سید محمد فخار‌ : جزئیات ‌طرح جدید محدوده کم انتشار آلاینده در حوزه حمل ونقل عمومی ارائه شد.

در پي انتقادات وارد شده اخير بر اين طرح كه قرار است به جاي طرح زوج و فرد اجرا شود، مديريت شهري جزئياتي از تغييرات پيش رو براي اجراي طرح محدوده كم انتشار آلاينده را اعلام كرد كه طبق آن قرار است در حوزه تاكسيراني و اتوبوسراني، شاخص‌هاي محيط‌زيستي جديدي رعايت شود. شهرداري تهران تنها نهاد دست‌اندركار در محيط‌زيست پايتخت است كه توانسته با گام‌هاي عملي، باعث بهبود آلودگي هواي تهران شود.

تمركز بر معاينه فني دقيق، ورود اتوبوس‌هاي هيبريدي و جايگزيني موتورسيكلت‌هاي برقي به جاي موتورهاي بنزيني پيش از اين تغييراتي بود كه از سوي مديريت شهري دنبال مي‌شد. در گامي ديگر قرار است طرح محدوده كم انتشار آلاينده(LEZ) در تهران اجرا شود. آخرين تحقيقات از شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي‌دهد طرح زوج و فرد كه هنوز در شهر اجرا مي‌شود هيچ اثري در كاهش آلودگي هوا نداشته است.

  • گامي براي نوسازي اتوبوسراني

اتوبوس‌هاي جديد دوكابين در محدود طرح «LEZ» تردد خواهند كرد. پيمان سنندجي مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران در واكنش به پيشنهاد پليس راهور تهران درخصوص اجراي طرح «LEZ» براي وسايل حمل‌ونقل عمومي، گفت: در حال حاضر اتوبوس‌هاي دوكابين داراي استاندارد شركت واحد كه به سن فرسودگي نرسيده‌اند‌ در مركز شهر در حال تردد هستند.

وي با بيان اينكه در حال حاضر بخشي از اتوبوس‌هاي فرسوده ترددكننده در پايتخت گازسوز هستند، افزود: اين اتوبوس‌ها از جنبه آلودگي‌هاي زيست‌محيطي مشكلي ايجاد نمي‌كنند اما ممكن است از منظر مشكلات فني همچون خرابي ترمز و... خطراتي داشته باشند.

پيش از اين سرهنگ مراد مرادي معاون آموزش راهور پايتخت با برشمردن برخي ايرادات بر سر راه طرح محدوده كم انتشار آلاينده پيشنهاد داده بود اصلاحات براي اجراي اين طرح از حمل ونقل عمومي تهران آغاز شود. در طرح محدوده كم انتشار آلاينده قرار است خودروهاي داراي استاندارد آلايندگي كمتر از يورو 4در مركز شهر تردد نكنند. سنندجي با اشاره به فرسودگي 50درصدي ناوگان حمل‌ونقل عمومي در حوزه اتوبوس، تصريح كرد:

در حال حاضر 6500اتوبوس در پايتخت موجود است كه به‌طور مشخص 3500دستگاه آن بيش از 8سال عمر دارند كه به استناد مصوبه هيأت وزيران، در كلانشهرها اينگونه اتوبوس‌ها فرسوده محسوب مي‌شوند. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني كلانشهر تهران با بيان اينكه اتوبوس‌هاي فرسوده در محدوده «LEZ» تردد نمي‌كنند، گفت: براي تردد در محدوده كم آلاينده اتوبوس‌هاي دوكابين جديد درنظر گرفته شده است.

  • تاكسي‌هاي يورو5در تهران

خودروهاي يورو5به ناوگان تاكسيراني پايتخت وارد ‌مي‌شوند. به‌گفته ميثم مظفر، رئيس سازمان تاكسيراني شهر تهران، هم‌اكنون محدوديت‌هاي قانوني پلاك‌گذاري براي خودروهاي پژو به‌عنوان تاكسي وجود دارد اما شوراي‌عالي ترافيك كشور الزاماتي براي شماره‌گذاري تاكسي در كل كشور ايجاد كرده است كه يكي از آنها شرط گازسوز بودن خودروست.‌ رئيس سازمان تاكسيراني شهر تهران با اشاره به پيشنهاد شهرداري به شوراي‌عالي ترافيك مبني بر پلاك كردن خودروهاي داراي استاندارد يورو 5به‌عنوان تاكسي گفت: خوشبختانه شوراي‌عالي ترافيك پذيرفت كه علاوه بر خودروهاي پايه گازسوز، ماشين‌هاي داراي استاندارد يورو نيز تحت عنوان تاكسي پلاك شده و اجازه تردد يابند.

کد خبر 303787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار