دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایمن‌سازی جاده تهران - مشهد در محدوده بین شهرستان میامی تا سبزوار معروف به منطقه عباس‌ آباد برای عبور یوزپلنگ‌ها یکی از برنامه‌های اصلی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است که بر این اساس نصب تابلوهای هشدار در آن محدوده انجام و عملیات فنس‌کشی نیز در هفته جاری آغاز می‌شود.

تابلوها به کمک یوزپلنگ‌ها آمدند

به گزارش ايرنا، هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی روز دوشنبه گفت: فنس‌کشی و نصب تابلوهای هشدار در محدوده عباس‌آباد یک پروژه مشترک است که در این راستا تا کنون هشت تابلو در قبل و بعد از این محدوده نصب شده و عملیات فنس‌کشی نیز در هفته جاری آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد نصب هشت تابلو یعنی چهار تابلو از سمت مشهد و چهار تابلو از سمت تهران در فاصله 500 متری کافی است اما اگر با آغاز عملیات فنس‌کشی احساس کردیم که به تابلوهای بیش‌تری نیاز است دوباره اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: کارها برای آغاز عملیات اجرایی فنس‌کشی به پایان رسیده، پیمانکار مشخص و پول پرداخت شده که امیدواریم کار اجرایی در هفته جاری آغاز شود.

جوکار اظهار کرد: مقرر شد 12 کیلومتر از این محدوده فنس‌کشی شود اما قرار شد با بودجه سال 95 یک میلیارد تومان تخصیص و 6 کیلومتر فنس‌کشی شود و بقیه با یک میلیارد تومان دیگر با بودجه سال آینده صورت گیرد که وزارت راه و شهرسازی این بودجه را تامین می‌کند.

وی تاکید کرد: اما می‌دانیم که فنس‌کشی به تنهایی مشکل این محدوده را برطرف نمی‌کند از این رو نصب تابلوهای هشدار هم در دستور کار قرار گرفت تا رانندگان قبل از ورود به محدوده هوشیار باشند، تابلوها کاملا بر اساس استاندارد جهانی طراحی شده‌اند و برای آنها چراغ چشمک‌زن تعبیه شده، همچنین تابلو از جنسی است که رفکلس زیادی دارد و در شب به خوبی دیده می‌شود چون این حوادث معمولا در شب اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: پیش از این وزارت راه اجازه نصب این تابلوها در محدوده ترافیکی را نمی‌داد از این رو در فاصله زیادی از جاده نصب می‌شدند که برای رانندگان قابل دید نبود، اما با برگزاری جلسات متعدد قرار شد با این تابلوها مانند تابلوهای ترافیکی برخورد شود تا کاربرد بهتری داشته باشند.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تاکید کرد: حفاظت از یوز یکی از اولویت‌های ما است، در پنج سال گذشته در محور عباس آباد چهار یوزپلنگ را به علت دو فقره تصادف از دست دادیم در یک تصادف یک مادر و دو توله و یک تصادف یک مادر تلف شد، بنابر این قضیه بسیار حیاتی است.

جوکار اظهار کرد: البته باید در نظر داشته باشیم که درست است ایمن‌سازی مسیر بر اساس تشخیص محل عبور حیوان انجام می‌شود اما در نهایت این حیوان است که تصمیم می‌گیرد از چه مسیری عبور کند بر این اساس هیچ قطعیتی در این نیست که تمام مشکل این محدوده رفع شود اما به هر حال کاهش‌دهنده است.

وی با بیان این که برای ایمن‌سازی بیشتر تعدادی زیرگذر برای عبور یوزپلنگ در نظر گرفتیم گفت: در این محدوده تعداد زیادی کانال‌های آب وجود دارد که هفت کانال با توجه به ارتفاع و عریض بودن دهانه برای زیرگذر مناسب است از این رو قرار است همزمان با فنس‌کشی این کانال‌ها نیز تا حدودی کف‌برداری شوند تا به عنوان معبر برای یوزپلنگ مورد استفاده قرار گیرند.

جوکار گفت: این تعداد کانال نیز بر اساس شواهد عبور یوزپلنگ‌ها از آنها تعیین شده‌اند و بر این اساس فنس‌کشی به صورتی انجام می‌شود که یوزها به سمت این زیرگذرها هدایت شوند. 

کد خبر 378568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha