شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه حدود هزار و ۱۴۰گونه جانوری مهره دار در ۵ رده پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و آبزیان آب‌های داخلی در کشور وجود دارد می‌گوید که براساس فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) حدود ۷۶گونه از ۱۴۰گونه جانوری در معرض تهدید هستند.

پرندگان شکاری


سيد مجيد خرازيان مقدم با اعلام اين خبر به ايرنا گفته است: تهيه فهرست قرمز گونه‌هاي جانوري در معرض تهديد در كشور در دستور كار سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار دارد و اجراي آن از سال 94كه نخستين سال برنامه ششم توسعه است، آغاز مي‌شود.

  • 20درصد گونه‌هاي گياهي در خطر‌ند

مديركل دفتر تنوع زيستي و حيات‌وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي از قرار گرفتن 76گونه جانوري ايران در فهرست قرمز اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت خبر مي‌دهد كه پيش از اين، دكتر حسين آخاني، پژوهشگر و گياهشناس در گفت‌وگو با همشهري نسبت به انقراض 20درصد از كل گونه‌هاي گياهي كشور هشدارداد و گفت كه ۲۰درصد از كل گونه‌هاي گياهي كشور در معرض خطر قرار دارند به‌طوري كه اگر چاره‌اي براي حفاظت از اين گونه‌ها انديشيده نشود با خطر انقراض مواجه مي‌شوند. اين استاد دانشگاه تهران در آن گفت‌وگو تصريح كرد: براساس تحقيقاتي كه در 179جلد فلور ايرانيكا منتشر شده و نيز گياهاني كه بعد از انتشار فلور ايرانيكا‌ شناسايي شده‌اند در مجموع 7300گونه گياهي در ايران وجود دارد.

مديركل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست اكنون درباره تهيه فهرست گونه‌هاي جانوري در معرض تهديد مي‌گويد: انجام اين كار سخت و هزينه‌بر است اما با توجه به تنوع زيستي و گونه‌هاي جانوري در ايران تهيه فهرستي از گونه‌هاي در خطر تهديد الزامي است.

به گفته سيدمجيد خرازيان مقدم براي اينكه به‌طور دقيق در چگونگي وضعيت گونه‌هاي جانوري كشور قرار بگيريم بايد فهرستي ملي داشته باشيم كه تهيه آن در دستور كار قرار گرفته و اجراي آن نيازمند مطالعه و انجام تحقيقات ميداني است. دفتر تنوع زيستي اقداماتي براي حفاظت از پرندگان شكاري در معرض تهديد مانند هوبره را آغاز كرده است.

کد خبر 285810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha