چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناصر وحدتی با همراهی گروه موسیقی «گیل و آمارد» قطعاتی شاد از موسیقی گیلکی را در جشنواره‌ی موسیقی فجر اجرا کرد.

vahdati

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا، این گروه موسیقی محلی شامگاه گذشته (28 بهمن‌ماه) در برج آزادی، با اجرای قطعاتی از موسیقی شالیزارهای شمال کشور، رنگ دیگری به جشنواره‌ی فجر بخشید.

وحدتی در ابتدای ورودش به صحنه، در سخنانی گفت: ما از گیلان به تهران آمده‌ایم و امشب می‌خواهیم در بخش اول کنسرت، از آوازهای مقامی ایران استفاده کنیم. در بخش دوم هم موسیقی دیگری را در نظر گرفتیم که آوازهای زنان کشاورز در شالیزارهای استان گیلان را دربرمی‌گیرد.

این خواننده همچنین بیان کرد: آنچه امشب و طی سال‌های گذشته توسط گروه‌های فعال در حوزه‌ی موسیقی نواحی به مخاطبان ارائه می‌شود، اجرای موسیقی‌های فولکلور مناطق مختلف ایران است که به اعتقاد من، این ترانه‌ها چه در دنیا و چه در ایران به نوعی عتیقه‌های فرهنگی هستند که امثال ما، آن‌ها را از پیرزن‌ها و پیرمردهایی که چنین گنجینه‌هایی را سینه به سینه به ما انتقال داده‌اند، جمع کردیم و تلاش می‌کنیم که آن‌ها را به شما مخاطبان ارائه دهیم.

وی افزود: آنچه تا کنون توسط فعالان بخش موسیقی نواحی ایران انجام شده، مورد پسند بخش فرهیخته جامعه نیز قرار گرفته است، چراکه ما موسیقی‌ای را خلق می‌کنیم که هم ریشه‌های کهنی در تاریخ موسیقی ایران دارد و هم از سازهایی برخوردار است که خودمان آن‌ها را ساخته‌ایم.

وحدتی در ادامه، اظهار کرد: نمونه‌ی آن، همین ساز بربت است که عرب‌ها آن را عود می‌نامند و چند سالی هم هست که از آن استفاده می‌کنند و در ارکسترها، دست‌بردار این ساز تاریخی و کاملا ایرانی نیستند. آن‌ها نمی‌دانند که این ساز متعلق به ما است.

او گفت: این روزها حتی خردسال‌ترین افراد یک جامعه هم با ساز آشنا هستند، اما نمی‌دانم که چرا صداوسیما این سازها را نشان نمی‌دهد. به هر حال امیدوارم شرایط به‌گونه‌ای باشد که مدیران رسانه‌ی ملی به این نتیجه برسند، نمایش ساز در تلویزیون مشکلی ندارد.

کنسرت این گروه، با یک قطعه‌ی قاسم‌آبادی فولکور آغاز شد و قطعه‌ی شاد «نرگس بانو» پس از آن به اجرا درآمد.

گروه «گیل و آمارد» معمولا به اجرای قطعات موسیقی که در آیین‌های شاد گیلکی اجرا می‌شوند، می‌پردازد. در این کنسرت هم قطعاتی مانند «رعنا»، «بلندبالا»، «باغ محتشم»، «لیلی»، «آهه بگو» و ... را با همخوانی مخاطبان گیلکی اجرا کرد.

ناصر وحدتی در این کنسرت، قطعه‌ی معروف «زرنگیس» را خواند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، کنسرت گروه «گیل و آمارد» با استقبال گیلانی‌های مقیم تهران و دیگر علاقه‌مندان روبه‌رو شد.

این کنسرت در سالن برج آزادی برگزار شد که ظرفیت زیادی ندارد؛ اما گویا به‌دلیل این‌که تعداد بلیت‌های مهمان بیشتر از ظرفیت سالن بود، در کنسرت اختلال ایجاد شد. این موضوع با درگیری‌ لفظی طی شد و تعدادی از مخاطبان هم روی پله‌های سالن نشستند.

سعید پورمحمد (کمانچه)، بنیامین چاره‌جو (سازهای کوبه‌ای)، نیما برزگر (تار)، مصطفی منجزی (نی‌لبک)، رامبد حسینی (بربت)، مریم کوچکی‌زاد، اکرم فغان‌زاده، رویا نوری ضیابری، لیلی پدواز و میترا حسابی (همخوانان گروه) هنرمندانی بودند که در این کنسرت با لباس گیلکی روی صحنه حضور پیدا کردند.

کد خبر 287601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha