همشهری آنلاین: طرح سراسری جنگل‌یاری مشارکتی با عنوان "جنگلانه" با همکاری مردم و نهادهای مدنی به کمک جنگل‌های آسیب‌دیده کشور می‌آید.

به گزارش ایرنا، "معصومه ابتکار" معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به مناسبت اجرای طرح سراسری جنگل‌یاری مشارکتی پیامی صادر کرد.

وی در پیام خود بر ضرورت مشارکت مردم و نهادهای مدنی بر حفاظت از جنگل‌های کشور تاکید کرد و گفت: اقدام مشارکت‌جویانه مردم و نهادهای مدنی با هدف ضرورت احیای رویشگاه‌های جنگلی آسیب‌دیده در 14 استان کشور با نام "جنگلانه" قابل تقدیر است.

ابتکار افزود: این حرکت نمونه بارزی از افزایش حساسیت مردم نسبت به طبیعت سرزمینی است که دوستش دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همکاری نهادهای دولتی نیز با این حرکت می‌تواند از نشانه‌های تلاش برای حکمرانی مطلوب به حساب آید که خود را موظف به ایجاد بستری از اعتماد و امید در بین شهروندان می‌داند.

وی افزود: متاسفانه روند کنونی تخریب و بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌های هیرکانی و نیز زوال جنگل‌های بلوط، نگرانی‌های بسیاری را برای دوستداران آینده ایران به وجود آورده و به طور قطع تداوم این روند غیرقابل قبول، نیازمند تلاش مضاعف از سوی دستگاه‌های دولتی و مشارکت مردم است.

ابتکار ادامه داد: در این میان باید به ضرورت‌های علمی و کارشناسی مانند سازگاری گونه‌ها توجه زیادی داشت تا این قبیل اقدامات به آسیب‌های جدیدی منجر نشود.

وی گفت: سرزمین پهناور ایران با استعدادهای کم‌نظیر خود در حالی نگران از دست دادن عرصه‌های سبز است که بسیاری از کشورهای منطقه و جهان به رغم فعالیت‌های توسعه‌ای نه تنها از جنگل‌های خود حفاظت کرده‌اند بلکه مساحت آنها را نیز افزایش داده‌اند.

معاون رئیس جمهوری افزود: امیدوارم جنگل‌یاری مشارکتی با لحاظ الزامات تخصصی و در مسیری صحیح تداوم یابد و به موازات آن با ارتقای آگاهی مردم از این نوع حرکت‌ها و اصلاح رفتارهای رایج با طبیعت، همگان از مواهب آن سود برند.

احسان سمیع‌زاده هماهنگ‌کننده طرح سراسری جنگل‌یاری با نام جنگلانه روز شنبه در این زمینه گفت: این طرح ملی برای نخستین بار در کشور با هدف حفاظت از عرصه‌های جنگی اجرا شد و قرار است بعد از این سالانه برگزار شود.

وی افزود: طرح سراسری جنگلانه با همت خانه فرهنگ بوم گردان پارس که یک سازمان غیردولتی زیست محیطی است برنامه‌ریزی و با همکاری سازمان‌های مردم نهاد 14 استان کشور روز جمعه پنجم دی ماه برگزار شد.

مسئول روابط عمومی خانه فرهنگ بوم گردان پارس گفت: جنگلانه در استان‌های تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، ایلام، کرمانشاه، کهیکیلویه و بویر احمد، کردستان، لرستان، سیستان و بلوچستان، مازندران، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی و اصفهان به طور همزمان برگزار شد. 

کد خبر 282407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha