چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

حسین شیخ الاسلام: یک روز بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته‌ای و توافق خوب، جان کری وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی ضبط‌شده‌ای مدعی شد اگر تا اوایل فروردین توافق کلی به‌وجود نیاید مذاکرات ادامه پیدا نمی‌کند،

از سوي ديگر اوباما در سخناني ضدايراني از پيشنهادهاي غربي‌ها به ايران سخن گفت و مدعي شد كه «موضوع توافق هسته‌اي با ايران ديگر فني نيست بلكه به اراده سياسي بستگي دارد» اما آنچه ما از سوم آذر سال 92به بعد به‌ويژه ماه‌هاي اخير شاهد بوديم اين بودكه آمريكايي‌ها دچار چند صدايي ميان مقامات خود شده‌اند. دولتمردان اين كشور درباره مذاكرات يك چيز مي‌گويند و كارشناسان و اعضاي كنگره ايالات متحده حرف ديگر.

به همين علت معلوم نيست آمريكايي‌ها قصد دارند در برخورد با مسئله هسته‌اي ايران در كدام نقطه بايستند. آمريكايي‌ها به‌دنبال اين هستند كه بيانيه‌اي شامل اصول توافق بدهند و بعد سر جزئيات 2بازي را دنبال كنند. اول با طولاني كردن مذاكرات درباره جزئيات و بهانه جويي‌هاي واهي، توافق جامع را از دسترس دور كنند و با چانه زني تلاش كنند نيازهاي خودشان را به‌عنوان امتياز بفروشند و دوم در همين پروسه از طريق رسانه‌هاي خودشان بازي مقصر كيست را راه بيندازند و ايران را مقصر طولاني شدن مذاكرات نشان دهند.

بازي‌اي كه از همين حالا با سخنان اوباما و ادعاي او بر نبود اراده سياسي از طرف ايران براي توافق، آغاز شده است. ما در توافق ژنو گفتيم كه يا سر همه‌‌چيز توافق مي‌شود يا سر هيچ‌چيز. تمام جزئيات بايد در يك توافق روشن شود. آمريكايي‌ها مي‌خواهند به دنيا نشان بدهند كه شكست نخورده‌اند. آنها به مخاطبان خود چنين القا مي‌كنند كه ايران به‌خاطر فشار تحريم‌ها پاي ميز مذاكرات آمده است. نمي‌توان گفت كه تحريم‌ها به ايران فشار نياورده است اما اين آمريكايي‌ها بودند كه نياز به مذاكره داشتند. آنها به‌دنبال يك كار سياسي و تبليغي هستند تا بگويند ما ايران را به زانو درآورديم.

آمريكايي‌ها مشكل جدي درون و بيرون پيدا كرده‌اند و به همين‌خاطر مي‌خواهند مذاكرات را عقب بيندازند. صهيونيست‌ها اگرچه در آمريكا بر مذاكرات فشار مي‌آورند اما اوباما خود بايد مشكلش را با آنان و كنگره ايالات متحده حل كند. اوباما اگر در پرونده هسته‌اي ايران موفق نشود، هيچ موفقيتي در سياست خارجي خود نداشته است. آمريكا در مسائل سوريه، لبنان، فلسطين، عراق و يمن همگي ضعف نشان داده است و مي‌بينيم چگونه داعش گريبان آمريكايي‌ها را گرفته است.

لذا رهبر معظم انقلاب با ارزيابي‌اي كه از نحوه رفتار آمريكا در مذاكرات داشتند ضمن پشتيباني از مذاكره‌كنندگان فرمودند يك توافق خوب را قبول دارند. ما با مفهوم مذاكرات بيگانه نيستيم؛ ايران گام‌هاي مهمي را براي رسيدن به توافق برداشته ولي آمريكايي‌ها پرتوقع هستند. اشتباه آنان اين است كه فكر مي‌كنند دست ما در مذاكرات بسته است.

رهبري فرمودند در 22بهمن مي‌فهميم دست چه‌كسي بسته است و در روز 22بهمن حضور پرشور مردم نشان داد اين ملت پشتيبان مذاكره‌كنندگان هستند و دست ما و مذاكره‌كنندگان ما باز است، بركت راهپيمايي‌هاي 22بهمن همواره در طول انقلاب پشتيبان ما بوده و امسال نيز نشان داد كه مردم عزت خودشان را بر هر چيز ديگر ترجيح مي‌دهند.

  • مشاور بين‌الملل رئيس مجلس
کد خبر 286979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha