مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

اجرای طرح آسمان آبی، زمین پاک در تهران موجب شده تا حساسیت‌ها نسبت به آسیب‌های زیست‌محیطی که گریبانگیر تهران و حتی کلانشهرهای دیگر است، بیشتر شود.

خط سفید مقررات

طبق آمار ارائه‌شده از سوي رئيس پليس راهور تهران بزرگ و معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، طرح آسمان آبي، زمين پاك كه از هفتم دي‌ماه به‌طور رسمي در مناطق 6 و 8 تهران اجرايي شد، مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. اين را مي‌توان از كاهش آمار تخلفات رانندگي و روان‌شدن ترافيك در معابر اين دو منطقه شهر به‌خوبي متوجه شد.

اما شهروندان به‌عنوان مجريان و گروه مخاطب اصلي اين طرح نيز نظرات خود را دارند و مي‌توانند درباره نحوه اجرا و نتايج طرح آسمان آبي، زمين پاك قضاوت كنند. حسين باباپور يكي از شهروندان مسني است كه با وجود بيماري ريوي هر روز در 2نوبت از ميدان وليعصر تردد مي‌كند. وي درباره اجراي طرح آسمان آبي، زمين پاك مي‌گويد: «اجراي چنين طرحي اگر در واقع كاهش آلودگي هوا را به‌دنبال داشته باشد، خوب است.» وي همچنين مي‌افزايد:

«چند روز قبل ديدم كه تعدادي از خودروهاي جمع‌آوري زباله به همراه تعدادي از خودروهاي پليس راهور دور ميدان وليعصر ايستاده‌اند. پلاكاردهايي هم درباره زمين پاك و رانندگي بين خطوط در خيابان‌ها نصب كرده‌اند. اينها براي فرهنگ‌سازي خوب است اما در اجرا به‌نظر بايد امكانات بيشتري فراهم شود.»

خانم دانش هم كه با عجله در حال عبور از عرض خيابان وليعصر است و همين كار او موجب اعتراض تعدادي از رانندگان خودروها مي‌شود، درباره علت عبور نكردن از روي خطوط عابر پياده مي‌گويد: «من عجله داشتم و براي اينكه از روي خط عبور كنم نمي‌توانم اين همه پايين‌تر يا بالاتر بروم كه به خطوط عابر پياده برسم.» وي تأكيد مي‌كند: «البته اگر از روي خطوط هم عبور كنم باز هم خيلي فرقي نمي‌كند چراكه برخي رانندگان به عبور عابران از عرض خيابان توجه نمي‌كنند.»

جواني هم كه خود را آرش معرفي مي‌كند، درباره اجراي طرح خط سفيد و توجه به رانندگي بين خطوط مي‌گويد: «اين كار بسيار خوبي است چون در ظاهر هم كه شده آدم را با كلاس نشان مي‌دهد اما آيا خودروهاي مسئولان هم بين خطوط يا از مسير قانوني حركت مي‌كنند؟ در همين خيابان وليعصر و بلوار كشاورز بارها خودروهاي مسئولان دولتي را ديده‌ام كه در خط ويژه و با سرعت بالا و بدون توجه به خطوط رانندگي مي‌كرده‌اند.» موضوع مورد اشاره وي از سوي برخي شهروندان ديگر هم مطرح مي‌شود و اينكه مسئولان براي انجام دادن طرح‌هايي كه عنوان مي‌كنند، بايد از خود شروع كنند.

  • اگر زيرساخت‌ها فراهم شود

توجه به زمين پاك و تفكيك زباله از مبدأ و حتي كاهش توليد زباله از مهم‌ترين بخش‌هاي طرح مديريت شهري براي ارتقاي كيفيت زندگي در تهران است. هر شهروند تهراني روزانه حدود 900گرم زباله توليد مي‌كند كه در نهايت هزينه تقريبي 1.5 ميلياردي براي جمع‌آوري زباله‌ها از سوي شهرداري تهران خرج مي‌شود. اين در حالي است كه مي‌توان با تفكيك زباله از مبدأ سالانه ميلياردها تومان صرفه‌جويي و همين مبلغ را در امور ديگر شهر هزينه كرد.

حسام پورولي از كسبه جوان خيابان وليعصر است كه به اقتضاي شغل فروشندگي پوشاك، روزانه ده‌ها كيسه پلاستيكي يا جعبه مقوايي بدون استفاده توليد مي‌كند. وي درباره تفكيك زباله تر و خشك در مغازه مي‌گويد: «تا چند‌ماه قبل همه زباله‌هايي كه در مغازه توليد مي‌شد را داخل مخزن زباله نصب شده در پياده‌رو مي‌ريختيم و برخي زباله‌گردها آنها را مي‌بردند اما در اين مدت تلاش كرده‌ايم تا اين زباله‌ها را جمع كنيم و به خودروهاي جمع‌آوري پسماند خشك شهرداري تحويل دهيم يا اينكه به غرفه بازيافت بدهيم.» وي به اين نكته هم اشاره مي‌كند كه تاكنون با تحويل زباله‌هاي خشك به غرفه پسماند شوينده‌هاي مورد نياز مغازه را تأمين كرده است.

مصطفي مرتضايي يكي ديگر از شهرونداني است كه با حالت دويدن از عرض خيابان وليعصر عبور مي‌كند. وي در پاسخ به سؤال ما درباره اجراي طرح خط سفيد و لزوم توجه به خطوط عابر پياده مي‌گويد: «چرا هميشه مردم بايد اجرا‌كننده طرح‌ها باشند. يك‌بار هم مسئولان از خودشان شروع كنند.» وي در ادامه با نشان دادن خيابان شلوغ وليعصر و حجم بالاي خودروهاي شخصي، اتوبوس، تاكسي و موتورسيكلت مي‌گويد: «واقعا چطور مي‌توان اين حجم از وسايل نقليه را به عبور از بين خطوط عادت داد؟» خانم جواني هم كه فروشنده يكي از مغازه‌هاي حاشيه خيابان وليعصر است، مي‌گويد:

« شلوغي داخل واگن‌هاي مترو و اتوبوس‌ها واقعا آزاردهنده است. وقتي كه مسئولان دولتي يا شهرداري تصميم به اجراي طرحي اينچنيني مي‌گيرند بهتر است وسايل مورد نياز آن را هم از قبل فراهم كنند.»صحبت با شهروندان در هر گوشه شهر نشان مي‌دهد كه اجراي طرح آسمان آبي، زمين پاك به‌خصوص در محله‌هاي مركزي شهر مورد توجه قرار گرفته اما شايد كمبود زيرساخت‌ها به‌خصوص در عرصه حمل‌ونقل عمومي موجب شده تا برخي نسبت به نتيجه آن اميدوار نباشند. اين در حالي است كه اميد مي‌رود حضور رئيس‌جمهور و برخي اعضاي هيأت دولت در مترو - كه در روز هواي پاك اتفاق افتاد - درنهايت منجر به صدور دستور پرداخت اعتبارات مورد نياز حمل‌ونقل عمومي تهران شود.

کد خبر 285131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha