدند.

تظاهرات روز پنجشنبه که در چند شهر شامل دو شهر مهم سن کریستوبال و کاراکاس برگزار شد، در سالگرد اعتراضات خشونت‌آمیز سال 2014 که باعث کشته شدن دستکم 43 تن در ونزوئلا شد، انجام پذیرفت.

در شهر سن کریستوبال نیروهای گارد ملی ونزوئلا با گاز اشک‌آور به معترضانی که ککتل مولوتوف و اشیای دیگر پرتاب می‌کردند، حمله کردند.

همزمان حامیان مادورو نیز در سالگرد حوادث 2014 تجمعی را در حمایت از دولت برگزار کردند.

کد خبر 287056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha