دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

برگزاری همایش سلامت شیر کشور فرصتی شد برای انتشار آمار و خبرهای جدید درباره شیر که البته خودش به اندازه کافی در چند وقت اخیر خبرساز بوده است.

شیر-کودکان

دبير علمي اين همايش در مهم‌ترين اظهارنظر خود از كمبود مصرف شير و لبنيات در بين ايراني‌ها خبر داد و گفت:«بررسي‌هاي ملي نشان مي‌دهد مقدار مصرف شير در كشور از ميانگين سرانه بين‌المللي كمتر است و از هر 10ايراني فقط 4نفر شير و لبنيات كافي دريافت مي‌كنند.»

فرزاد شيدفر با بيان اينكه كاهش مصرف شير و كمبود كلسيم، بيماري‌هاي قلبي و عروقي را در كشور بيشتر كرده هشدار داد: قبلا ميزان توصيه شده براي دريافت كلسيم در روز، 800ميلي گرم بود كه اكنون به يك هزار ميلي گرم رسيده است. پيش از اين مصرف حدود 5تا 10ميكروگرم ويتامين دي در روز توصيه مي‌شد اما در منابع علمي 2013اين ميزان، 15ميكروگرم و در افراد بالاي 80سال، 20ميكروگرم در روز توصيه شده است.طبق گزارش نظام هدفمندي يارانه‌ها، مصرف لبنيات در ميزان مصرف كالاهاي اساسي كشور، روند نزولي داشته و به جاي آن مصرف نان، غلات و ماكاروني افزايش داشته است. همچنين برخلاف تصور عموم، مصرف شير در كشور در مناطق شهري بيشتر از مناطق روستايي است.

  • حذف يارانه، كاهش مصرف شير

در شرايطي كه با بازشدن پرونده پالم گزارش‌هايي از كاهش مصرف شير و لبنيات در ايران منتشر و پس از آن اعلام شد مردم دوباره با شير و فرآورده‌هاي لبني آشتي كرده‌اند، دبير اجرايي همايش سلامت شير حذف يارانه شير و گران‌تر شدن اين ماده غذايي را از عوامل مؤثر در كاهش ميزان مصرف آن در كشور ارزيابي كرد و گفت: صف‌هاي طولاني سال‌هاي پيش براي گرفتن شير يارانه‌اي الان وجود ندارد.

مهران ولائي البته گوشه چشمي هم به هزينه‌هاي خاص دامداري‌ها و صنعت شير داشت و با تأكيد بر اينكه نمي‌توان همه تقصيرهاي كاهش مصرف شير را به‌حساب آنان نوشت، گفت: در حالي مصرف شير براي هر فرد ايراني در سال 70ليتر است كه اين ميزان در ديگر كشورهاي دنيا 160ليتر و در كشورهاي اروپايي تا 600ليتر مي‌رسد.

او همچنين درباره سم آفلاتوكسين در شير هم گفت:استاندارد اين آلودگي در شير كشور در مقايسه با ميانگين جهاني بهتر است.جهادكشاورزي، سازمان استاندارد، بازرگاني و سازمان غذا و دارو براي بهره‌برداري ازصنعت شير، دخيل هستند كه اگر همه اين سازمان‌ها يكپارچه شوند توليد و صادرات بهتري در زمينه شير خواهيم داشت.

  • يارانه را به شير بدهيد

در اين همايش همچنين مديركل آزمايشگاه‌هاي مرجع وزارت بهداشت ‌ با انتقاد از قيمت شير خواستار اختصاص مقداري از يارانه‌ها براي كاهش قيمت شير و لبنيات شد و گفت: كيفيت شير از چند جنبه مي‌تواند تهديد شود؛ يكي از اين تهديدات مربوط به انواع شير بوده كه در قيمت آن تأثير دارد‌.همچنين تهديد كيفيت شير مي‌تواند در محتوا اتفاق بيفتد؛ به‌طور مثال گاهي شير را جوشانده و چربي و خامه و سرشير آن را برمي‌دارند كه بايد دوباره آن را اضافه و تنظيم كنند اما گاهي برخي‌ها از روغن گياهي كه ارزان‌تر است، استفاده مي‌كنند.

کد خبر 287992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha