همشهری آنلاین: وزیر کشور بعد از ظهر دوشنبه 22 مرداد در یک نشست خبری به پرسش های خبرنگاران رسانه ها پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حجت الاسلام والمسلمین‌ مصطفی پورمحمدی  با تبریک ایام ماه رجب و عید بزرگ مبعث و گرامیداشت روز خبرنگار و تبریک آن به خبرنگاران، از تلاش های آنان در حوزه اطلاع رسانی به مردم و جامعه تقدیر کرد.

وی در آغاز طی سخنانی به تشریح فعالیت های دولت و عملکرد وزارت کشور در حوزه های مختلف مسؤولیتی خود پرداخت.

پورمحمدی با اشاره به بخشی از فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه امنیتی و امنیت تردد در مرزها، ارتقاء امنیت اجتماعی، اصلاح و بهبود روش های رأی گیری و انتخابات، شفاف سازی وضعیت سیاسی کشور، توجه ویژه به حوزه حمل و نقل و سوخت، ارتقاء وضعیت خدمات رسانی و روان سازی دیوان سالاری، توسعه و اجرای دولت الکترونیک به منظور ایجاد سرعت و سهولت در ارائه خدمات تأکید کرد که در تمامی این موارد شاهد رشد و بهبود وضعیت بوده ایم.

فراهم شدن زمینه واگذاری اختیارات به مدیریت های شهری

وزیر کشور اعلام کرد: زمینه و مقدمات واگذاری اختیاراتی که در مبحث خدمات شهری باید به مدیران شهری محول شود، فراهم شده است.

وی با تشریح موفقیت های کسب شده در بخش خدمات شهری، حمل و نقل جاده ای و مقابله با جرایم، به کاهش 12 تا 13 درصدی جرائم و بهبود امنیت جاده ها در سال 84 و نیز توقف رشد تلفات جاده ای در سال گذشته اشاره کرد و آمارهای سال جاری را امیدوار کننده دانست.

پورمحمدی با تقدیر و تشکر از همکاری مردم با مجریان در اجرای مقررات گفت: در بخش حمل و نقل، در حال واگذاری اختیارات به مدیریت های شهری بوده و در جهت ارتقای سطح خدمات شهری گام برمی داریم.

وی با اشاره به این که گام های بلندی برای بسترسازی دولت الکترونیک برداشته شده، اظهار امیدواری کرد که وزارت کشور در تحقق این هدف به موفقیت های قابل ملاحظه ای دست یابد.

توافق با شورای نگهبان درباره کلیات رایانه‌ای شدن انتخابات

وزیر کشور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره نتایج نشست مشترک وزارت کشور و شورای نگهبان گفت که در نشست امروز با شورای نگهبان دربارة کلیات رایانه‌ای شدن انتخابات توافق شده و طی 3 مرحله اقداماتی پیش بینی شده است.

وی توضیح داد که در مرحله اول، ثبت نام به وسیله سایت و به روش الکترونیک انجام خواهد شد. بطوریکه نام نویسی کاندیداها توسط رایانه انجام می‌شود.

وی افزود: استعلام ها و پاسخ به آن ها نیز به صورت رایانه ای خواهد بود؛ ولی اسناد و مدارک نامزدها باید به صورت مکتوب به فرمانداری حوزه انتخابیه تسلیم شود تا در بایگانی اسناد ثبت گردد.

پورمحمدی ادامه داد: مرحله دوم، حضور رأی دهندگان در شعب اخذ رأی است که توافق شد رأی دهندگان به جای شناسنامه، کد ملی به همراه داشته باشند و در جاهایی که کارت ملی توزیع نشده، ارائه شناسنامه و ثبت سریال شناسنامه رأی دهندگان ملاک عمل خواهد بود.

وزیر کشور با اعلام این که از سال آینده همة خدمات صرفاً با کارت ملی ارائه می شود، افزود که استفاده از کارت ملی در انتخابات، سرعت ثبت نام را بالا برده و از تشکیل صف و ازدحام در شعب اخذ رأی جلوگیری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که از کارت ملی استفاده می کنند، نیازی به درج مهر انتخابات در شناسنامه نخواهد داشت.

پورمحمدی مرحله سوم را شمارش آراء به صورت الکترونیک یاد کرد و افزود که در این روش برای هر کاندیدا یک کد اختصاص داده می شود و صرف نظر از این که انتخابات در کدام یک از حوزه‌ها به صورت مکانیزه و در کدام یک به صورت سابق برگزار شود، شورای نگهبان به طور کلی با برگزاری انتخابات به صورت رایانه ای و الکترونیک موافقت دارد.

وی همچنین با اشاره به تأمین تجهیزات کافی در حوزه ها یادآور شد که پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به صورتی دقیق صورت گرفته و هیچگونه مشکلی وجود نخواهد داشت؛ حتی قطعی برق یا شبکه موجب اختلال در کار سیستم نخواهد شد.

امنیت انتخابات مکانیزه بیشتر است

وزیر کشور در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص امنیت انتخابات مکانیزه گفت: در بحث امنیت انتخابات تلاش بسیاری داشته ایم که بتوانیم از آرای مردم حفاظت کرده و برای رفع مزاحمت‌های مزاحمان رایانه ای پیش بینی هایی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: امنیت انتخابات مکانیزه و الکترونیک بیشتر از انتخابات سنتی و دستی است.
وی درخصوص مزیت های روش مکانیزه گفت که در این روش، سیستم شفاف تر و هر زمان قابل مراجعه بازیابی و بازخوانی است.

پورمحمدی همچنین گفت: امکاناتی که در شبکه رایانه ای وجود دارد، امکان نظارت و تأمین امنیت آن را تا چندین برابر افزایش می دهد و به موازات آن نیز امکان تخلف بمراتب کاهش می‌یابد.

توزیع 22 هزار اتوبوس، 30 هزار تاکسی و اضافه شدن 7 قطار به شبکه ریلی

پورمحمدی در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس درخصوص وضعیت حمل و نقل در مهرماه آتی، موضوع حمل و نقل را بسیار حساس خواند و با اشاره به این که تنها وزارت کشور در این موضوع درگیر نیست و مجموعه دستگاه ها در این باره دارای مسؤولیت و وظیفه هستند، گفت: در مجموع ما اتوبوس های زیادی را توزیع کرده ایم. سال گذشته 22 هزار دستگاه اتوبوس در اختیار حمل و نقل عمومی قرار گرفته و در 15 ماه گذشته نیز بیش از 6 هزار دستگاه اتوبوس توزیع شده است.

وی افزود: تعداد 30 هزار تاکسی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده است. تعداد زیادی نیز خودرو "ون" وارد ناوگان شده که با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، از میزان ترافیک کاسته و سرعت اتوبوس‌ها افزایش یافته است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد که تا مهر ماه سال جاری 7 قطار به ناوگان حمل و نقل ریلی اضافه خواهد شد.

موفقیت نسبی در ساماندهی اتباع خارجی

پورمحمدی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درخصوص ساماندهی اتباع خارجی گفت: وزارت کشور نسبت به ساماندهی اتباع بیگانه به ویژه اتباع افغانستان اقداماتی را که وعده داده بود، اجرایی کرد و طبق برنامه از ابتدای اردیبهشت تا آخر تیرماه سال جاری به صورت نسبی به هدف هایمان رسیدیم.

وی افزود:جامعه اطلاع رسانی باید نسبت به برخی اظهارات و اعتراضاتی که در این زمینه نسبت به وزارت کشور ابراز می شود، حساس باشند. تا حالا می گفتند اتباع افغانی بازار کار را اشغال کرده اند و وزارت کشور اقدامی نمی کند، حالا که بازار کار را آزاد کردیم، به سیاست های اجرا شده در این خصوص به نوع دیگری ایراد می گیرند.

پورمحمدی در عین حال خاطرنشان کرد: ما به مسائل حاشیه ای ناشی از ساماندهی اتباع افغانی هم توجه می کنیم و از رسانه ها هم می خواهیم به نقاط ضعف و قوت این طرح بپردازند، اما در هر حال ما توان اجرایی و قدرت ساماندهی خود را نشان دادیم و حوادث اجتماعی ناشی از این طرح اجتناب ناپذیر است که همه باید به حل آن کمک کنیم.

تعیین کمیته ای برای سهمیه بنزین مشاغل خاص

وزیر کشور در پاسخ به سؤآلی درخصوص سهمیه بنزین برخی مشاغل خاص گفت: کمیته ای در استان ها برای حل این موضوع تشکیل شده و مقداری سهمیه در اختیار استان ها قرار گرفته است که شرکت های نفت نواحی، مسؤول توزیع این سهمیه بین مشاغل خاص شده اند.

میزان بررسی صلاحیت ها، وضعیت فعلی افراد است

وزیر کشور درخصوص چگونگی بررسی صلاحیت کاندیداها در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: میزان در بررسی صلاحیت ها، وضعیت فعلی افراد است. اگر طبق قانون صلاحیت داشته باشند، تأیید می شوند.

کاهش 20 درصدی جرایم در استان خوزستان

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درخصوص وضعیت امنیت در استان خوزستان گفت: در خوزستان دو سال پیش با امواج گسترده ترور روبرو بودیم که با هماهنگی خوب دستگاه های امنیتی شاهد فروکش کردن اقدامات تروریستی بودیم.

پورمحمدی افزود: سال گذشته در استان خوزستان جرایم بیش از 20 درصد کاهش یافت، اما هنوز حواشی گروه های تروریستی وجود دارد و از طرف سرویس های خارجی به ویژه آمریکا، انگلیس و اسرائیل مورد حمایت قرار می گیرند.

سازمان مرزبانی کشور ایجاد می شود

وزیر کشور با اشاره به وضعیت مرزهای کشور گفت: ما جاده های نوار مرزی را تبدیل به جاده شوسه یا آسفالت درجه دو کردیم که ضریب حفاظتی مرز را بالا می برد و اقداماتی در مرزها ازجمله ایجاد پاسگاه ها و موانع مرزی از قبیل کانال، سیم خاردار، خاکریز و برخی تجهیزات دیگر بکار گرفتیم تا ضریب امنیت مرزها را بالا ببریم.

وی افزود: دو سال پیش درصد نیروی سازمانی پاسگاه های مرزی ما 50 درصد بود و اکنون به 80 درصد رسیده است.

وی در همین زمینه از ایجاد سازمان مرزبانی کشور خبر داد.

وزارت کشور مرجع ثبت و نظارت بر تشکل ها 

وزیر کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه "سرمایه" درخصوص جامعه مدنی گفت: آئین نامه تشکل ها را با درنظر گرفتن دیدگاه و نظارت آنها تقدیم دولت کردیم و خوشبختانه در دولت تصویب شد و هم اکنون در حال ابلاغ است.

وی گفت: براساس این آئین نامه، وزارت کشور مرجع ثبت و نظارت و کنترل تشکل ها خواهد بود؛ اما چون فقط آئین نامه را پیشنهاد دادیم، لایحه ای را هم تهیه کردیم که در کمیسیون مربوطه در دولت در حال بررسی است و در صورت تصویب به مجلس محترم تقدیم خواهد شد.

رویکرد جدید در تقسیمات کشوری

پورمحمدی در ادامه مصاحبه خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری مهر درخصوص تقسیمات کشوری گفت: در حوزة تقسیمات ما یک رویکرد جدیدی داریم به این صورت که مسؤولیت ها را واگذار کنیم و مناطق را هم ارتقاء بدهیم؛ اما در عین حال سازمان اداری را گسترش ندهیم؛ به این معنا که اقدامات زاید را کاهش دهیم و با یک نگاه جامع در حوزه مدیریت اداری ضمن ارتقاء مدیریت مناطق اداری، حجم دولت را نیز کاهش دهیم.

وی افزود: مناطقی را که بالای 5 الی 6 هزار نفر جمعیت داشته باشند، شهر اعلام می کنیم؛ اما این امر باعث محرومیت آنها از خدمات روستایی نخواهد شد یعنی یارانه جهاد کشاورزی و خدمات بهزیستی از این مناطق حذف نمی شود.

پورمحمدی در همین باره افزود: تمام مناطق کشور را که زیر 12 هزار نفر باشند، به صورت مدل روستا شهری اداره می کنیم.

ارتقای 5 شهرستان به فرمانداری ویژه

وزیر کشور از تصویب 25 فرمانداری در جلسه اخیر دولت خبر داد و افزود: این تصمیم ضمن اینکه مزایای تمرکز زدایی دارد و هویت بخش است، مشکلات دیوانسالاری بزرگ را هم نخواهد داشت.

وزیر کشور گفت:در هفته گذشته 10 فرمانداری را به عنوان فرمانداری ویژه که معاون استاندار و واجد اختیارات لازم هم هست اعلام کردیم و در جلسه شب گذشته هیأت دولت نیز 5 فرمانداری شهرستان های کاشان، ساوه، رفسنجان، میاندوآب و ملایر را به فرمانداری ویژه ارتقا دادیم.

کد خبر 28839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز