بررسی‌های جدید حاکی از آن است که تخریب جنگل‌های استوایی شرایط تغییرات جهانی را فراهم می‌سازد که می‌تواند به اندازه آلودگی‌های کربنی پرهزینه و زیانبار باشد.

 به گزارش ايسنا، كارشناسان در برخورد و مواجهه با تغييرات جوي اغلب تمركز خود را روي تأثيرات منفي انتشار گازهاي گلخانه‌اي مي‌گذارند درحالي‌كه بررسي‌هاي جديد نشان مي‌دهد، جنگل زدايي در نواحي استوايي نيز خود عامل تغييرات جوي جهاني است و همچون آلودگي كربن به زمين و ساكنان آن خسارت وارد مي‌كند و هزينه‌بار است. از بين بردن درختان نه‌تنها موجب انتشار بيشتر گاز كربن در اتمسفر مي‌شود بلكه مي‌تواند در الگوي بارش تغيير ايجاد كند و دماي جهان را افزايش دهد. اين وضعيت در سيستم طبيعي آب و وزش باد خلل ايجاد كرده و زايايي كشاورزي را در آينده با خطر روبه‌رو مي‌كند. دبورا لاورنس، نويسنده ارشد اين تحقيق گفت: بيشتر مردم مي‌دانند تغييرات جوي يك معضل جهاني خطرناك است و موجب مي‌شود گاز كربن وارد اتمسفر شود.

اما جنگل زدايي نيز به نوبه‌ خود جريان هوا و رطوبت را تغيير مي‌دهد و تغييرات آب‌وهوايي را به همراه دارد كه تبعات آن براي محيط‌زيست منفي هستند. بيشتر افراد تصور مي‌كنند كه اين وضعيت تنها بر مناطق استوايي همچون آمريكاي جنوبي كه زيستگاه جنگل‌هاي استوايي آمازون به‌حساب مي‌آيد تأثير سوء مي‌گذارد درحالي‌كه كارشناسان تأكيد دارند اين يافته‌ها در مورد مناطق ديگري همچون انگليس و هاوايي نيز صدق مي‌كند.

به گزارش ايسنا به نقل از نيچر ورلد نيوز، علاوه بر اين جنگل‌زدايي در آمريكاي جنوبي، جنوب شرق آسيا و آفريقا ممكن است شرايط رشد محصولات را در مناطق كشاورزي استوايي تغيير دهد كه براي كشاورزان قطعا پيامد خوبي به‌شمار نمي‌آيد.

کد خبر 281831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha