دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

این خبر را هنوز قطعی تلقی نکنید اما ممکن است سرانجام شیر به مدارس برسد.

درحالي‌كه مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش حاضر نيستند به پرسش‌هاي خبرنگاران درباره علل خلف وعده در توزيع شير در مدارس پاسخگو باشند، مدير روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با همشهري از برگزاري مراسم نمادين توزيع شير در مدارس پايتخت در ۲۷ آبان و آغاز توزيع آن در همه مدارس تهران از هفته نخست آذر خبر داد.

مسعود ثقفي با بيان اينكه 70نوبت شير بين دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌هاي اول و دوم ابتدايي و متوسطه دوره اول مدارس دولتي و غيردولتي تا ارديبهشت 94توزيع مي‌شود، مراكز نگهداري كودكان بي‌سرپرست، پيش دبستاني‌هاي ضميمه مدارس دولتي و كاركنان شاغل اين واحدها را هم ديگر بخش‌هايي اعلام كرد كه تحت پوشش طرح توزيع شير رايگان قرار مي‌گيرند.

به گفته ثقفي براي توزيع 70نوبت شير در مدارس شهر تهران، 35ميليارد تومان اعتبار نياز است كه تاكنون بخشي از اين اعتبار تأمين شده. البته وي به اين نكته مهم هم اشاره كرد كه هنوز مناقصه خريد شير به پايان نرسيده و بدين‌ترتيب احتمال تأخير بيشتر در آغاز توزيع شير در مدارس وجود دارد.

از سوي ديگر اين زمان براي توزيع شير در پايتخت است و هنوز مشخص نشده كه آيا شير همزمان با تهران در ساير استان‌ها نيز توزيع خواهدشد يا نه. البته نبايد فراموش شود زماني كه معاون وزير از توزيع شير در اول مهر سخن گفت، حسين چمني، مشاور مديرعامل صنايع شير ايران به صراحت گفت كه توزيع شير رايگان در مدارس به مهر‌ماه نخواهد رسيد. بررسي‌هاي همشهري نشان مي‌دهد در 3سال اخير در خوشبينانه‌ترين حالت حدود 30نوبت شير بين دانش‌آموزان توزيع شده‌است.

يك محاسبه ساده

آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرده شير در مدارس پايتخت از هفته اول آذر 93تا پايان ارديبهشت 94انجام مي‌شود. با توجه به اينكه در اين مدت 114روز كاري داريم، آموزش و پرورش بايد به ازاي هر 1/6 روز يك نوبت شير توزيع كند كه تجربه گذشته نشان مي‌دهد عملا غيرممكن است.

از طرفي با توجه به افزايش دما در اغلب نقاط كشور امكان توزيع شير وجود ندارد. اين بماند كه با توجه به آغاز‌ماه رمضان از واپسين روزهاي خرداد، امتحانات مدارس زودتر از سال‌هاي گذشته شروع مي‌شود. بدين‌ترتيب مدارس ابتدايي از هفته دوم ارديبهشت تعطيل خواهندشد و شير آنطور كه اين بار هم وعده داده شده توزيع نخواهد شد.

البته 3سال پيش نيز وعده توزيع شير در فروردين داده شد كه به‌علت بروز مشكلاتي ازجمله توزيع شير فاسد در برخي مدارس ازجمله رباط كريم تهران مسموميت دانش‌آموزان را به‌دنبال داشت و هيچگاه تعداد نوبت‌هاي توزيع شير به 70نرسيد.

كارنامه مسئولان آموزش و پرورش در توزيع شير رايگان چندان قابل‌قبول نيست. شير امسال نه‌تنها به مهر نرسيد بلكه به جاي 120نوبتي كه معاون وزير آموزش و پرورش وعده توزيع آن را بين دانش‌آموزان داده بود، حالا به اندازه 50وعده آب رفته و به 70نوبت رسيده است. از طرفي جمعيت هدف طرح توزيع شير رايگان نيز مانند دفعات توزيع كم شد. اوايل شهريور كه همزمان با شروع به‌كار بطحايي در پست معاونت توسعه وزارت آموزش و پرورش بود، او جمعيت هدف طرح شير رايگان را دانش‌آموزان تمامي مقاطع ابتدايي، متوسطه، مراكز شبانه روزي و حتي مدارس غيرانتفاعي و كودكان بي‌سرپرست معرفي كرد. در خبرهاي بعد و به نقل از معاون وزير اما اعلام شد شير تنها بين دانش‌آموزان ابتدايي، دوره اول متوسطه، مراكز شبانه‌روزي، كودكان بي‌سرپرست، مدارس استثنايي و كاركنان شاغل در واحدهاي آموزشي توزيع مي‌شود و به سادگي از جمعيت هدف طرح دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه مدارس دولتي و همه دانش‌آموزان مدارس غيردولتي طرح كنار گذاشته شدند.

پرسش اساسي كه با وجود تماس‌هاي مكرر خبرنگار همشهري با مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به‌ويژه معاون توسعه مديريت و پشتيباني بدون پاسخ مانده‌ اين است كه چرا وعده‌اي به دانش‌آموزان داده مي‌شود كه مثل روز روشن است امكان اجراي آن وجود ندارد؟ در شرايطي كه بعيد به‌نظر مي‌رسد آموزش و پرورش موفق به تحقق اين وعده‌اش در پايتخت شود، اجراي همين طرح در شهرستان‌ها و نقاط دورافتاده حتما دور از ذهن‌تر است و اين در حالي است كه با توجه به فقر غذايي توزيع شير در نقاط دورافتاده و محروم اهميت بيشتري دارد. تنها احتمال اين است كه در روزهاي خاصي، سهميه چند روز شير دانش‌آموزان توزيع شود كه در اين صورت هدف اصلي طرح زير سؤال رفته است.

 

کد خبر 278105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha