ساختمان شورای شهر تهران، پنجشنبه گذشته میزبان روسای شوراهای کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور بود تا مجمع مشورتی‌ آنها این بار در پایتخت برگزار شود.

شورای شهر

اجلاس رسمي مجمع مشورتي شوراهاي اسلامي كلانشهرها و مراكز استان‌هاي كشور در اين روز به رياست مهدي چمران آغاز به‌كار كرد و اعضاي حاضر نظرات خود را درخصوص لايحه درآمدهاي پايدار شهرداري‌ها، مديريت يكپارچه شهري و قانون استخدامي شهرداري‌­ها ارائه دادند. همچنين كميسيون‌­هاي چهارگانه مجمع نيز پيشنهادهاي خود در بخش مديريت شهري را براي گنجاندن در برنامه ششم توسعه 5ساله ارائه كردند.

در ابتداي اين جلسه مهدي چمران كه رياست مجمع مشورتي را برعهده دارد گزارشي از اهم مطالب مطرح‌شده در كميسيون خاص دولت در امور شوراها و شهرداري‌­ها ارائه كرد. وي رويكرد دولت در اين زمينه را مثبت ارزيابي كرد و گفت كه لازم است براي حصول نتايج مثبت و تسريع در روند و شكل بررسي حقوقي قوانين تغييراتي حاصل شود. به گفته وي با توجه به حجم بالاي قوانين شهرداري‌­ها و شوراها بازبيني اين قوانين به زمان طولاني نياز دارد درصورتي كه لزومي براي اين كار وجود ندارد و بهتر است فقط برخي مواد قانون كه مبهم و يا ناكارآمد است اصلاح يا جايگزين شود. رئيس مجمع مشورتي افزود: يكي از مشكلات هميشگي شوراها، عدم‌پايبندي دولت به تعهدات خود در پرداخت بدهي‌­ها و بودجه‌هاي مصوبه به شهرداري‌­هاست و عملاً با اين‌كار بزرگ‌ترين مشكلات در مسير عملكرد مديريت شهري رقم مي­‌خورد و همچنين تحقق مديريت يكپارچه شهري را با اشكال جدي مواجه مي‌كند.

  • سلامت مردم خواسته شوراي شهر است

اين اجلاس غيراز اعضاي مجمع، مهمانان ديگري هم داشت. ازجمله اين مهمانان رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، ‌محيط‌زيست و خدمات شوراي شهر تهران بود كه در مورد اقتصاد مقاومتي و فعاليت شورا در افزايش سطح شهروندان پايتخت سخن گفت. وي با تأكيد بر اينكه همه‌‌چيز در ساخت پل، معبر و آسفالت كردن شهر خلاصه نمي‌شود، افزود: تأمين، حفظ و ارتقاي سلامت مردم خواسته شوراي شهر تهران است از اين‌رو بايد از مديريت شهري و تمامي دستگاه و سازمان‌هاي اجرايي اين موضوع مطالبه شود. وي با تأكيد بر پايش و نظارت سلامت مواد غذايي مصرفي، گفت: در اين زمينه براي نمونه در مورد آب، بايد بررسي شود كه ميزان نيترات آب مطابق با استاندارد است يا نه، در مورد سلامت نان بررسي شود آيا در پخت آن برخلاف مصوبات از جوش شيرين و جوهر قند استفاده مي‌شود يا نه، در مورد ميوه‌جات و سبزيجات بررسي شود آيا به كود و سموم شيميايي آلوده هستند يا نه، در مواد پروتئيني همچون مرغ بررسي شود آيا ميزان فلزات سنگين در حد استاندارد است يا نه.

در اين اجلاس اعضاي ديگر هم ازجمله انتظاري، رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد و شهرام دبيري، رئيس شوراي اسلامي شهر تبريز صحبت و نظرات خود را در مورد برنامه ششم توسعه كشور بيان كردند. به گفت برخي از اعضا جايگاه شوراها در نظام و ساختار برنامه‌ريزي برنامه ششم توسعه كشور نامشخص است. البته اغلب اعضا بر اين نظر بودند كه اكثر پيشنهادهاي لايحه دولت رويكرد مثبتي به مديريت شهري دارد.

کد خبر 288450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha