مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

دیروز برای حمل ونقل پایتخت روز بزرگی بود. ورود ۷۳واگن مترو، ۷۰تاکسی هیبریدی و آغاز شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های برقی، ۳رخداد بزرگ در آستانه آغاز سال تحصیلی بود.

دکترقالیباف

اين خبرهاي خوش براي كاهش آلودگي هواي تهران، ديروز در مراسمي با حضور شهردار و مسئولان شهري پايتخت در كارخانه واگن‌سازي‌ تهران در باقرشهر اعلام شد.

  • آلودگي هوا را مي‌شود رفع كرد

آلودگي هوا مهم‌ترين چالش شهر است كه به گفته محمدباقر قاليباف شهردار تهران، براي حل اين معضل به هماهنگي‌هاي جدي، همراهي و كمك مجموعه مديريت شهري، دولت و مردم نياز است. وي در اين مراسم تصريح كرد: من بارها به اين موضوع اشاره كرده‌ام كه برنامه‌هاي مدوني براي مقابله با آلودگي هوا وجود دارد و اگر اين همكاري‌ها و حمايت‌ها انجام شود، مي‌توانيم اين چالش را رفع كنيم. برخلاف اينكه برخي معتقدند مشكل آلودگي هوا حل شدني نيست و بايد به اميد باد و باران نشست، بنده معتقدم مي‌توان اين مشكلات را حل كرد.

  • ظلم به حق مردم پايتخت

اهميت توجه دولت به يارانه حمل‌ونقل عمومي تهران يكي از نكات مورد اشاره شهردار تهران بود. به گفته وي، يكي از پارامترهاي مهمي كه نشان مي‌دهد دولت‌ها معتقد به رعايت حقوق مردم هستند، موضوع حمل‌ونقل عمومي است. اگر به اين امر مهم بي‌توجهي كرده يا مضيقه‌اي درست كنيم، اين مضيقه مربوط به مديريت شهري نيست بلكه اين ظلم به حق مردم است. اين حق مسلم مردم است كه هر روز با آن سرو كار دارند و اگر به اين امر مهم خصوصا در شهرها، بي‌توجهي كرده يا مضيقه‌اي درست كنيم، اين مضيقه براي مديريت شهري نيست بلكه دقيقا اين ظلم به حق مردم است. شهردار تهران در اين‌باره تأكيد كرد: در همه كشورهايي كه حتي مردم از سرانه درآمد بالايي برخوردار هستند، تنها جايي كه دولت براي آنها يارانه مي‌دهد، سرمايه‌گذاري كرده و به‌صورت مستقيم براي رفاه مردم دخالت مي‌كند، موضوع حمل‌ونقل عمومي است. اين حق مردم و وظيفه ما‌ست و ما در شهرداري تهران نيز مصمم هستيم كه به حمل‌ونقل عمومي بپردازيم.

به گفته قاليباف آمار و اطلاعات نشان مي‌دهد در طول سال‌هاي اخير هميشه شهرداري تهران بيش از 60درصد درآمد خود را متمركز به حمل‌ونقل عمومي كرده است و اين حاكي از توجه به توسعه حمل‌ونقل عمومي است. وي خاطرنشان كرد: برخي افراد بعضي حرف‌ها را مي‌زنند اما مردم در شهر هستند و قضاوت مي‌كنند كه كل متروي تهران تا سال84 و در طول 20سال از عمر خود چند متر تونل، ريل و ايستگاه ساخته شده داشت و در 10سال اخير ميزان توسعه مترو چقدر بوده است. بنابراين جواب دادن به اين موضوعات مشغله ذهني ايجاد مي‌كند اما دغدغه ما خدمتگزاري است. وي ابراز اميدواري كرد كه با توسعه حمل‌ونقل پاك، كمك بخش خصوصي و مردم، ارتقاي كيفيت رانندگي و استفاده درست از وسايل نقليه عمومي و خصوصي در شهر، شعار آسمان آبي و زمين پاك به خوبي تحقق يابد.

  • آلايندگي عجيب پيكان‌ها

اشاره به حجم بالاي آلايندگي پيكان در تهران، محور ديگر سخنان شهردار بود. وي ابراز كرد: يك پيكان در طول سال به اندازه وزن خودش توليد آلايندگي مي‌كند. در اين شرايط ما بايد سراغ منبع توليد آلاينده برويم تا شهر پاك شود. شهردار تهران در ادامه بر ضرورت توجه به فرهنگ مسئوليت‌پذيري و وجدان كاري تأكيد كرد و گفت: اميدوارم در جلسات كارشناسي، برنامه و فرايندي كه براي مقابله با آلودگي هوا وجود دارد مورد بررسي قرار گيرد. امروز نيز همه بخش‌هاي اين برنامه در شهرداري تهران آغاز شده است.

توسعه دوچرخه‌سواري در شهر تهران از ديگر محورهاي سخنان شهردار تهران بود. به گفته قاليباف، درحال حاضر در خصوص توسعه دوچرخه‌سواري آمار دقيق نشان مي‌دهد كه روزانه بيش از 3300دوچرخه از طرف مردم تحويل گرفته شده و در شهر از اين دوچرخه‌ها استفاده مي‌كنند. وي تاكيد كرد: در ادامه نيز حتما با برنامه‌ريزي‌اي كه ما داريم اين روند به سرعت سير صعودي‌اش را خواهد گرفت. امروز يكي از منابع مهم توليد آلايندگي موتورسيكلت‌ها هستند. آنگونه كه قاليباف گفته، با همه مشكلات مالي، مديريت شهري تصميم گرفت تا موتورهاي برقي را وارد چرخه كند. وي تصريح كرد: ما امروز در بخش ايجابي وام قرض‌الحسنه تا 80‌درصد قيمت موتور ارائه مي‌دهيم و در بخش اقدامات سلبي هم از تردد موتورسيكلت‌هاي غيربرقي در بعضي نقاط شهر جلوگيري مي‌كنيم.

  • اجراي طرح كاهش از آبان

موضوع طرح ترافيك نيز يكي از اقدامات ديگري بود كه براساس آن طرح كاهش با همان سياست كنترل و حذف توليد آلاينده‌ها از آبان‌ماه در مركز شهر اجرايي خواهد شد. قاليباف گفت: ما اين موضوع را مصوب و اطلاع‌رساني كرديم و فرصت مناسب را نيز در اختيار مردم گذاشتيم تا تردد ماشين‌هايي مثل پيكان كه خارج از استاندارد هستند ممنوع شود. از ديگر سو اتوبوس‌هاي از رده خارج و كاميون‌هايي كه عمر مفيد خود را از دست داده‌اند نيز اجازه تردد ندارند.

  • توسعه مترو در اولويت‌ است

شهردار پايتخت همچنين روز يكشنبه با تأكيد بر اينكه شهرداري تهران به جز توسعه خطوط متروي پايتخت پروژه جديدي را آغاز نخواهد كرد، گفت: انجام كار جديد در اولويت اصلي ما نيست چرا كه سياست شهرداري تهران تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام، تكميل مترو، پرداخت ديون معوقه و توجه به سرمايه‌گذاري بخش خصوصي است. محمدباقر قاليباف طي سخناني در جريان جلسه شوراي شهرداران با اشاره به فضاي شكل گرفته در بيرون از محيط شهرداري تهران، عنوان داشت: گاهي مي‌شنويم كه شهرداري تهران كارهاي خود را تعطيل كرده است، بايد پرسيد ما كدام كارمان را تعطيل كرده‌ايم؟ درحالي‌كه فعاليت‌ها در شهر با همان شدت در حال پيگيري است. شهردار تهران با اشاره به اولويت‌هاي پيش‌رو به‌منظور تكميل خطوط و ايستگاه‌هاي مترو در شهر عنوان داشت: هم‌اكنون بايد خطوط 6 و 7 متروي تهران را به همراه ايستگاه‌هاي آن تكميل كنيم. معني اين حرف آن است كه براي تكميل مترو و تأمين بخشي از واگن‌ها به 14هزار ميليارد تومان بودجه نياز داريم.

قاليباف بر ضرورت تكميل برنامه 5ساله شهرداري تهران تأكيد كرد و گفت: با تكميل برنامه 5ساله شهرداري بايد اجازه دهيم تا مدير و شوراي شهر بعدي بتوانند براي خودشان برنامه‌ريزي كنند.

  • توافق براي ايجاد جايگاه‌هاي سوخت تك نازل

شهردار تهران با اشاره به جلسه خود با وزير نفت براي راه‌اندازي جايگاه‌هاي سوخت تك نازل در شهر تهران گفت: توافق شد كه آيين‌نامه اين جايگاه‌ها تهيه شود و به تصويب برسد. برهمين اساس در كميسيون ماده5 قرار شد آيين‌نامه‌اي همسو با استانداردهاي ايمني وزارت نفت تهيه شود و از بعد ساختماني كالبدي دبيرخانه كميسيون ماده5 استانداردهاي لازم را در قالب آيين‌نامه‌اي تهيه كند. بدين‌ترتيب حداكثر تا 2‌ماه آينده اين آيين‌نامه تهيه مي‌شود و پس از توافق با وزارت نفت، به تصويب مي‌رسد. در بسياري از كشورهاي دنيا شهروندان مي‌توانند در ساختمان‌هاي مسكوني خود از جايگاه‌هاي سوخت تك نازل استفاده كنند تا نيازي به مراجعه به محل خاصي براي سوختگيري نباشد.

کد خبر 307461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha