چهلمین و آخرین برنامه تهرانگردی کاشفان تهران در سال ۹۳ به بازدید از منطقه ۲۱ تهران، باغات و فضای سبز، حضور در شهرک سینمایی غزالی و موزه خودروهای قدیمی و همچنین کاشت نهال به یاد تهران‌پژوهان درگذشته اختصاص داشت.

بازدید از یاد و خاطره تهران قدیم در صنعتی‌ترین منطقه شهر

اين در حالي است كه منطقه‌21 تهران در غربي‌ترين نقطه پايتخت، صنعتي‌ترين پهنه شهر است كه كارخانه‌ها و صنايع بسياري در آن جاي گرفته‌اند.

احمد مسجدجامعي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران، در بازديد خود از اين منطقه به يكي از مجموعه‌هاي فرهنگي- ورزشي رفت و پس از آن از تنها قلعه باقيمانده در تهران ديدن كرد. به گفته مسجدجامعي قلعه چيتگر در سال ۱۲۹۷ساخته شد و شامل قلعه، مدرسه، مسجد، خانه اربابي و حمام بود اين مدرسه‌ و معلمانش كه از روستاي كن مي‌آمدند نشان‌دهنده اين است كه از آن زمان سوادآموزي در اين منطقه وجود داشت.

بنابر اين گزارش، اين قلعه تنها قلعه‌اي است كه در تهران باقي مانده است و زماني با داشتن 4رشته قنات از مناطق مهم تهران محسوب مي‌شد و يكي از بناهاي باقيمانده از اين منطقه با نماد معماري درونگراست؛ چرا كه پنجره‌اي نداشته و با ديوار قسمت‌هاي مختلف آن جدا شده است و بايد بقاياي اين قلعه و قسمت‌هايي از باغ اربابي كه تبديل به پاركينگ شده، احيا و بازسازي شود. در حاشيه بازديد از محله چيتگر تعدادي از ساكنان ‌مشكلاتشان را با عضو شوراي اسلامي شهر تهران درميان گذاشتند. يكي از اين مشكلات نبود زمين چمن بود كه مقرر شد با كمك شهرداري، زمين چمني در اين محله احداث و در اختيار اهالي محل گذاشته شود. احمد مسجدجامعي در ادامه چهلمين برنامه كشف تهران، از پارك طبيعت، با ۳۶۰ گونه گياهان دارويي بازديد كرد. اين پارك در مساحت ۲۸ هكتار ساخته شده است كه كلكسيون مناسبي از گونه‌هاي گياهي را تشكيل مي‌دهد و نخستين و تنها باغ با اين تعداد نمونه گياهي و دارويي در سراسر كشور است.

مسجدجامعي و تيم تهرانگردي در ادامه نيز به باغ قرآني وردآورد كه در گذشته به باغ شازده معروف بود رفتند و از اين باغ با عنصرهاي ايراني بازديد كردند. عضو شوراي شهر تهران در اين بخش پيشنهاد كرد بهتر است كه براي محافظت از باغ،‌حصارهاي اطراف آن برداشته شود و زمين‌هاي اطراف اين باغ كه به تملك شهرداري در آمده نيز به باغ ملحق و به وسعت آن افزوده شود. در ادامه مسجدجامعي به گلزار شهداي وردآورد رفت و ضمن اداي احترام به شهداي آرميده در اين گلزار با پدر 2شهيد كه از نخستين شهداي وردآورد بودند ديدار و گفت‌وگو كرد.

ورزشگاه شهداي وردآورد مقصد بعدي تيم تهرانگردي بود. احمد مسجدجامعي در اين بازديد از تنها دروازه چوبي زمين‌هاي خاكي اين ورزشگاه كه زماني علي كريمي در آن بازي مي‌كرد، ديدن كرد. اعضاي گروه تهرانگردان در ادامه برنامه خود به مركز نگهداري معلولان وردآورد رفتند و از نزديك در جريان وضعيت نگهداري آنها قرار گرفتند.يكي از مشكلات اين مركز وسايل گرم‌كننده قديمي آن است كه مقرر شد با كمك شهرداري اين وسايل به‌روز شود تا خطري كاركنان و معلولان حاضر در اين مركز را تهديد نكند.

  • تغيير نام بوستان غزالي به تهران‌پژوهان

اعضاي تيم تهرانگردي در ادامه به مناسبت هفته درختكاري و يادمان تهران‌پژوهان به بوستان غزالي رفتند و ۱۴ اصله درخت در اين بوستان كاشتند. به پيشنهاد مسجدجامعي قرار شد نام بوستان غزالي به بوستان تهران‌پژوهان تغيير يابد. علاوه براين نهال‌هايي به ياد مرحومان جعفر شهري تهران‌شناس فقيد، مرتضي احمدي صداي ماندگار تهران، محمدتقي مستوفي، سيدجواد تهامي از عكاسان تهران، حسين كريمان، حجت بلاغي، صدرالدين بلاغي، حسن حبيبي، عبدالله قاجار، ناصر نجمي، محمود پاكزاد، احسان نراقي و آنتوان خان سوروگين كاشته شد.

آخرين بازديد گروه تهرانگردي در سال ۹۳ از موزه خودرو كه زيرنظر بنياد مستضعفان است، بود. كالسكه ناصرالدين شاه، يك دستگاه رولز-رويس ساخت سال ۱۹۲۱ و مربوط به احمد شاه قاجار و تنها مرسدس بنز مدل ۵۰۰ كه در دنيا يكي از آن باقي‌مانده در اين موزه نگهداري مي‌شود.

  • از خيابان لاله زار تا خيابان منيريه ۱۳۲۰

احمد مسجد جامعي در برنامه تهرانگردي اين هفته با حضور در شهرك سينمايي غزالي به بيان خاطراتي از روزهاي ساخت اين شهرك توسط مرحوم علي حاتمي، كارگردان فقيد سينماي ايران پرداخت. بخش‌هاي جديدي مانند خيابان اميريه، ميدان منيريه و ميدان بهارستان به تازگي به اين شهرك اضافه شده كه با مصالح خوب و مقاومي ساخته شده است. ميدان انقلاب و ميدان ژاله نيز در محوطه اين شهرك در حال ساخت است كه به‌زودي به پايان مي‌رسد. مسجدجامعي گفت: در قديم بين درخت‌هاي چنار ميدان منيريه و خيابان اميريه درخت‌هاي گل سرخي وجود داشت كه بهتر است در اين شهرك نيز از اين درخت‌ها استفاده شود.

همچنين مسافرخانه، قهوه‌خانه و خياط‌خانه‌هايي در اين خيابان وجود داشت كه در لوكيشن ساخته شده در شهرك سينمايي غزالي جاي آنها خالي ست. عضو شوراي شهر تهران در ادامه با اشاره به ريلي كه در وسط زمين شهرك سينمايي نصب شده بود تأكيد كرد: براساس سند برنامه حمل‌ونقل شهري، گفته شده كه اولويت در حمل‌ونقل با حمل‌ونقل عمومي و اولويت حمل‌ونقل عمومي با حمل‌ونقل ريلي است، به همين دليل نخستين شهري كه حمل‌ونقل ريلي روي زمين در آن راه‌اندازي و با اسب جابه‌جا ‌شد تهران بود كه مسافران را تا ميدان قيام كنوني جابه‌جا مي‌كرد.

کد خبر 288585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha