یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

نزدیک‌شدن به فصل بررسی و تصویب بودجه سال آینده شهرداری موجب شده است تا شورای شهر تهران نیز از روز گذشته تا زمان تصویب این بودجه در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شود.

شورای شهر

به گزارش همشهري،  رضا تقي‌پور، سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران پس از پايان نوبت جلسه نخست شوراي شهر در جمع خبرنگاران حضور يافت و به ارائه توضيحاتي درباره مصوبات جلسه صبح شورا پرداخت. از وي درباره احتمال صدور پروانه ساخت براي طبقه هفتم علاءالدين درصورت عمل به توافقات سؤال شد كه تقي‌پور گفت:

رأي كميسيون ماده100 قطعي است و حكم تخريب قانوني بوده و هيچ مرجع ديگري جز خود كميسيون‌ها نمي‌توانند اين آرا را نقض كنند مگر درصورت صدور احكام قضايي كه آن هم روال ديگري دارد. به گفته وي، دستور نخست اختصاص به حضور نماينده شهرداري در جلسه و ارائه گزارش درباره عملكرد تبصره‌هاي بودجه سال93 داشت اما از آنجايي كه اين گزارش به‌صورت مكتوب هنوز در اختيار اعضاي شوراي شهر قرار نگرفته بود، اين دستور از برنامه خارج و قرار شد تا به جلسه ديگري موكول شود. اهميت اين دستور از آنجاست كه به گفته تقي‌پور مي‌توان از بازخورد آن براي تعيين و تصويب بودجه سال آينده استفاده كرد.

ديروز همچنين يك فوريت تعيين نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك به تصويب رسيد. دليل فوريت اين طرح از آنجاست كه طبق قانون هرگونه تغيير در تعرفه‌ها براي سال آينده بايد تا قبل از 15بهمن سال‌جاري صورت گيرد. بنابراين اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه يكشنبه آينده به تعيين نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك براي سال آينده خواهند پرداخت. تقي‌پور با اشاره به اينكه پيشنهاد شهرداري افزايش 20درصدي براي نرخ عوارض سال آينده طرح ترافيك است، گفت:

البته اين پيشنهاد است و هنوز به تصويب شوراي شهر تهران نرسيده است. وي در ادامه بابت انعكاس خبر مربوط به افزايش نرخ كرايه تاكسي‌ها از سوي برخي رسانه‌ها نيز انتقاد كرد و اين شيوه اطلاع‌رساني را در شرايطي كه شوراي شهر هنوز اين مسئله را بررسي و تصويب نكرده است، موجب التهاب در جامعه دانست. اما از ديگر موضوعات مطرح شده در جلسه ديروز الزام هيأت رئيسه شوراي شهر به تهيه اصلاحيه آيين‌نامه مكاتبات شوراي شهر بود.

در اين‌باره نيز سخنگوي شوراي شهر گفت: برخي اعضاي شوراي شهر يا به‌عنوان فرد يا عضو يا به‌عنوان كميته و ساير زيرساختارهاي شورا مكاتباتي با بيرون مجموعه داشتند كه به درخواست اعضا قرار شد در آيين‌نامه مكاتبات اصلاحاتي صورت گيرد. مثلا مشخص خواهد شد تا اعضا به چه شكل مي‌توانند مكاتبه داشته باشند. به گفته سخنگوي شوراي شهر ديروز يك فوريت طرح الزام شهرداري تهران به عدم‌حذف بارگذاري و تعيين كاربري درخصوص املاك شهرداري هم تصويب شد. وي در اين باره توضيح داد: بعضي از اعضاي شوراي شهر تذكر داشتند كه شهرداري خام فروشي مي‌كند و املاك خود را هنگام تهاتر يا واگذاري بدون اينكه كاربري يا ميزان تراكمش معلوم شده باشد، معامله مي‌كند كه اين به نفع مديريت شهر نيست.

طبق اين طرح از اين پس قبل از واگذاري يا تهاتر املاكي كه متعلق به شهرداري است، ابتدا كاربري آن ملك براساس طرح تفصيلي معلوم شده باشد و بعد بايد بارگذاري، ميزان تراكم و حتي پروانه آن ملك نيز صادر شده باشد و تنها در اين صورت است كه شهرداري مي‌تواند املاكش را واگذار يا تهاتر كند.

سخنگوي شوراي شهر تهران ادامه داد: تعيين ارزش بهينه ناشي از اجراي طرح جامع تفصيلي از ديگر طرح‌هايي بود كه در جلسه شورا بررسي شد كه براساس آن املاكي كه پس از طرح تفصيلي، موقعيت‌شان بهبود پيدا مي‌كند، در زمان صدور پروانه براساس معيار معين و مشخصي از آنان ارزش افزوده گرفته شود.

همچنين لايحه ارزش افزوده بهينه ناشي از اجراي طرح جامع و تفصيلي شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت. اين طرح پس از بررسي توسط كميسيون‌هاي برنامه و بودجه و شهرسازي به صحن آمد. به گفته تقي‌پور خلاصه طرح اين است كه پس از اجراي طرح تفصيلي جديد شهر تهران موقعيت برخي املاك تغيير يافته و ارزش افزوده پيدا كرده است كه مي‌بايست هنگام صدور پروانه به‌دليل اين ارزش افزوده برابر چارچوب و مقررات پرداخت لازم صورت گيرد كه براساس اين لايحه نحوه پرداخت‌ها ساماندهي خواهد شد و از حالت سليقه‌اي درخواهد آمد.

بنابراين گزارش دستور جلسه نوبت دوم جلسه ديروز شوراي شهر نيز شامل تفريغ بودجه سال92 شهرداري، گزارش حسابرسي تلفيقي بودجه سال 89، اصلاحيه بهاي خدمات بهشت‌زهرا(س)، لايحه اصلاحيه محاسبه نرخ خدمات دفاتر الكترونيك و الزام شهرداري تهران به ايجاد پله‌هاي برقي مترو در برخي ايستگاه‌هاي فاقد پله بود.

وي از مديران شهرداري بابت توجه به گلايه‌هاي شوراي شهر در اين باره تشكر كرد و گفت: ما صداي مردم و خواسته آنها را به مديران شهرداري منتقل كرديم و نحوه برخورد مديران شهرداري نيز باعث اعتماد و اميدواري مردم به رسيدگي به تخلفات ساخت و ساز شد. وي در مورد انتقادات مطروحه درباره اجراي طرح پياده‌راه 17شهريور نيز گفت: هنگامي كه يك طرح اجرا مي‌شود انتظار اين است كه منافع مشروع و قانوني شهروندان رعايت شود و آسيب نبيند به همين دليل اين موضوع علاوه بر اينكه در كميسيون‌هاي تخصصي شوراي شهر در دست بررسي است، كميته تلفيق تشكيل شده كه پيشنهادهاي تخصصي ارائه‌شده را بررسي‌كرده و به‌صورت طرح در صحن شوراي شهر ارائه خواهد داد كه البته هنوز اين طرح به مرحله نهايي نرسيده است.

  • ابراز انزجار از توهين به ساحت مقدس پيامبر

اعضاي شوراي شهر در جلسه ديروز خود با بيان اعتراض نسبت به توهين نشريه فرانسوي به ساحت مقدس پيامبر(ص)، انزجار خود از اين حركت فتنه‌انگيز را اعلام داشتند. در اين ارتباط تعدادي از اعضا ديدگاه خود را درباره حركت ضدفرهنگي و ادعاي دمكراسي در غرب مطرح كردند. همچنين مهدي چمران، رئيس شوراي شهر به تاريخ‌نگاري ايام هفته پرداخت.

وي با اشاره به روز 29دي‌ماه و سالگرد پيروزي غزه در جنگ 22روزه، گفت: روز آزادي قدس و فلسطين مانند روز فرار شاه و روز آزاد‌سازي‌ خرمشهر شادي‌برانگيز خواهد بود و ما اميدواريم با اتحاد و اتفاق مسلمانان شاهد اين روز باشيم. وي همچنين درباره 26دي‌ماه و سالگرد فرار شاه معدوم از ايران و 27دي‌ماه سالروز شهادت نواب صفوي و 3نفر از يارانش سخناني را مطرح كرد.

کد خبر 284619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha