یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

برگزاری یک صبحانه کاری بین وزرای آموزش و پرورش و بهداشت، همراه با اظهاراتی از سوی وزیر بهداشت بود که می‌توان آنها را انتقاد‌هایی جدی از وضعیت بهداشت دانش‌آموزان تلقی کرد.

مدرسه-دانش آموزان

هرچند دكتر هاشمي اعلام كرد خودش به‌عنوان وزير بهداشت بايد بخشي از كارش را به دانش‌آموزان معطوف كند اما اظهارات او را بايد انتقاد بي‌سابقه يك وزير از وزارتخانه‌اي ديگر تلقي كرد. تداوم عرضه غذاها و خوراكي‌هاي ناسالم دربوفه مدارس باعث شد وزير بهداشت رسما نگراني خود را نسبت به وضعيت موجود در بوفه مدارس اعلام كند.

وي با انتقاد از عرضه خوراكي‌هايي همچون سوسيس، كالباس، نوشابه، سرخ كردني‌ها، چيپس و پفك خواستار حذف اين خوراكي‌ها از بوفه مدارس شد و با اشاره به تذكرات متعدد در اين رابطه از تداوم وضعيت فعلي انتقاد كرد. دكتر سيدحسن هاشمي در مراسم امضاي تفاهمنامه با وزير آموزش و پرورش گفت: آمار 15درصدي چاقي‌ بين دانش‌آموزان نگران‌كننده است، چاقي دانش‌آموزان در آينده گرفتاري‌هاي زيادي براي حوزه بهداشت و درمان ايجاد مي‌كند. بنابراين بايد از هم‌اكنون از شيوع بيماري‌هاي غيرواگير ناشي از چاقي و اضافه‌وزن در بين دانش‌آموزان پيشگيري كنيم.

وي با اشاره به جمعيت 13ميليوني دانش‌آموزان كشور افزود: با احتساب خانواده‌هاي اين دانش‌آموزان با نيمي از جمعيت كشور مواجهه مستقيم داريم و مي‌توانيم با آموزش آنها در حوزه مهم پيشگيري، بسيار اثربخش عمل كنيم. وزارت بهداشت در كنار آموزش و پرورش در حوزه سلامت دانش‌آموزان بايد در گستره وسيع‌تري اقدام كند و خروجي اين همكاري‌ها فراتر از صرفا صدور يك كارت سلامت الكترونيك باشد.

وزير بهداشت اظهاركرد: درباره مباحثي چون معضلات اجتماعي، اعتياد، دخانيات، الگوي تغذيه و كم‌تحركي مي‌توانيم به‌طور مشترك در 2وزارتخانه مشكلات را پيگيري كنيم و شخصا علاقه‌مندم كه از آموزش و پرورش در بحث بهداشت و سلامت جامعه كمك بگيريم. بخشي از منابع‌مان را نيز بايد در اختيار آموزش و پرورش قرار دهيم.

هاشمي بار ديگر با تأكيد بر سالم‌سازي بوفه مدارس گفت: بسياري از بيماري‌ها مانند پوكي استخوان، از دست دادن دندان‌ها و گرفتگي عروق قلب ريشه در دوران كودكي دارند بنابراين فرهنگ تغذيه را از همين دوران بايد نهادينه كنيم. وي با تأكيد بر راه‌اندازي پروژه هميار سلامت افزود: هميار سلامت بايد عملياتي شود و هر خانه‌اي بايد يك هميار سلامت داشته باشد و در اين‌باره بايد مشوق‌هايي را نيز تعريف كنيم.

طرح‌هاي نافرجام

سال‌هاست كه مسئولان آموزش و پرورش مي‌گويند بهتر است در بوفه مدارس اقلام سالم و مجاز مانند خشكبار و خرما، بادام زميني، بادام، بادام هندي، فندق و پسته، كشمش، نخودچي، آجيل سويا، توت‌خشك و انجير خشك عرضه شود. نكته مهم اينكه هر سال در اين‌باره بخشنامه هم صادر و مسائل تكراري بيان مي‌شود ولي بر وضعيت بوفه مدارس تأثيري ندارد. آمار بالاي بيماري‌هاي غيرواگير مانند ديابت، چاقي، فشارخون بالا، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و... بيانگر يك مسئله است؛ تغذيه نامناسب. هر سال، دستورالعمل‌ بوفه مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ مي‌شود اما هنوز در بوفه مدارس چيپس و پفك، پيراشكي، نوشابه‌هاي گازدار، ساندويچ‌هاي سوسيس و كالباس و... عرضه مي‌شود.

سال گذشته مسئولان آموزش و پرورش وعده عرضه غذاي گرم و سالم مانند آش‌رشته، لوبيا، عدسي، ماكاروني با سويا، تخم‌مرغ و سيب‌زميني آب‌پز را در بوفه‌هاي مدارس دادند ولي عملي نشد. طرح مدارس مروج سلامت نيز كه در 72مدرسه ابتدايي برخي استان‌ها به‌صورت آزمايشي اجرا شد سرانجامي نداشت. بوفه مدارس متأسفانه براي درآمدزايي اجاره داده مي‌شوند و به‌لحاظ رعايت مسائل بهداشتي نيز هيچ نظارتي وجود ندارد . بوفه مدارس نياز به برنامه‌هايي منطبق با واقعيت‌هاي جامعه دارد تا قابليت اجرايي داشته باشد وگرنه برنامه‌نويسي و صدور دستورالعمل مانند آنچه طي چند سال اخير انجام شده كاري بسيار آسان است. البته كارشناسان بهداشت محيط وزارت بهداشت نيز بايد بر وضعيت بوفه مدارس نظارت دقيق داشته باشند كه به‌دست فراموشي سپرده شده است.

نياز 13درصد دانش‌آموزان به مراقبت

معاون بهداشتي وزير بهداشت ‌ از اهميت جايگاه مدارس سخن گفت و اينكه مدارس مي‌توانند نقشي مهم و اساسي در ترويج رفتارهاي سالم و آموزش آنها به دانش‌آموزان ايفا كنند. به گفته علي‌اكبر سياري 11تا 13درصد دانش‌آموزان نياز به مراقبت دارند، براي همه دانش‌آموزان يك شناسنامه الكترونيك سلامت طراحي كرد‌ه‌ايم كه وضعيت جسمي، بينايي و شنوايي آنها بررسي مي‌شود و دانش‌آموز هنگام فارغ‌التحصيلي يك كارت الكترونيك سلامت در دست خواهد داشت. او افزود: آموزش رفتارهاي سالم از دوران كودكي بسيار ساده‌تر و كارآمدتر از اين كار در دوران بزرگسالي است و مدارس مي‌توانند نقشي مهم و اساسي در ترويج آنها به دانش‌آموزان ايفا كنند. دانش‌آموزان، گروه سني‌اي هستند كه مي‌توانند با رعايت سبك زندگي سالم از سلامت خود، خانواده، همسالان و جامعه مراقبت كنند و به‌عنوان يك سفير سلامت و يك شهروند خالق سلامت يك زندگي عاري از خطر، سالم، مولد، شاد و با نشاط و متعالي را در پيش بگيرند.

 

کد خبر 276648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha