سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۸
۰ نفر

فتانه انفرادی: انگار زور مرغ البته خمیر آن آنقدر زیاد است که برخلاف ممنــــوعیت استفاده از آن در محصولات غذایی، کشمکش بر سر مجاز یا غیرمجاز بودن آن،به هر دلیلی ادامه دارد.

فعلاً سوسیس و کالباس نخورید!

به گزارش همشهري، درحالي‌كه بارها و بارها سازمان غذا و دارو اعلام كرده كه استفاده از خمير مرغ در محصولات غذايي غيرمجاز و ممنوع است، فشارها به‌قدري است كه رئيس سازمان غذا و دارو چند روز قبل مجبور شد اعلام كند كه درباره تخلفات خميرمرغ و پالم كوتاه نمي‌آيد. در مقابل رئيس سازمان دامپزشكي كشور اعلام مي‌كند كه خمير مرغ موجود در بازار بهداشتي و سالم است.

ديناروند و همكارانش در سازمان غذا و دارو همچنان با سازمان دامپزشكي كشور بر سر خمير مرغ اختلاف‌نظر دارند. اين اختلاف نظر چند روز قبل در نشست خبري هفته سلامت در حضور خبرنگاران وقتي آشكار‌تر شدكه رئيس سازمان غذا و دارو درحالي‌كه شانه به شانه رئيس سازمان دامپزشكي نشسته بود، گفت: «ما درباره خمير مرغ با دامپزشكي جلسات متعددي داشتيم و در نهايت به جمع‌بندي نهايي نرسيديم، بنابراين از نظر ما استفاده از خمير مرغ كماكان غيرمجاز است ولي دامپزشكي آن را سالم عنوان مي‌كند. » ديناروند آن روز اعلام كرد كه استفاده از خمير مرغ با روش كنوني براي درست كردن سوسيس و كالباس درست نيست و دامپزشكي در اين‌باره بايد سرعت عملكرد خود را افزايش دهد ولي فشار توليدكنندگان كه منشأ اقتصادي دارد را نمي‌توان در اين‌باره رد كرد. اين درحالي است كه دكتر خلج، رئيس سازمان دامپزشكي مي‌گويد: « معتقديم مجوزهايي كه درباره خمير مرغ توسط دامپزشكي داده شده، درست است و خمير مرغ موجود در بازار استاندارد است.»

اظهارات رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس در يك برنامه تلويزيوني اما موضوع را پيچيده‌تر مي‌كند آنگاه كه از توليد زيرپله‌اي خمير مرغ خبر مي‌دهد و مي‌گويد: « وقتي قيمت يك كيلو سوسيس و كالباس از يك كيلو گوشت كمتر است، حتما جايي اشكال دارد. اما اشكال كجاست؟ آيا متولي واحدي به لحاظ قانوني براي سلامت غذايي مردم تعيين نشده است؟»

  • متولي قانوني

دكتر حسينعلي شهرياري، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي معتقد است وزارت بهداشت متولي سلامت تعريف شده و در سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري هم در بحث مربوط به ايمني غذايي، اين امر به وزارت بهداشت مربوط شده است.

شهرياري با توصيه به مردم براي مصرف نكردن سوسيس و كالباس مي‌گويد: «در بررسي‌هاي انجام شده ۳۰درصد از محصولات جمع‌شده از بازار مشكل‌دار بوده‌اند. خمير مرغ گاهي با استفاده از ضايعات دور ريز ناشي از پاك‌كردن مرغ در مرغ فروشي‌ها و گاهي با استفاده از خمير كردن مرغ‌هاي پير تخم گذار، بدون آنكه امعاء و احشاي مرغ خارج شود، تهيه مي‌شود. »

رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس هم كه از اختلاف 2نهاد اصلي در اين زمينه باخبر است، توضيح مي‌دهد: «سازمان دامپزشكي هم ممكن است بگويد كه در بازرسي‌هاي ما خمير مرغ در چارچوب استاندارد ديده شده، ولي توليد زيرپله‌اي و خلاف هم خيلي انجام مي‌شود. سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد مجوزي براي توليد مرغ نداده‌اند اما سازمان دامپزشكي هم استفاده از اين خمير را ممنوع نكرده تا جلوي مصرف آن گرفته شود.»

  • سلامت مردم شوخي نيست

عضو كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي به همشهري مي‌گويد: «اگر بخواهيم زيربنايي اين مشكل را حل كنيم بايد سازمان دامپزشكي زيرنظر وزارت بهداشت قرار گيرد. با توجه به 800بيماري مشترك بين انسان و دام و مشكلات اينچنيني، به‌نظر من اين اشتباه است كه سازمان دامپزشكي را جدا كردند. اين سازمان بايد زيرنظر وزارت بهداشت باشد.»

دكتر رسول خضري با تأكيد بر اينكه سلامت مردم را نبايد به شوخي گرفت، مي‌گويد: «بحث جان انسان‌هاست. در همه كشورهاي دنيا، وزارت بهداشت سياست‌گذار، تصميم‌ساز و تصميم‌گر است. در ايران هم قانون به اين امر توجه داشته است. دبير شوراي‌عالي امنيت و سلامت غذايي خود وزير بهداشت است. بنابراين، وزارت بهداشت، متولي است و بقيه دستگاه‌ها مجري هستند و همه بايد تمكين كنند. در قانون پنجم توسعه هم بر اين امر تصريح شده است. رئيس سازمان دامپزشكي از لحاظ كيفي مرجع قانوني نيست كه بگويد خمير مرغ سالم و بهداشتي است. سازمان دامپزشكي فقط از لحاظ كمي مي‌تواند اعلام كند كه اين ميزان گوشت توليد شده است. سازمان غذا و دارو يك سازمان مستقل و دولتي و حاكميتي است و اين سازمان است كه از لحاظ قانوني مي‌تواند از لحاظ كيفي در مورد سلامت محصولات غذايي اظهارنظر كند. اين سازمان است كه آزمايشگاه‌هاي مجهز دارد و مي‌تواند در زمينه سلامت غذايي اعلام كند كه چه ماده غذايي مجاز است و كدام غيرمجاز؟»

دكتر سليمان عباسي ديگر عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي هم به همشهري مي‌گويد: «براي تأمين سلامت مردم بايد اختلاف سليقه‌ها را كنار گذاشت. وقتي موازي كاري بين دستگاه‌هاي مرتبط با حوزه سلامت پيش مي‌آيد اين مردم هستند كه آسيب مي‌بينند. سازمان دامپزشكي كه مدعي است خمير مرغ سالم و بهداشتي است از سازمان غذا و دارو و استاندارد بخواهد كه همه با هم از روند توليد خمير مرغ بازديد كنند. من به چشم صحنه‌هايي ديدم كه واقعا به مردم توصيه مي‌كنم كه سوسيس و كالباس مصرف نكنند. يك بسته منجمد شده گوشت ديدم كه واقعا افتضاح بود. تمام كارخانه‌ها شرعا و قانونا مسئول هستند.»

  • راه حل قانوني

دكتر سيامك مره صدق، عضو كميسيون بهداشت مجلس نيز به همشهري مي‌گويد: «تا زماني كه بحث غذا در كشور متولي واحدي نداشته باشد تنش‌ها ادامه خواهد داشت. بايد سازمان غذا و دارو در كشور ما از نظر قانوني هم جايگاه خاص خود را پيدا كند. بايد از لحاظ قانوني هم تدبيري انديشيد تا سازمان دامپزشكي و جهادكشاورزي همه و همه تحت نظارت سازمان غذا و دارو قرار بگيرند. به اين ترتيب ديگر هر كسي حرف خود را نمي‌زند.» مشكل خمير مرغ كه از حدود يك سال قبل به يكي از مسائل اصلي حوزه سلامت كشور تبديل شده، همچنان حل نشده باقي مانده است. اين بلاتكليفي بهانه‌اي شده براي توليد شايعات متعدد كه البته بسياري از اوقات باورپذير مي‌نمايند. بي اعتمادي مردم به حوزه سلامت آسيب‌هاي غيرقابل جبراني خواهد داشت. اينكه مسئولان 2نهاد دولتي يكي در وزارت بهداشت و ديگري در وزارت جهادكشاورزي به نفع سلامت مردم با هم كنار بيايند و اين مشكل يك‌بار براي هميشه حل شود، توقع زيادي نيست. تلاش خبرنگار همشهري براي گفت‌وگو با رئيس سازمان دامپزشكي بي‌نتيجه ماند.

  • سازمان غذا و دارو مسئول سلامت مردم است

به اعتقاد من در زمينه تمام محصولات غذايي بايد اختلاف‌ها را كنار گذاشت. سازمان غذا و دارو اصرار دارد كه خمير مرغ بايد حذف شود. نمايندگان عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس روزيكشنبه بازديدي از اين سازمان و آزمايشگاه‌هاي آن داشتند و از نزديك جديت اين سازمان را براي اينكه مردم غذاي سالم و بهداشتي مصرف كنند را از نزديك مشاهده كردند. متوجه شدند كه سازمان غذا و دارو بيدار است و خوب كار مي‌كند. به اعتقاد من، سازمان غذا و دارو مسئول سلامت مردم است و حرف نهايي را بايد اين سازمان بزند. دامپزشكي بايد فقط بر كشتار نظارت داشته باشد.
دكتر عابد فتاحي؛ عضو كميسيون بهداشت مجلس

کد خبر 293530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha