یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی «برندا لاریسون» ادعا می‌کند که هیچ فرضیه‌ه‌ای به درستی تنوع منطقه‌ای مشخص شده در الگوی راه‌راه‌های گورخر دشتی را توضیح نمی‌دهد.

گورخر

دلیل پدید آمدن راه‌راه‌های گورخرها یک معماست. محققان بر این باورند که خانواده اسب‌ها که گورخر هم جزئی از آن است، دست به هر ترفندی می‌زنند تا از دست شکارچیان و دشمنان طبیعی‌شان در امان بمانند.

ایجاد یک خطای بصری از طریق حرکت چهار نعل غیرمتقارن و تنظیم دمای بدن برای فرار از دست حشرات گزنده از جمله ترفندهایی است که گمان می‌رود این خانواده برای زنده ماندن به کار می‌بندند.

اما حالا یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی «برندا لاریسون» ادعا می‌کند که هیچ کدام از این فرضیه‌ها به درستی تنوع منطقه‌ای مشخص شده در الگوی راه‌راه‌های گورخر دشتی را توضیح نمی‌دهد که در منطقه‌ای بین جنوب اتیوپی تا شرق آفریقای جنوبی پراکنده‌اند.

در برخی مناطق حیوانات متعلق به یک گونه، راه‌راه‌های سیاه و سفید ضخیم روی تمام بدن‌شان دارند، درحالی‌که در مناطق دیگر این راه‌راه‌ها نازک‌تر هستند و در برخی جاها روی پاهای حیوان محو شده‌اند.

در بسیاری از گونه‌های دیگر مثل آفت مگس میوه یا خود انسان تغییر تدریجی در رنگ دانه‌ها که به دلیل سازگاری با محیط رخ می‌دهد، وجود دارد.

پس انسان‌هایی که در مناطقی با میزان بالای ماوراء بنفش زندگی می‌کنند پوست تیره‌تری دارند و مگس‌های میوه‌ای که ارتفاع بالاتری زندگی می‌کنند، اسکلت خارجی تیره‌تری دارند.

این محققان یک دلیل سازگاری مشابه برای تنوع راه‌راه‌های گورخرها را در مجله Royal Society Open Science عنوان کرده‌اند.

این محققان مشخصات راه‌راه‌های گورخرها را در 16 منطقه محدوده زیستی آنها تعیین کرده و سپس 29 فاکتور محیطی شامل دمای هوا، خطر شکار و حشرات گزنده را هم بررسی کردند.

آنها در این بررسی به دنبال یک همبستگی بین این فاکتورها و الگوی راه‌راه‌های روی بدن گور خر گشتند. نتیجه نشان داد که یک همبستگی بسیار قوی بین دمای هوا و این خصوصیات این راه‌راه‌ها وجود دارد.

مطابق تحقیق آنها در مناطقی با میانگین دمای فصلی پایین‌تر، گورخرها راه‌راه‌های نازک‌تر و کمتری دارند.

محققان نمی‌دانند چرا همبستگی وجود دارد، اما می‌گویند ممکن است به تنظیم دمای بدن یا انگل‌های ناقل بیماری موجود در مگس تسه‌تسه مربوط باشد. آنها می‌گویند احتمالا یک فرآیند پیچیده زیستی در میان است که کشف آن احتیاج به مطالعات بیشتری دارد.

منبع:همشهري دانستنيها

کد خبر 287217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha