دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست از طراحی مدلی جدید برای بیمه پلنگ ایرانی در قالب برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت این‌گونه حیات وحش خبر داد.

یوزپلنگ

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، علي تيموري افزود: يكي از موضوعات اساسي كه در تهيه و تدوين برنامه ملي عملياتي حفاظت و مديريت پلنگ در ايران در دستور كار قرار دارد، بيمه اين‌گونه جانوري است.

وي گفت: شرايطي از جمله پراكنش وسيع پلنگ در كشور، اندازه و تنوع طعمه‌هاي مورد استفاده، زيستگاه‌هاي متنوع اين حيوان مانند مناطق جنگلي و كوهستاني صعب‌العبور، آمار بالاي مرگ‌ومير‌هاي پلنگ و تعداد عوامل اجرايي مرتبط با زيستگاه‌هاي آن سبب ايجاد تفاوت‌هاي اساسي در مدل طرح بيمه‌اي، نحوه اجرا و نظارت‌هاي بعدي آن در مقايسه با تجربيات موجود درخصوص بيمه يوزپلنگ شده است.

تيموري تصريح كرد: با بررسي وضعيت موجود درخصوص ميزان تعارضات با دام اهلي، با تعدادي از شركت‌هاي بيمه‌گذار سرآمد و صاحب تجربه مذاكراتي صورت گرفت كه برخي از اين شركت‌ها توانايي اجرايي كافي براي همكاري در خصوص انتظارات اين سازمان براي بيمه پلنگ ايراني را نداشتند.

همچنين برخي ديگر با اعلام آمادگي طي جلسات كارشناسي با همكاري مؤسسه تخصصي مطالعات پلنگ آسيايي به بررسي راهكار‌هاي اجرايي براي مدل بيمه‌اي پلنگ و در قالب برنامه ملي عملياتي حفاظت و مديريت اين‌گونه در كشور پرداختند.

وي با بيان اينكه مطالعات نشان مي‌دهد طي يك دوره 4 ساله ۷۱درصد از مرگ‌ومير پلنگ‌ها ناشي از شكار و طعمه مسموم بوده است پيش‌بيني كرد با تكميل مدل بيمه پلنگ ايراني، يكي از بي‌سابقه‌ترين طرح‌هاي بيمه و همچنين برنامه‌هاي ساماندهي خسارات و تعارضات گربه‌سانان بزرگ دنيا، درخصوص پلنگ ايراني اجرا شود كه مي‌تواند باعث كاهش تلفات اين‌گونه ارزشمند در كشور شود.

گفتني است، از سال۱۳۹۲ اقدامات هدفمندي به‌منظور مطالعات و نيازسنجي براي تهيه و تدوين برنامه ملي عملياتي حفاظت و مديريت پلنگ در كشور آغاز شده است كه انتظار مي‌رود تا پايان نيمه اول سال‌جاري تكميل شود.

کد خبر 303539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha