چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

در جلسه عصر سه‌شنبه شورای شهر که به‌دلیل فشردگی بررسی و تصویب بودجه شهرداری تهران به درازا کشیده شد ۱۷تبصره دیگر از تبصره‌های ۵۰گانه بودجه مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

شورای شهر

البته در اواخر جلسه به‌دليل به حد نصاب نرسيدن تعداد اعضا تعداد معدودي تبصره باقي ماند كه گرچه قرائت شد اما راي‌گيري در مورد آنها به جلسه بعد موكول شد. در تبصره‌30 به شهرداري تهران اجازه داده شد تا بخشي از درآمدهاي حاصله و مانده حساب‌هاي بانكي مخصوص سپرده و جاري به جز حساب سپرده پيمانكاران و معاملات خود را نزد هر يك از بانك‌ها كه با شهرداري تهران همكاري دارند و همچنين نرخ سود بالاتري به سپرده‌ها پرداخت مي‌كنند به‌صورت سپرده جاري و سرمايه‌گذاري مدت‌دار توديع كرده و سود مربوط را تحت عنوان درآمد حاصل از وجوه سپرده‌هاي شهرداري ثبت كند. همچنين در جلسه عصر سه‌شنبه گذشته اعضا تصميم به تركيب تبصره 32با تبصره‌34بودجه گرفتند.

تبصره‌32 به برش برنامه 5ساله شهرداري تهران مربوط است و براساس آن شهرداري تهران موظف شد برش سوم و جداول اهداف كمي بودجه و جدول تطبيقي مقايسه‌اي منطبق با برنامه دوم شهرداري تهران را تا پايان تيرماه‌94 ارائه كند. همچنين براساس تبصره 38بودجه نيز شهرداري تهران مكلف شد براي ساختمان‌هايي نظير مساجد، فضاهاي ورزشي و... متناسب با كاربري‌هاي آنها از الگوهاي معماري اسلامي ايراني استفاده كند و تخصيص بودجه منوط به ارائه آن در شورا و تطبيق آن در چارچوب مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران خواهد بود.

طبق تبصره‌42 نيز شهرداري تهران مجاز است تا مبلغ 50ميليارد ريال اعتبار مندرج در رديف 6170315بودجه هزينه‌اي اين مصوبه را تحت عنوان كمك به برگزاري دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي صرفا از طريق كمك به فرمانداري تهران و هيأت عالي نظارت مطابق قوانين و مقررات موضوع هزينه كند. البته در هنگام بررسي اين تبصره رحمت‌الله حافظي مخالفت خود با تبصره را اعلام كرد و گفت: تأمين هزينه‌هاي انتخابات بر‌عهده دولت است و اين اقدام باعث نفوذ مديريت شهري در مجلس مي‌شود.

عليرضا دبير نيز در پاسخ اظهار داشت: قانون اجازه مي‌دهد شهرداري اين مبلغ را به فرمانداري بدهد و به‌صورت خدمات به فرمانداري ارائه مي‌شود. طبق تبصره43 نيز شهرداري تهران موظف است در راستاي نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده شهر نسبت به بسترسازي و تهيه زيرساخت‌هاي شهري در اين بافت‌ها شامل بازگشايي معابر، تأمين سرانه فضاي سبز با اولويت بازگشايي معابر از رديف بودجه املاك شهرداري هزينه كند. عليرضا دبير در اين‌باره گفت: غيراز منطقه‌22 يك‌سال است كه حدود 36ميليارد تومان را توزيع كرديم بين مناطق و به آنها اجازه داديم در بافت فرسوده در موضوع معابر ورود پيدا كنند.

اسماعيل دوستي هم پيشنهاد داد كه اين بودجه با هماهنگي سازمان نوسازي هزينه شود. طبق تبصره 44شهرداري تهران مجاز است درصورت وصول مطالبات شركت نوسازي عباس آباد از واحدها و سازمان‌هاي خارج از شهرداري تهران كه در محدوده اراضي عباس آباد مستقر هستند معادل 50درصد از ميزان مطالباتي كه وصول مي‌شود را به‌منظور توسعه زيرساخت‌هاي مورد نياز عباس آباد مازاد بر اعتبارات مصوب به شركت نوسازي عباس آباد تخصيص داده و هزينه انجام شده را در تفريغ بودجه سال 94منظور و ارائه كند. احمد دنيامالي دراين باره گفت:

اراضي عباس‌آباد بايد فرهنگي باشد اما اين موضوع انگيزه ايجاد مي‌كند كه كسب درآمد كنند و ما نبايد تأكيد كنيم در اراضي عباس‌آباد درآمدزايي داشته باشيم. مهدي چمران نيز يادآور شد: پروانه‌ها را مناطق صادر مي‌كنند و اراضي عباس‌آباد حق صدور پروانه را ندارد، اراضي عباس‌آباد بايد براي اين پروانه زيرساخت‌هايي را فراهم كند و منطقه بايد اين پول را به اراضي عباس‌آباد بدهد. البته سيددادوش هاشمي، معاون مالي و اقتصادي شهرداري در پاسخ به موارد مطرح شده گفت:

اين پول مربوط به وصول مطالبات است نه صدور پروانه جديد. در تبصره‌46 و آخرين تبصره آمده است: به‌منظور نظارت بر عملكرد بودجه هزينه‌اي ماموريت اجتماعي و فرهنگي شهرداري، ريز برنامه‌هاي كلي اعتبارات مندرج در رديف‌هاي اين ماموريت و همچنين برنامه‌هاي اجرايي سازمان فرهنگي و هنري و مؤسسه همشهري بايد حداكثر تا فروردين سال‌94 به تأييد كميسيون فرهنگي و اجتماعي برسد.

اين كميسيون موظف است گزارش نظارتي دوره‌اي خود از چگونگي عملكرد برنامه‌ها و اعتبارات فوق‌الذكر را به‌صورت گزارش‌هاي 3ماهه در طول سال‌94 تهيه و به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه كند. در اين ارتباط نيز پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شورا گفت: با توجه به عدم‌رعايت عدالت در پرداخت‌هاي كاركنان پيشنهاد مي‌كنيم شهرداري تهران مكلف شود در طول سال‌هاي برنامه دوم تمام آيين‌نامه‌هاي استخدامي را بازنگري كند و به تصويب شوراي شهر برساند تا تمام سازمان‌ها و شركت‌ها مكلف به رعايت ضوابط و مقررات شهرداري تهران باشند.

همچنين تبصره‌هاي 29، 31، 35 و 36 نيز با توجه به نيازهاي شهر به تصويب اعضاي شوراي شهر رسيد. از مهم‌ترين تبصره‌هاي جلسه عصر سه‌شنبه مي‌توان به تبصره‌هاي 28، 37، 41و 43اشاره كرد. در جداول زير مي‌توانيد برخي تبصره‌هاي مصوب و اظهارنظر اعضا درباره هر تبصره را بخوانيد.

جدول

 

کد خبر 288303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha