چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تکه‌ای اصلی از یکی ازاولین رایانه‌هایی که در بریتانیا ساخته شده‌است، در آمریکا کشف شد، تکه‌ای از رایانه‌ای مشهور به‌نام Edsac که در دهه ۴۰ در دانشگاه کمبریج ساخته شده‌است.

براساس گزارش BBC، اين قطعه، تكه‌اي مهم از رايانه Edsac است، دستگاهي كه در اواخر دهه 1940 در دانشگاه كمبريج ساخته شد تا به دانشمندان فعال در دانشگاه كمك كند. كشف اين تكه در راستاي بازسازي اين رايانه قديمي انجام گرفته‌است.

رایانه

اين تكه كشف شده اكنون به پروژه بازسازي رايانه اهدا شده و از آن براي تكميل نسخه بازسازي شده استفاده خواهد‌شد. رايانه Edsac، اولين نرم‌افزار خود را در سال 1949 راه‌اندازي كرد و طي دوران فعاليت خود به واسطه تحليل اطلاعات آزمايش‌هاي مختلف، به دانشمندان بسياري كمك كرد.

تا پيش از اين كسي از سرنوشت قطعات اين رايانه قديمي خبري نداشت، زيرا Edsac در دهه 50 تجزيه شده و از كار افتاد. كشف اين قطعه كه Chassis 1A نام دارد بخشي از اين معما را حل كرد. اكنون مشخص شده كه قطعات اين رايانه در يك حراجي به فروش رسيده‌اند اما هنوز مشخص نيست خريدار آنها چه كساني بوده‌اند.

اين قطعه توسط فردي آمريكايي به نام رابرت ليته خريداري شده‌ بود. وي اين تكه را در سال 1969 از دانشمندي از كمبريج خريداري كرد و پس از اينكه درباره پروژه بازسازي اين رايانه مطالعه كرد، با تيم بازسازي كننده تماس گرفت و قطعه را به آنها اهدا كرد. اين قطعه به شكلي طراحي شده‌بود كه 28 قطعه از 3000 قطعه كه اصلي‌ترين تجهيزات محاسباتي رايانه را تشكيل مي‌دادند،‌ در خود نگه‌مي‌داشت.

12 قفسه عمودي Edsac نزديك به 14 قطعه مشابه با اين قطعه را در خود گنجانده‌بودند كه در هريك از آنها تعدادي واحد محاسباتي تعبيه شده‌بود.

کد خبر 286327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha