یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

اوکراین قرار نیست روی آرامش را ببیند؛ شاید این کشور طی ماه‌های گذشته و به‌ویژه پس از توافق آتش‌بس مینسک برخی روزهای آرام را داشته اما اکنون بار‌دیگر آتش درگیری‌های این کشور با حملات متقابل نظامیان اوکراین و جدایی‌طلبان شرق شعله‌ورتر شده است.

تصاویری که از قبل و بعد فرودگاه دونتسک منتشر شده  شدت  گرفتن مجدد درگیری‌ها در شرق اوکراین را نشان م

وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا به‌دنبال حمله به شهر بندري و استراتژيك ماريوپل امروز قرار است نشستي اضطراري براي بررسي اوضاع اوكراين برگزار كنند كه هدف اصلي آن افزايش فشارها بر روسيه خواهد بود. ارتش اوكراين از يك هفته قبل حملات خود را در شرق شدت بخشيده است. گفته مي‌شود جدايي‌طلبان طرفدار روسيه هم به شهر بندري و استراتژيك ماريوپل حمله كردند كه براساس اعلام دولت اوكراين كشته‌شدن حداقل ۳۰ نفر و زخمي شدن ۹۷ نفر ديگر را به‌دنبال داشته است.

به‌گزارش فرانس‌۲۴، به‌دنبال حمله به اين شهر مهم بندري كه در ساحل درياي آزوف ميان خاك روسيه و شبه‌جزيره كريمه قرار دارد لتوني به‌عنوان رئيس دوره‌اي اتحاديه اروپا درخواست برگزاري نشست اضطراري را مطرح كرده است. مقام‌هاي دولت اوكراين علاوه بر اين خواستار برگزاري نشست شوراي امنيت شده‌اند.

پترو پوروشنكو، رئيس‌جمهور اوكراين كه با تحولات پيش آمده مجبور شد روز گذشته سفر خود به عربستان را ناتمام بگذارد پس از بازگشت به كيف تأكيد كرد كه هدف از نشست اتحاديه اروپا افزايش فشارها بر روسيه است. نشست اضطراري شوراي امنيت ملي و دفاعي اوكراين هم روز گذشته به رياست رئيس‌جمهور اوكراين برگزار شد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه بندر ماريوپل با موشك‌هاي گراد هدف حمله قرار گرفته است.

مقام‌هاي روسيه ادعاي مقام‌هاي اوكراين درباره حمايت از حمله به ماريوپل را رد كرده‌اند اما مقام‌هاي اتحاديه اروپا گفته‌اند تسليحاتي كه در دست نيروهاي شورشي قرار دارد خلاف اين مسئله را ثابت مي‌كند. وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌اي اظهارات آلكساندر تورچينوف دبير شوراي امنيت ملي و دفاعي اوكراين كه روسيه را مسئول وقوع حوادث ماريوپل اعلام كرده بود، رد كرده و آن را بي‌اساس خوانده است. فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اما روز‌گذشته به‌صورت مستقيم انگشت اتهام خود را به سوي مسكو گرفت. موگريني در بيانيه‌اي گفت:

من به‌صراحت از روسيه مي‌خواهم تا از تمامي اهرم‌هاي نفوذ خود بر جدايي‌طلبان استفاده كند و جلوي هر نوع حمايت سياسي، نظامي و مالي آنها را بگيرد. جان كري وزير امور خارجه آمريكا هم در واكنشي مشابه با وحشتناك خواندن حمله به ماريوپل از روسيه خواست كه به حمايت خود از شورشيان شرق اوكراين پايان دهد. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه روز‌جمعه رهبران دولت اوكراين را به انجام عمليات گسترده نظامي برخلاف توافقنامه آتش‌بس متهم كرد.

رئيس‌جمهور اوكراين با اعلام روز‌گذشته به‌عنوان عزاي عمومي تأكيد كرده كه هيچ راه‌حل جايگزيني به جاي توافق صلح مينسك وجود ندارد. پوروشنكو هرچند گفته است كه اولويت اول دولت او تنش‌زدايي در شرق است اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه ارتش اوكراين در حال تقويت نيروهاي خود در اين منطقه است تا به‌گفته مقام‌‌هاي اين كشور نسبت به پيشروي‌هاي جدايي‌طلبان «واكنش مناسب» نشان داده شود. توافق صلح مينسك پس از ماه‌ها درگيري با حضور نمايندگان روسيه و اتحاديه اروپا به‌دست آمد اما دوام چنداني نداشت.

درگيري‌ها در شرق اوكراين تاكنون باعث كشته شدن حداقل ۵‌هزار نفر و آوارگي حداقل 1.5 ميليون نفر ديگر شده است. در ميان نبرد شرق و غرب و عدم‌پايبندي به توافق آتش‌بس از سوي دوطرف اما بعيد است كسي بتواند فعلاً جلوي بالا رفتن اين آمارها را بگيرد.

کد خبر 285340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha