یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

اسدالله افلاکی: مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و‌ آبخیزداری با تأکید براهمیت جلب مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی می‌گوید: امسال ۶میلیارد و ۱۷۵میلیون تومان اعتبار به بخش ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها و مراتع اختصاص یافته که این میزان حدود دوبرابر اعتبار سال گذشته است.

درختکاری

دكتر غلامرضا هادربادي با اشاره به اينكه تلاش سازمان جنگل‌ها و مراتع استفاده از قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي جوامع محلي و تشكل‌هاي مردم‌نهاد براي دستيابي به توسعه پايدار است يادآور مي‌شود: مشاركت و استفاده از توان مردم محلي بايد به‌گونه‌اي باشد كه از قابليت جوامع محلي قبل از اجرا و در طول پروژه و بعد از آن استفاده شود. به‌عبارت ديگر، بايد زمينه حضور و مشاركت جوامع محلي در تصميم‌گيري، اجرا، پايش و ارزيابي هر طرح و پروژه‌اي فراهم شود.

به گفته وي، با همين رويكرد، سازمان جنگل‌ها به‌صورت پايلوت و نمونه، پروژه‌هايي را با مشاركت جوامع محلي و با هدف توانمندسازي جوامع بومي در دست اجرا دارد كه از آن جمله مي‌توان به پروژه«ترسيب كربن» در 18 استان اشاره كرد.( اين پروژه با هدف جذب دي‌اكسيدكربن اضافي جو با استفاده از پوشش گياهان مرتعي و جنگلي و يا انجام اقدامات پيشگيرانه به‌منظور كاهش تخريب جنگل‌ها و مراتع دردست اجراست. )پروژه مناريد (پروژه‌اي كه تقويت و انسجام سازماني با هدف مديريت يكپارچه منابع را دنبال مي‌كند) از ديگر پروژه‌هايي است كه با رويكرد جلب مشاركت مردم و سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي در 10استان كشور درحال اجراست.

مديركل دفتر ترويج ومشاركت‌هاي مردمي سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با همشهري تأكيد مي‌كند: براي ايجاد مشاركت مردم نخست بايد تشكل‌ها و سازمان‌هاي محلي منابع طبيعي ايجاد شود. اين تشكل‌ها مي‌توانند بستر لازم را براي مشاركت مردم در تصميم‌گيري و تصميم‌سازي‌ ايجاد كنند.

هادربادي، خود كفايي مالي را دومين شرط براي مشاركت مردم عنوان مي‌كند و مي‌افزايد: خودكفايي مالي موضوع مهم سهيم بودن مردم را در منافع حاصل از منابع طبيعي محقق مي‌كند. در واقع وقتي جوامع محلي در منافع حاصل از طرح‌هاي منابع طبيعي سهيم باشند انگيزه براي مشاركت ايجاد مي‌شود. با همين رويكرد، صندوق‌هاي اعتباري شكل مي‌گيرد؛ صندوق‌هايي كه باعث مي‌شود پول‌هاي اندك تشكل‌ها و جوامع محلي جمع و تبديل به منبع مالي بزرگي بشود. از اين منبع مالي هم در امور احيا، آبخيزداري و حفاظت و هم در انرژي‌هاي نو و مشاغل جايگزين استفاده مي‌شود. مهم‌تر از همه، اين صندوق‌هاي اعتباري كه براي خود كفايي مالي در حال شكل‌گيري است مي‌تواند منبعي مالي براي مشاغل جايگزين مردمي باشد كه معيشت‌شان مبتني بر منابع طبيعي است.

او در توضيح اين مطلب مي‌گويد:اگر مي‌خواهيم براي حفظ و صيانت جنگل‌ها و مرتع، فشار دام را از روي جنگل و مرتع كم كنيم؛ بايد شغل جايگزين وجود داشته باشد. هادربادي با تأكيد بر اينكه حمايت از تشكل‌ها و تشكيل صندوق‌ها مورد تأكيد سازمان جنگل‌هاست، تصريح مي‌كند: دولت 49درصد اعتبار اين صندوق‌ها را تأمين مي‌كند و 51درصد باقيمانده را مردم كه همان تشكل‌هاي منابع طبيعي هستند، تأمين مي‌كنند. در حال حاضر، صندوق حمايت از منابع طبيعي در اصفهان تشكيل شده و 2ميليارد و 400ميليون تومان سرمايه و 10هزار عضو دارد. بخشي از منابع تسهيلات مورد نياز اعضا از همين طريق تأمين مي‌شود. بنا به گفته هادربادي، ارتقاي آموزش و مهارت از ديگر موارد ضروري براي ايجاد مشاركت و توانمندسازي جوامع محلي است كه در دستور كار سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار گرفته است.

مديركل دفتر ترويج و مشاركت‌هاي مردمي سازمان جنگل‌ها در پايان از تدوين بسته سياستي و بسته اجرايي مشاركت در منابع طبيعي در سازمان جنگل‌ها و مراتع خبر مي‌دهد و مي‌گويد: اين بسته كه قبل از پايان سال‌جاري، نهايي و ابلاغ مي‌شود دستورالعملي است براي همه استان‌ها كه چه اقداماتي را در چه زماني و با چه اولويتي و با كمك چه افرادي براي تحقق مشاركت انجام بدهند. او در توضيح اين مطلب مي‌افزايد: در مراحل تدوين اين بسته سياستي از همه كساني كه در اجراي پروژه‌هاي موفق نقش داشتند نيز از صاحب‌نظران و شماري از متخصصان و دانشگاهيان كمك گرفته شده تا اجرايي و كاربردي باشد.

کد خبر 285254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha