یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

اصغر اصغری: گوشی‌های تلفن همراه طی چند سال اخیر حسابی جایشان را در زندگی ما باز کرده‌اند و به ابزاری پرکاربرد برای همه تبدیل شده‌اند اما‌ گاهی پیش می‌آید که این وسایل ارتباطی پرکاربرد دچار مشکلات فنی یا نرم‌افزاری می‌شوند.

تعمیرکار همراه‌تان باشید

 شايد براي رفع همه مشكلاتي كه با آن روبه‌رو مي‌شويد لازم نباشد به تعميركار حرفه‌اي سر بزنيد و هزينه‌اي براي خودتان بتراشيد. اين گزارش كه با كمك مهران صادقي‌آزاد، يكي از جوانان با‌تجربه در زمينه تعمير موبايل تهيه شده به شما كمك مي‌كند تا با برخي از مهارت‌هاي تعمير يا رفع مشكل گوشي‌هاي تلفن همراه آشنا شويد.

  • موبايل يكهو خاموش مي‌شود!

شايد اين مشكل براي شما اتفاق افتاده باشد؛ اينكه گوشي‌تان را توي جيبتان مي‌گذاريد و از شارژ بودن باتري آن هم مطمئن هستيد اما هنگام استفاده از آن متوجه مي‌شويد كه گوشي خاموش شده است. اين مشكل مي‌تواند چندعلت اصلي داشته باشد. شايد باتري شما فاسد شده و عمرش به پايان رسيده يا جاي باتري شل و يا سيم‌هاي مربوط به باتري قطع شده است. بهترين كار اين است كه ابتدا از وضعيت باتري‌تان مطمئن شويد. اگر باتري‌تان سالم است، ابتدا باتري را يك‌بار كاملا از جايش دربياوريد و دوباره جا بيندازيد. احتمال دارد كه با اين اقدام، گوشي شما دوباره روشن شود و مشكل جدي وجود نداشته باشد. اين مورد به‌ويژه در هنگامي ديده مي‌شود كه شما ۱۰‌تا ۲۰‌درصد شارژ داريد اما يكباره متوجه مي‌شويد كه موبايلتان خاموش شده است.

  • ريست مي‌خواهد

گاهي وقت‌ها پيش مي‌آيد كه گوشي‌تان را روشن مي‌كنيد و گوشي روي آرم اندرويد مي‌ماند و گير مي‌كند. در چنين حالتي كافي است كه گوشي را يك‌بار ريست كنيد؛ كاري كه خود تعميركارهاي موبايل به آن «فلش» يا «بوت» كردن گوشي مي‌گويند. اگر گوشي‌تان با سيستم عامل اندرويد كار مي‌كند در چنين حالتي بايد دكمه ولوم منفي را فشار دهيد و با يكي ديگر از انگشت‌هايتان دكمه «خانه- Home» گوشي را چند ثانيه‌اي نگه داريد. اين راهكار‌ها كمك مي‌كند تا نرم‌افزار موبايل شما از حالت هنگ كردن خارج شود. البته شايد خيلي‌ها با اين تكنيك آشنايي نداشته باشند و براي همين يك كار ساده، ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان براي خودشان هزينه بتراشند!

  • شارژر اصل بخريد

اگر به هر دليلي شارژر گوشي‌تان خراب شد و تصميم گرفتيد شارژر جديد بخريد، حتما به اصل بودن آن توجه كنيد چرا كه شارژرهاي غير اصل نمي‌توانند نوسانات برق را كنترل كنند و در اين صورت ممكن است «آي سي پاور» موبايلتان راحت بسوزد. كيفيت شارژر اصل حتي از ظاهر آن هم معلوم است، ضمن اينكه شارژرهاي فرعي يا كپي، وزن كمتري دارند. براي شناسايي شارژرهاي اصلي گوشي‌هاي اپل بايد به داخل سوكتي كه يو اس‌بي مي‌خورد نگاه كنيد. در اين نوع شارژر‌ها يك شماره سريال در داخل آن سوكت درج شده كه يكي از نشانه‌هاي اصل بودن شارژر خواهد بود. اگر مي‌خواهيد عمر باتري‌تان بالا برود و گوشي‌تان به مشكل فني برنخورد حتما از شارژر اصل استفاده كنيد.

  • گوشي را درست شارژ كنيد

خيلي از دردسرهايي كه براي شما به‌وجود مي‌آيد ناشي از درست كار نكردن باتري موبايلتان است. اين اتفاق هم‌زماني مي‌افتد كه شما شيوه درست شارژ كردن را رعايت نمي‌كنيد يا از شارژر اصلي استفاده نمي‌كنيد. در مورد اولي بايد بگوييم كه درست شارژ كردن باتري موبايل، ارتباط مستقيمي با عمر آن دارد. بايد گوشي‌تان را زماني شارژ كنيد كه انرژي آن به كمتر از ۱۰ يا ۲۰ درصد رسيده باشد. هنگامي هم كه آن را داخل شارژ قرار مي‌دهيد صبر كنيد تا كاملا شارژ شود و سپس آن را از برق جدا‌سازيد. شارژ كردن نصفه و نيمه عمر باتري‌تان را كاهش مي‌دهد و شما را زود‌تر از موعد مقرر راهي تعميرگاه‌ها يا فروشگاه‌ها مي‌كند. برخي‌ها هم عادت دارند گوشي را از شب تا صبح در حالت شارژ قرار بدهند كه اين امر هم به كاهش عمر مفيد باتري مي‌انجامد. هنگام شارژ شدن باتري موبايل با آن صحبت يا بازي نكنيد چون با اين كار هم كارايي باتري كم مي‌شود.

  • كارت حافظه را جا بزنيد

گوشي‌هايي كه با سيستم عامل اندرويد كار مي‌كنند اين قابليت را دارند تا رم بخورند و حافظه گوشي بالا برود. براي تعويض رم نيازي نيست حتما به يك متخصص اين كار مراجعه كنيد. شما مي‌توانيد رم مورد نظرتان با حجم مناسب را از فروشگاه خريداري كنيد، پشت قاب موبايل را باز كنيد و رم قبلي را از داخل موبايل خارج كنيد. سپس اطلاعات رم را با استفاده از يك «رم ريدر» و رايانه به رم جديد منتقل كنيد، همين «كپي- پيست» ساده مي‌تواند هزينه‌اي ۱۰‌تا ۱۵ هزار توماني برايتان بتراشد اما اگر خودتان اين كار ساده را انجام بدهيد ديگر نيازي به پرداخت هزينه نخواهيد داشت. يادتان باشد اگر رم قديمي كه حاوي اطلاعات قديمي، عكس‌ها و فيلم‌هاي شماست را اصلا لازم نداريد، پس از تخليه اطلاعات، آن را بشكنيد چرا كه اطلاعات قديمي يك رم با نرم‌افزارهاي ريكاوري قابل بازيافت است. حتي اگر رم را فرمت كنيد، باز هم خطر بازگشت اطلاعات توسط افراد ديگر وجود خواهد داشت.

  • بدنه گوشي را تعويض كنيد

بدنه گوشي جزو قطعاتي است كه مي‌تواند پس از مدتي جايگزيني جديد با طرح و رنگ متفاوت‌تري داشته باشد. اگر مي‌خواهيد بدنه گوشي را تعويض كنيد تنها كافي است آن را از يك فروشگاه بخريد و خودتان اين كار را انجام دهيد. بدنه گوشي‌هاي جديد تقريبا تنها بخش پشتي موبايل به‌حساب مي‌آيند و دردسري براي تعويض به‌وجود نمي‌آيد. گاهي اوقات هم پيش مي‌آيد كه شيشه گوشي قديمي شما مي‌شكند يا خط خطي مي‌شود. تعويض شيشه آن هم براي شما چندان سخت نخواهد بود. اما در گوشي‌هاي جديد كه صفحه لمسي با صفحه تاچ اسكرين آن يكي شده نياز به تخصص بيشتري هست، به همين دليل، خيلي مراقب باشيد تا گوشي‌تان از دست‌تان نيفتد يا ضربه سخت نخورد. البته تعويض قاب گوشي‌هاي اپل به‌دليل فرايند نسبتا سختي كه دارد كمي تخصصي و هزينه‌بر است چرا كه پيچ‌هاي داخل اين گوشي شش پر هستند و با پيچ گوشتي‌هاي خاص باز مي‌شوند. برخي از شهروندان سعي مي‌كنند كه پيچ‌هاي اين نوع گوشي‌ها را با پيچ گوشتي معمولي يا حتي چاقو باز كنند كه در ‌‌نهايت منجر به هرز شدن پيچ مي‌شود. در حال حاضر تعويض قاب گوشي‌هاي اپل هزينه‌اي حدود ۱۰۰ هزار تومان را براي صاحب آن دربر خواهد داشت، ضمن اينكه فرايند تعويض قاب گوشي اپل يك ساعت زمان هم لازم دارد. قيمت قاب‌ها هم از ۹۰ هزار تومان شروع مي‌شود و همينطور با افزايش كيفيت آن، بالا مي‌رود.

خودتان نرم‌افزار نصب كنيد

بسياري از نرم‌افزارهاي كاربردي براي گوشي‌هايي كه سيستم عامل اندرويد دارند به‌صورت رايگان در فضاهاي مجازي وجود دارد به همين دليل هنگامي كه شما گوشي جديد مي‌خريد، حتما لازم نيست هزينه ۱۰ تا ۲۰ هزار توماني براي نصب نرم افزار‌ها يا فعال‌سازي‌ آن بپردازيد. وقتي گوشي را خريديد كافي است كه سري به برخي سايت‌ها مانند «بازار» بزنيد و تقريبا تمام نرم‌افزارهاي مورد نيازتان را به‌صورت رايگان دانلود و نصب كنيد. خيلي از فروشنده‌هاي گوشي تلفن همراه سعي مي‌كنند با گفتن عبارت‌هايي مثل «ما برنامه‌ها را گارانتي مي‌كنيم» يا «برنامه‌ها را برايتان به‌صورت آپ ديت يا اصلي مي‌ريزيم!» مبلغ مورد نظرشان را از شما بگيرند اما اصولا پرداخت هزينه براي نصب برنامه هم جزو مواردي است كه مي‌توان آن را حذف كرد.

  • آب يا ضربه؟ مسئله اين است!

بعضي وقت‌ها سراغ گوشي‌تان مي‌رويد و مي‌بينيد كه بي‌دليل خاموش شده. البته شايد براي شما بي‌دليل باشد! ممكن است گوشي بر اثر ضربه سخت خاموش شده باشد. گاهي اوقات هم گوشي داخل آب مي‌افتد و خاموش مي‌شود. اگر گوشي‌تان ضربه بدي خورده بايد آن را به تعميركار بسپاريد تا مشخص شود دقيقا كدام‌يك از قطعات گوشي خراب شده است. هنگامي كه گوشي‌تان در آب مي‌افتد هم خيلي نگران نشويد. ابتدا روي گوشي را سريع خشك و سپس در پشت آن را باز كنيد. باتري گوشي را درآورده و سپس بدنه اصلي آن را داخل يك گوني برنج قرار دهيد. برنج به سرعت رطوبت گوشي را به‌خود جذب مي‌كند و مي‌تواند دوباره آن را به شما هديه بدهد. البته خشك كردن گوشي با سشوار با باد ملايم و غيرمستقيم هم پيشنهاد خوبي به‌حساب مي‌آيد. گاهي اوقات، باتري تلفن همراه شما به‌دليل اينكه زياد سراغ آن نرفته‌ايد اصطلاحا «دي شارژ» شده و نياز به يك شوك الكتريكي دارد. اين كار معمولا با استفاده از وسيله‌اي به نام منبع تغذيه انجام مي‌شود.

  • زندگي با موبايل‌ها

مهران صادقي آزاد بيشتر از ۱۰سال عمرش را با گوشي‌هاي تلفن همراه گذرانده و تعميرات تخصصي آنها را انجام داده است. كارشناس مهمان اين صفحه ما معتقد است بايد در حفظ و نگهداري گوشي‌تان سعي بيشتري به خرج دهيد و تنها در برخي موارد خاص به تعميركارهاي تخصصي موبايل مراجعه كنيد.

کد خبر 287229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha