شورای شهر تهران ۲ مصوبه مهم درباره فعالیت‌های خدماتی ارائه شده در تهران داشت.

شورای شهر

 مورد نخست مربوط به تصويب يك فوريت لايحه تعيين نرخ كرايه انواع وسايل نقليه عمومي اعم از تاكسي، مترو و اتوبوس براي سال آينده و مورد دوم نيز لايحه پيشنهادي به دولت براي محاسبه هزينه‌هاي برق، گاز و آب مصرفي ميادين و بازارهاي عرضه ميوه وتره‌بار شهرداري بود. البته در اين مورد اعضاي شوراي شهر تهران تأكيد كردند كه با توجه به خدماتي‌بودن فعاليت اينگونه مراكز، دولت هنگام محاسبه قيمت برق، آب و گاز آنها به جاي تجاري، تعرفه خدماتي را لحاظ كند كه به تصويب رسيد.

اعضاي شوراي شهر از ساعت 9:30و شروع رسمي جلسه تا ساعت 11شنونده 2نطق پيش از دستور و تذكرات برخي اعضاي شوراي شهر بودند.ديروز همچنين لايحه چگونگي محاسبه و اخذ بهاي خدمات مديريت پسماندهاي ساختماني و عمراني مورد بررسي قرار گرفت و براساس آن قرار شد تا به ازاي هرمترمكعب پسماند ساختماني وعمراني 1000تومان عوارض دريافت شود. با اين همه اعضاي شوراي شهر در بندهايي از اين مصوبه تأكيد كردند كه به‌منظور حمايت از نوسازي بافت‌هاي فرسوده عوارض پسماند از اينگونه بافت‌ها و همچنين مراكز مذهبي كسر شود.

  • نطق‌هاي پيش از دستور

به گزارش همشهري، محمد سالاري  در نطق پيش از دستور خود از اينكه شوراي شهر دچار روزمرگي شده انتقاد كرد و گفت: «شوراي شهر به جاي پرداختن به وظايف اصلي خود كه نظارت بر فرايند اجراي مصوبات است بيشتر به تصويب و بررسي طرح‌ها و لوايح مي‌پردازد.» وي با انتقاد از شوراي شهر گفت: «بررسي گزارش‌هاي حسابرسي حسابرس منتخب شورا نشان‌دهنده مغايرت‌هاي جدي در فرايندهاي جاري است ضمن اينكه به‌زودي بايد لايحه تفريغ بودجه سال89 را بررسي كنيم كه 4سال از آن مي‌گذرد درحالي‌كه ما اصلا آن زمان حضور نداشتيم.»

به گفته سالاري از طرفي تفريغ بودجه سال92 چون دي‌ماه وصول‌شده عملا به معني گزارش استحضار است و هيچ تأثيري در اصلاح روندهاي جاري حسابرسي وعملكرد بودجه شهرداري نخواهد داشت. وي در توضيح نگراني ديگر خود گفت: «متأسفانه در حوزه ماموريت شهرسازي و معماري با وجود دغدغه تمام اعضاي شوراي شهر و تمام مسئولان نظام، اعتبارات لازم تخصيص نيافته است. اين در حالي است كه من به‌صورت خصوصي و غيرخصوصي اين موضوع را به استحضار شهردار و معاون شهرسازي، رئيس سابق و فعلي شوراي شهر رساندم ولي بازهم پاسخي نگرفتم.»

رئيس كميسيون معماري وشهرسازي شوراي شهر با تأكيد براينكه بحث وي ساختاري است، گفت: «تا زماني كه بسترسازي لازم براي حضور ديده بان شهري در شوراي شهر نداشته باشيم موفق نخواهيم بود.» وي تذكر، طرح سؤال يا در نهايت استيضاح را به‌دليل پيش آمدن شائبه‌هاي سياسي راهكار مناسب ندانست و باعث از بين رفتن اجماع بين اعضاي شوراي اعلام كرد و گفت:

«راهكار اين است كه ديده‌بان متخصص و شوراياري‌ها را در فرايند تصميم‌سازي و تصميم‌گيري و حين اجراي پروژه‌هاي شهري دخالت دهيم تا كارها را نقد كارشناسي كنند و ما هم به‌عنوان قاضي و داور عمل كنيم نه به‌عنوان مدعي‌العموم كه خداي ناكرده شكل سياسي به‌خودگيرد.»

بنابراين گزارش در پاسخ به اين اظهارات مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران گفت: «شما اگر روند تحولات شوراي شهر را از چند سال پيش تاكنون مطالعه كنيد متوجه تحولات خوبي مي‌شويد. مثلا درشرايطي كه حسابرسي سال‌هاي 82، 83و 84شهرداري غيرقابل بررسي بود الان شاهد تحقق شفافيت مالي و نظارت مالي هستيم. البته كمبودها فراوان است و بايستي اصلاح شود.»چمران افزود:« البته اينطور هم نيست كه حسابرسان گزارش حسابرسي خود را چند‌ماه بعد بدهند بلكه اينها بعد از انجام حسابرسي به جمع‌بندي و درآوردن اشكالات مي‌پردازند و سعي مي‌كنند قبل از اينكه گزارش را درصحن علني قرائت كنند آن اشكالات را برطرف سازند.

اين كار ممكن است حتي 5‌ماه هم طول بكشد.» رئيس شوراي شهر درعين حال بر لزوم بهره‌گيري از ديده‌بانان وتقويت نظارت هم تأكيد كرد. وي با ابراز تأسف بابت اينكه شناسنامه فني ساختمان كه با زحمات شوراي شهر تهيه شد به سرانجام خوبي نرسيد، گفت: «در اين باره درست كار نمي‌كنند مثلا همين ساختمان علاءالدين كه طبقه7 آن خراب شد با وجود آنكه يك برگ محاسبه ايمني و مقاومتي نداشت اما رئيس سازمان مهندسي آن را تأييد كرده بود.»

  • نقد عملكرد 16‌ماه گذشته شوراي شهر

احمد حكيمي‌پور، رئيس كميته ميراث فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران نيز درنطق پيش ازدستور خود ضمن انتقاد از عملكرد صداوسيما كه در انعكاس اخبار شوراي شهر بيشتر به شكار حاشيه‌ها مي‌پردازد و از انتقال مسائل مهم دوري مي‌كند، گفت: «خواسته من از هيأت رئيسه محترم اين است كه طرح معطل مانده شوراي شهر را درباره انعكاس مستقيم جلسات شوراي شهراز طريق صدا و سيما به جريان اندازند.»

بعد از اين حكيمي‌پور به نقد عملكرد 16‌ماه گذشته شوراي شهر پرداخت وگفت: «متأسفانه ما شاهد نوعي بدعت و رفتار سليقه‌اي در شوراي شهر هستيم كه عملا مانع انجام وظيفه قانوني اعضا مي‌شود.»حكيمي‌پور بابت اينكه به پيشنهاد وي مبني برتشكيل جلسات داخلي غيررسمي تا‌كنون اهميتي داده نشده گلايه كرد و گفت: «در اين جلسات هدف بايد اين باشد كه خود را بازنگري و رصد كنيم زيرا شوراي شهر فارغ از دسته بندي‌ها و تفاوت ديدگاه‌ها و سلايق يك كل واحد و يكپارچه است.

ضمن اينكه ثابت شده اعضاي شوراي شهر در بيش از 80درصد موارد درباره مسائل و مشكلات حرف‌هاي مشترك دارند.» به گفته حكيمي‌پور شوراي شهر بايد خودش باشد.يكي ديگر از انتقاد‌هاي مطروحه از اين عضو شوراي شهر گرفتار آمدن شوراي شهر به روزمرگي بود. وي گفت: «اثري از كاركرد شورا نمي‌بينم و ابتكار عمل از دست شوراي شهر خارج شده درحالي‌كه انتظار بيش از اين است.» وي با طرح اين سؤال كه آيا به وظايف 3گانه حمايت، هدايت ونظارت كه در ديدار با مقام معظم رهبري ايشان تأكيد داشتند عمل كرده‌ايم يا خير گفت: «ما فقط حمايت‌مان خوب بود. در بعد نظارت اما بايد به جاي موردي عمل‌كردن ساختارمند شويم.»

نظر حكيمي‌پور اين بود كه تعداد جلسات شورا در‌ ماه 2بار باشد و بقيه بايد صرف نظارت شود. وي گفت: «علاوه براين بايد تمركز كنيم ببينم اين طرح‌ها و لوايحي كه به‌تصويب مي‌رسانيم به كجا رسيده؟ مثلا مصوبه الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه ساماندهي املاك شهرداري كه مصوب سال79 است چه شد؟ يا مصوبه سال80 درباره ساماندهي سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه به كجا كشيده شد؟» وي همچنين بابت اينكه به پيشنهاد تغيير عضويت در كميسيون فرهنگي به برنامه و بودجه رسيدگي نشده انتقاد كرد.

  • تذكرات اعضا

بعد از پايان نطق‌هاي پيش از دستور نوبت به تذكرات اعضاي شوراي شهر رسيد. ابتدا مجتبي شاكري با اشاره به سالگرد ديدار اعضاي شورا با رهبر معظم انقلاب گفت: «مناسب بود شوراي شهر و شهرداري تهران در اين روز گزارشي ارائه مي‌كردند تا مشخص شود كه نظرات حضرت آقا تا چه اندازه محقق شده است.» وي گفت: «ايشان مسئله نظارت، هدايت و حمايت را مطرح كردند اما به‌نظر من اگر 6عنصر شكل نگيرد كاري از پيش نمي‌رود كه 4تاي آن به شورا و 2 تا به شهرداري مربوط مي‌شود.»

شاكري در توضيح 4 عنصري كه به شوراي شهر مربوط مي‌شود به تشكيل سامانه اطلاعاتي مستقل، تهيه مكانيسمي براي گزارش‌گيري از شوراياري‌ها، تهيه مكانيسمي براي گزارش‌گيري از حسابرسان و تهيه مدلي براي بازديدهاي نقطه‌اي اشاره كرد ودر باره 2 عنصر مربوط به شهرداري نيز گفت: «براساس فصل 9برنامه 5 ساله دوم، شهرداري تهران موظف شده بود كه طي زمان‌هاي 3 ماهه، 4ماهه و 6ماهه، نظام‌نامه دستورالعمل و آيين‌نامه‌ به شورا ارسال كند كه صورت نگرفته است و نمي‌توان هيچ عملي را بدون اينها ارزيابي كرد.»

رحمت‌الله حافظي از لزوم فراهم كردن زير ساخت‌هاي نظارتي حين اجرا سخن گفت و اينكه نمي‌شود با روش‌هاي سنتي شهر را اداره كرد. وي گفت: براساس قانون شوراها بايد صورت جامع درآمد و هزينه‌هاي شهرداري براي اطلاع عموم روي سايت قرار گيرد تا زمينه اطلاع عموم از بودجه، هزينه و درآمد به نحو مقتضي فراهم شود. حافظي درمورد منطقه 18نيز تذكراتي را مطرح كرد كه مربوط به محل جمع‌آوري زباله تقي‌آباد، معدن شن وماسه و كارخانه آسفالتي بود كه دراين محدوده قرار دارد ومانند غده سرطاني سلامت مردم اين منطقه را تهديد مي‌كند.

محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شوراي اسلامي شهر تهران نيز براي بار دوم از احتمال تخريب ساختماني خبر داد كه از آن به‌عنوان سرمايه ملي شهر تهران نام برده مي‌شود. وي گفت: اين خانه كه متعلق به ثابت پاسال است در خيابان آفريقا واقع شده و ظرفيت اين را دارد كه به قطب گردشگري تبديل شود اما شنيده‌ها حاكي از آن است كه دستور نقشه آن به‌منظور تبديل به يك برج تجاري تصويب شده است. حقاني از شهرداري تهران درخواست كرد با حفظ حقوق مالكانه مالك اين ساختمان را به‌عنوان سرمايه شهري خريداري و به مردم تهران هديه كند.

رئيس كميته محيط‌زيست همچنين از معاونت خدمات شهري بابت طرح كاشت 10ميليون درخت در تهران قدرداني كرد اما خواست قبل از اين كار يك طرح توجيهي به شوراي شهر ارائه شود. تذكر بعدي از سوي اقبال شاكري مطرح شد. وي با اشاره به اينكه به‌نظر مي‌آيد بعد از شكست غول چراغ جادو غول‌هاي ديگري از گوشه و كنار شهر سربرمي‌آورند، گفت:

اين مجموعه‌هاي عظيم تجاري موجبات گرفتاري مردم را فراهم مي‌كنند درحالي‌كه براساس بند ج ماده 17برنامه دوم 5ساله شهرداري، تمام پروژه‌هاي بزرگ شهري ابتدا بايد تحليل ترافيكي داشته باشد. چرا بايد مردم هزينه سودهاي تجاري ديگران را بدهند. اقبال شاكري درعين حال خواستار بررسي جايگاه نمايندگان شوراي شهر در سازمان‌ها وشركت‌هاي تابعه شد و دراين باره از كميسيون نظارت خواستار رسيدگي شد.

نظر الهه راستگو، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز اين بود كه چون زمان آزمون و خطا براي اجراي پروژه‌ها گذشته است ديگر نبايد هيچ پروژه‌اي درشهر بدون داشتن پيوست‌هاي فرهنگي، اجتماعي، زيست‌محيطي، فني و اقتصادي به‌اجرادرآيد. ديروز همچنين احمد مسجد‌جامعي، عضو كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر گفت:

ما خيلي از وظايف براي شوراي شهر داريم كه مي‌تواند بر امور شهرداري نظارت كند اما سازوكار اجرايي براي آن ديده نشده است كه بدانيم شوراي شهر درصورت بروز تخلفات چه كار مي‌تواند بكند و اين خلأ بايد از طريق راهكارهايي جبران شود. وي با اشاره به اينكه اهميت تشكيل كميسيون نظارت حقوقي عملياتي كردن كار نظارت در شوراي شهر بود، گفت: ذيحسابي كه وظيفه نظارت برعملكرد دستگاه اجرايي را دارد نبايد حقوقش را از همان دستگاه بگيرد درحالي‌كه اينجا پيشنهاد را دستگاه ا‌جرايي مي‌دهد حقوقش را هم دستگاه اجرايي مي‌دهد.

مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در پاسخ به اظهارات مسجد جامعي به تصويب طرحي در شوراي‌عالي استان‌ها و ارائه آن به مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و افزود: براساس اين طرح از طريق نمايندگان مجلس يا استانداران مي‌توان مسئولان را مورد سؤال قرار داد كه خوشبختانه در دست بررسي است. درادامه اين اظهارات عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه وبودجه گفت: ديگر اعضا از من حمايت نمي‌كنند، براي مثال من گزارش تبصره‌ها را در صحن علني ارائه دادم و اعلام كردم شهرداري در كدام بخش‌ها جلوست و در چه بخش‌هايي عقب ماندگي دارد.

وي ادامه داد: من بارها تذكر دادم معاون مالي اقتصادي شهرداري بايد حساب‌هاي درآمدي 6 ماهه را به شورا ارائه كند اما كدام يك از اعضا از من حمايت كردند كه بتوانم موضوع را پيگيري كنم؟ دبير با اشاره به مصوبه اخير شورا در مورد تصويب حساب‌هاي درآمدي سازمان‌ها و شركت‌ها گفت: اين مصوبه 4 سال در كميسيون برنامه و بودجه مانده بود و من آن را دوباره مطرح كردم اين اتفاق بزرگي بود اما دوستان ما در شهرداري با فرمانداري لابي مي‌كنند كه جلوي اين اقدامات گرفته شود در جايي ديگر هم دوستان ما در شورا براي رسيدن به اهداف خودشان لابي مي‌كنند.

دبير با اشاره به درخواستش مبني بر تشكيل ديوان محاسباتي در يك سال و نيم قبل يادآور شد: براي تصويب بودجه سال ۹۳ من براي نخستين بار حسابرس‌هاي سال‌هاي قبل شورا را دعوت كردم و براي نوشتن تبصره‌هاي بودجه از آنها مشورت گرفتم اما در بسياري از موارد ما خلأ قانوني داريم. وي درباره تفريغ بودجه توضيح داد: در قانون تفريغ 3 ماهه و 6 ماهه تعريف نشده است و تفريغ يك‌بار در سال ارائه مي‌شود.

کد خبر 284102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha