دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه شهری: با وجود تعهد وزارت راه به احداث کنارگذر انزلی در خارج از این تالاب بین‌المللی و تصویب آن در جلسه هیأت دولت، مسئولان طرح در تعطیلات اخیر اقدام به احداث مسیر جاده در داخل تالاب کردند.

به گزارش همشهری، عملیات احداث این کنارگذر در دوره مدیریت سابق محیط زیست استان تعطیل شد اما در حین تغییر و تحول، سازمان محیط زیست با ادامه طرح به‌شرط احداث کنارگذر در خارج از تالاب موافقت کرد.

دکتر اسماعیل کهرم در این‌باره به همشهری گفت: بخشی از این جاده از رودخانه زرجوب عبور می‌کند از همین‌رو، مجریان طرح پایه‌های فلزی قطوری در داخل این رودخانه نصب کردند تا جاده از فراز آن عبور کند.

 این اقدام باعث جمع شدن گل و لای و شاخ و برگ فراوان پشت پایه‌های فلزی و ایجاد سدی در این نقطه شده درنتیجه عمق رودخانه زرجوب از 3 متر به 30 سانتیمتر کاهش یافته و به تبع آن، تالاب انزلی با کمبود شدید آب مواجه شده است. به‌طوری که «سیاه‌کشیم» که بخش عظیمی‌از این تالاب و محل زمستان‌گذرانی هزاران پرنده مهاجر ازجمله قوی سفید است به‌خاطر همین اقدامات مخرب خشک شده و دیگر خبری از پرندگان مهاجر در این منطقه نیست.

کهرم درخصوص اهمیت تالاب انزلی خاطرنشان کرد: درجه اهمیت این تالاب تا اندازه‌ای است که از آن با 3 عنوان سایت رامسر، ذخیره‌گاه زیستکده و ذخیره‌گاه انسانی و زیستکده (MAB) یاد می‌شود. عناوینی که هریک براساس تعاریف خاص و گواهی‌نامه‌های بین‌المللی به این تالاب اطلاق شده، درحالی‌که به‌دلیل بی‌توجهی و مشکلات عدیده در حال حاضر، این تالاب در فهرست «مونترال» (تالاب‌های در معرض خطر) قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: عملیات طرح احداث کنارگذر با تلاش و مقاومت مسئولان محیط زیست به حالت تعلیق درآمده، ازاین‌رو انتظار می‌رود، مسئولان ذیربط باتوجه به اهمیت این تالاب ضمن پشتیبانی و حمایت از سازمان حفاظت محیط زیست مانع از ادامه این پروژه مخرب شوند.

دکتر معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این که تالاب انزلی یکی از باارزش‌ترین زیست‌بومهای آبی و ساحلی کشور است، گفت: مطالعات متعددی در خصوص تالاب انزلی صورت گرفته که نشان می‌دهد تنوع جانوری و گیاهی این تالاب نقش مهمی‌در زیست‌بومهای منطقه ایفا می‌کند. 

وی افزود: در سالهای گذشته برنامه‌های مدیریتی برای حفظ تالاب انزلی که دستخوش آسیب‌های زیادی در خصوص وضعیت خاص شده بود، اجرا گردید.

ابتکار گفت: مسیر جدید کنارگذر انزلی با حضور نمایندگان وزارت راه اصلاح و تصویب شد، تا میزان قابل توجهی از تالاب خشک نشود. این مسیر به دلیل قطع کردن کمتر آبراهه‌ها خسارت کمتری به تالاب وارد می‌کرد که سرانجام با این مسیر موافقت و مجوز هیات دولت کسب و به وزارت راه ابلاغ شد.

 رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: وزارت راه متأسفانه اقدامات اجرایی خود را در این مسیر انجام نداد و این مصوبه را اجرا نکرد تا این که چند ماه قبل دولت مصوبه خود را بازگرداند و مطلع شدیم که قرار است جاده در مسیر اولیه کشیده شود.

 وی گفت: مصوبه اخیر دولت مایه تعجب و تأسف بسیار زیاد دلمشغولان محیط زیست ایران بود که پروژه‌ای که چندین سال بر روی آثار اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی مسیر آن کار شد و در راستای حفظ میراث ارزشمند جهانی تالاب انزلی مصوبه تغییر مسیر گرفت، مجددا بدون کار کارشناسی و توجه به مطالعات انجام شده به مسیر قبلی بازگشت.

کد خبر 28864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز