دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

محسن رخش خورشید: بلافاصله بعد از خرید خودرو، باید به فکر مراقبت از آن بود و اقدام‌های ضروری برای جلوگیری از سرقت را انجام داد.

گزارش‌هاي پليس نشان مي‌دهد كه حدود ۹۰درصد از خودروهاي مسروقه كشف مي‌شوند. بخش قابل توجهي از آنها كه در آمار‌ها تا ۷۰درصد ذكر شده، به‌صورت‌‌ رها شده در گوشه و كنار خيابان پيدا مي‌شوند. سارق‌ها خودرو را مي‌دزدند و سر فرصت به‌حساب و كتاب قطعاتش مي‌رسند و مابقي را‌‌ رها مي‌كنند، بنابراين بايد به‌دنبال راهي بود كه خودرو هرگز به سرقت نرود و تا حد ممكن قطعات گران‌قيمتش به دور از دسترس ‌دزد‌ها باشد. اين مطلب كه به كمك «محمد قرباني» يكي از باتجربه‌هاي صنف فروش دزدگير و تجهيزات ايمني تهيه شده، به بررسي انواع ابزارهاي مقابله با سرقت خودرو مي‌پردازد؛ ابزارهايي كه بهاي آنها در مقايسه با قيمت خودرو، بسيار اندك است.

  • دزد‌ها از قفل‌ها متنفرند!

بين قفل‌ها و دزد‌ها خصومت ديرينه‌اي وجود دارد! هر اندازه كه قفل‌هاي بيشتري در مقابل سارق وجود داشته باشد، كار او دشوار‌تر مي‌شود. قفل‌هاي مورد استفاده در خودرو به ۲ گروه تقسيم مي‌شود؛ نخست قفل‌هايي كه براي جلوگيري از جابه‌جا كردن خودرو به‌كار مي‌روند و بالطبع هر بار كه خودرو در گوشه‌اي پارك مي‌شود، بايد بسته شوند. اين قفل‌ها عبارتند از: قفل فرمان، قفل پدال، قفل فرمان به پدال و قفل دنده به دستي. گروه دوم قفل‌هايي هستند كه روي بخشي از قطعات خودرو نصب مي‌شوند. مثل قفل زاپاس، قفل رينگ و قفل كامپيو‌تر خودرو. استفاده از هر ۲ گروه از اين قفل‌ها، توصيه مي‌شود. البته از گروه اول، يك قفل كفايت مي‌كند.

  • سدهايي در مقابل سرقت

قفل‌هايي كه روي فرمان و پدال خودرو بسته مي‌شوند، مرسوم‌ترين ابزارهاي دفاعي در مقابل سارقان هستند. رايج‌ترين قفل بين آنها، قفل فرمان است كه علاوه بر ممانعت از چرخيدن فرمان، از سرقت ايربگ راننده نيز جلوگيري مي‌كند. قيمت اين قفل‌ها بين ۲۰ تا ۸۰ هزار تومان است. مدل‌هاي گران‌تر، استحكام بيشتري در بدنه دارند و توپي قفل آنها ضد‌اسيد است. مسلما قفلي كه سخت‌تر بسته مي‌شود، بازشدنش هم سخت‌تر است. قفل پدال را دردسر بزرگ دزد‌ها براي سرقت خودرو مي‌دانند. قفل پدال، خصوصاً مدل‌ U شكل قديمي كه با يك قفل كتابي بسته مي‌شوند به سادگي باز نمي‌شوند. بستن آنها هم آسان نيست و شايد زانو‌ها را خاكي كند.

  • قفل قطعات فراموش نشود

دزد‌ها سرقت قطعات خودرو‌ها را بيشتر از بردن خود خودرو دوست دارند چون هم زود‌تر به پول تبديل مي‌شود و هم احتمال گرفتار شدنشان كمتر است. بنابراين هر قطعه‌اي كه مشتري بيشتري در بازار داشته باشد، بيشتر در خطر سرقت قرار دارد. مثل كامپيو‌تر پژو ۲۰۶ يا باتري و ضبط و البته لاستيك زاپاس. براي باتري خودرو تنها كاري كه مي‌توان انجام داد اين است كه در كاپوت را به سيستم دزدگير متصل كنيم تا سارق نتواند بدون جلب توجه آن را باز كند و باتري را بدزدد. براي ضبط هم كار ديگري نمي‌توان كرد جز اينكه پنلش را برداشت اما زاپاس و كامپيو‌تر خودرو، قفل‌هايي دارند كه سرقتشان را بسيار مشكل مي‌كند.

  • خودتان نصاب قفل باشيد

قفل زاپاس، يك شيء مكانيكي با ۲ قطعه است كه يكي از آنها بر بدنه خودرو ثابت مي‌شود، زاپاس از ناحيه رينگ روي آن قرار مي‌گيرد و قطعه ديگر روي آن قفل مي‌شود. اين قفل بين ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان قيمت دارد. يك قفل ديگر هم با عملكردي مشابه هست كه بر زير و روي كامپيو‌تر خودرو نصب مي‌شود و آن هم در همين حدود قيمت دارد. يك قفل نيز براي رينگ‌ها وجود دارد كه در واقع يك پيچ با ساختاري پيچيده است. روي هر يك از چرخ‌ها، اين پيچ به جاي يكي از پيچ‌هاي فابريك بسته مي‌شود و تنها با آچار مخصوص به‌خودش مي‌توان آن را باز كرد. نصب اين قفل‌ها، كار چندان پيچيده‌اي نيست و از عهده خود شما بر مي‌آيد.

  • دزدگيرها؛ زبان خودروهاست

دزدگير‌ها ۲ نوع ساده و تصويري دارند. بعضي از دزدگير‌ها، خودرو را بيمه سرقت مي‌كنند. به اين معنا كه اگر تا يك سال پس از نصب دزدگير، خودرو به سرقت برود، شركت بيمه‌گرِ طرف قرارداد موظف مي‌شود تا سقف مشخصي(مثلا ۵۰ ميليون تومان)، به مالك خودرو غرامت بدهد. نصب دزدگير نهايتا ۳ ساعت زمان مي‌برد و بايد حواستان جمع باشد كه نصاب، همه درهاي خودرو را به دزدگير متصل كند. حتما دقت داشته باشيد كه در كاپوت و صندوق نيز به سيستم دزدگير وصل شوند. نكته ديگر اينكه بايد براي نصب دزدگير، از سوكت فابريك استفاده شود تا به سيم‌كشي خودرو آسيبي نرسد. يادتان باشد كه صدمه به سيم‌كشي، خودرو را از گارانتي كارخانه خارج مي‌كند.

  • معايب و مزيت‌ دزدگيرها

دزدگيرهاي ساده كه با نام one way معروفند، همان‌هايي هستند كه در مواقع اضطراري فقط آژير مي‌كشند . استفاده از دزدگير ساده به كساني توصيه مي‌شود كه براي خودرويشان پاركينگ دارند و زمان‌هايي كه خانه نيستند هم از خودرو فاصله چنداني نمي‌گيرند. دزدگيرهاي ساده از ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان قيمت دارند. مزيت اصلي دزدگيرهاي تصويري كه two way هم ناميده مي‌شوند اين است كه ريموت‌ آنها در زمان اضطرار، آژير مي‌كشد. ريموت دزدگيرهاي تصويري، شعاعي نزديك به ۲ كيلومتر را تحت پوشش دارد، مشروط بر اينكه هيچ مانعي قرار نداشته باشد. در مناطق شهري، پوششي نزديك به ۸۰۰ متر را مي‌توان از آنها انتظار داشت. اين دزد‌گيرها بين ۳۰۰ تا ۶۷۰ هزار تومان قيمت دارند.

  • خودرويت را بچسب

آمار‌ها نشان مي‌دهد خودروي پرايد، بيش از باقي خودرو‌ها سرقت مي‌شود. پژوهاي ۴۰۵، پارس و ۲۰۶ نيز در رده‌هاي بعدي قراردارند. با اين‌حال هر خودرويي در خطر سرقت قرار دارد و هرگز نبايد فراموش كرد كه:
خودروي پارك شده در مناطق تاريك و كم‌تردد، گزينه خوبي براي سرقت است. همين خودرو اگر فاقد دزدگير و قفل‌هاي فرمان و پدال باشد، شايد دزدهاي تازه‌كار را هم وسوسه كند.
باقي گذاشتن چيزهايي مثل كيف و كت بر صندلي‌هاي خودرو، دعوت از دزد‌ها براي شكستن شيشه يا خم كردن در است. توي كيف ممكن است لپ‌تاپ باشد و شايد در جيب‌هاي كت، كيفي پر پول پيدا شود. دزد‌ها وسوسه مي‌شوند و دست به خطر مي‌زنند و البته بلافاصله فرار مي‌كنند. نتيجه سهل‌انگاري شما، حداقل يك كيف يا كت از دست رفته و يك صدمه به‌خودرو است.
خودرويي با موتور روشن و درهاي باز، حتي براي يك لحظه نبايد ترك شود. خريد از دكه يا مغازه، دليل نمي‌شود كه خودروي خود را به طعمه‌اي چرب و نرم براي دزد‌ها تبديل كنيد.
كودك را در خودرويي با درهاي باز تنها نگذاريد. كودكان مانعي براي سرقت نيستند.
معناي بيمه بدنه را خيلي‌ها بعد از آنكه خودرويشان به سرقت رفته، درك كرده‌اند.

کد خبر 286755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha