سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیدار سه روزه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از هند برای شرکت در مراسم شصت و ششمین سالروز جمهوری هند در دهلی نو با عکس العمل شدید چین مواجه شده است.

هشدار چین؛ هند در دام اوباما نیفتد

به گزارش ایرنا،رسانه های چین روز گذشته باهشدار به هند از این کشور خواستند مراقب حرکات مزورانه اوباما باشد و فریب این کشور را برای مقابله با چین نخورد.

چین همچنین آمادگی خود را برای ارتقا روابط راهبردی خود با هند به منظور مقابله با اثرات دیدار اوباما از هند اعلام کرده و از دهلی نو خواسته است که مواظب حرکات مزورانه آمریکا در منطقه باشد.

روزنامه های ایشین ایج ، اکونومیک تایمز و تعدادی از شبکه های خبری هند از روز گذشته تاکنون بارها این هشدار پکن را تحت عنوان دام اوباما برای هند منعکس کردند.

روزنامه انگلیسی زبان ایشین ایج روز سه شنبه به نقل از رسانه های دولتی چین ،نوشت: هند باید مراقب باشد در دام امریکا برای مهار چین نیفتد.

همچنین پکن اعلام کرد که وضعیت در دریای جنوبی چین باثبات است و هیچگونه مشکلی در آزادی دریانوردی در این دریا وجود ندارد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در پیام تبریک به همتای هندی خود پراناب موکرجی به مناسبت شصت و ششمین سالروز جمهوری هند، گفت که چین آماده انجام اقدامات جدی با هند برای گسترش روابط راهبردی بین این دو کشور است .

بااینحال، گلوبل تایمز، روزنامه دولتی چین، طی مقاله ای در این خصوص، به هند هشدار داد که در دام آمریکا برای مقابله با چین به عنوان بخشی از سیاست امریکا در قبال آسیا گرفتار نشود.

برخی از رسانه های غربی گفته اند که آمریکا اکنون، بدون توجه به پیچیدگی های تاریخی، تلاش بیشتری را برای ترغیب هند برای ایفای نقش یک شریک یا حتی یک متحد برای تقویت هر چه بیشتر روابط راهبرد واشنگتن انجام می دهد.

چین همچنین با الحاق هند به گروه تامین کنندگان هسته ای مخالفت و اعلام کرد که تحقق چنین امری به توافق همه اعضای این گروه نیاز دارد.

سخنگوی دولت چین گفت: ما از این گروه در انجام تبادل نظرهایی در مورد الحاق اعضای جدید به آن حمایت می کنیم و ما در عین حال هند را نسبت به انجام اقدامات بعدی برای رعایت معیارهای این گروه ترغیب می کنیم.

کارشناسان معتقدند که هدف سخنگوی چین از طرح این موضوع این است که هند اول باید پیمان عدم اشاعه هسته ای را قبل از ابراز تمایل برای الحاق به گروه تامین کنندگان هسته ای امضا کند.

باراک اوباما رییس جمهور امریکا که روز یکشنبه به دعوت نارندرا مودی نخست وزیر هند برای شرکت در مراسم روز جمهوری وارد هند وارد این کشور شده بود روز سه شنبه دهلی نو را به سوی ریاض ترک کرد.

اوباما سفر چهارساعته خود به ریاض را برای ادای احترام به ملک عبداله و دیدار با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان سعودی انجام می دهد.

استقبال رسمی در کاخ ریاست جمهوری، ادای احترام به بنای یاد بود گاندی و همکاری هسته ای غیر نظامی ، دفاعی ، انرژی تجدید پذیر، برقراری خط تماس فوری بین مودی و اوباما ، مبارزه با تروریسم و کمک به رشد و پیشرفت افغانستان ازجمله توافقنامه های رییس جمهور امریکا و نخست وزیر هند بود.

کد خبر 285552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha