پلنگ مصدوم شده در شیراز، چند ساعت پس از انتقال به تهران، دیروز در دانشکده دامپزشکی، زیر تیغ جراحان تلف شد.

پلنگ

اين پلنگ ماده كه هفته گذشته در منطقه حفاظت شده بمو پس از تصادف با خودرو مصدوم شده و در دانشكده دامپزشكي شيراز مورد عمل جراحي فك قرار گرفته بود، عصر چهارشنبه گذشته با هواپيما به تهران منتقل شد. اميرحسين داداشي، رئيس اداره ساماندهي و هماهنگي امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين‌باره گفت: براي انتقال اين پلنگ از شيراز به تهران، با توجه به امكانات پزشكي مناسب موجود در شيراز و همچنين براي انتقال حيوان از پرديسان به دانشكده دامپزشكي از سوي دفتر شكار و صيد سازمان، هيچ‌گونه مجوزي صادر نشده است، بنابراين، اين انتقال قانوني نيست.

اما دكتر حمزه ولوي، معاون فني اداره كل حفاظت محيط‌زيست فارس درباره علت انتقال پلنگ بدون مجوز صيد و شكار گفت: در تصميم‌گيري براي انتقال حيوانات جهت درمان، نيازمند مجوز نيستيم. ما زيرمجموعه سازمان محيط‌زيست هستيم و براي درمان حيوانات هر جا را صلاح بدانيم مي‌فرستيم و نيازي هم به مجوز نداريم. به گفته وي، شكستگي فك اين پلنگ كه در دانشكده دامپزشكي شيراز جراحي كرده بودند، مجددا باز شده بود. در سي‌تي‌اسكني كه روزجمعه در دانشكده دامپزشكي تهران روي پلنگ انجام گرفت مشخص شد كتف و لگن سمت راست حيوان، شكسته و تمام بدنش عفونت داشته است.

ولوي افزود: به گفته متخصصان راهي براي نجات اين حيوان وجود نداشت. عفونت شديد فك و دندان نيش باعث عدم‌تغذيه حيوان شده بود به‌طوري كه حتي جگر تازه و خون آلود بز را هم نمي‌خورد. برنامه محيط‌زيست شيراز اين بود كه مدتي از اين پلنگ نگهداري شود تا درصورت بهبودي رهاسازي و در غيراين صورت به تهران منتقل شود.

دكتر فربد هومن دامپزشك محيط‌زيست استان فارس گفت: پلنگ درد شديدي داشت، غذا نمي‌خورد و حركت نمي‌كرد براي همين خواستيم سي تي اسن 3 بعدي كنيم كه در شيراز وجود نداشت.

وي با اشاره به شكستگي از قسمت كتف پلنگ افزود: پيني كه در شيراز كار گذاشته شده بود در ريشه استخوان دندان نيش فرو رفته بود و حيوان به‌علت درد شديد در ناحيه فك ۱۰ روز غذا نخورده بود. هومن گفت: طي اين 10 روز، حيوان را به وسيله سرم زنده نگه داشته بوديم.

کد خبر 288444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha