حامد فوقانی: لایحه مدیریت شهری هم‌اکنون در کمیسیون‌های مختلف دولت در حال بررسی است تا شاید بتواند مشکلات شهرها را برطرف کند.

شورای شهرتهران

 البته مشكلات كلانشهرهاي كشور به دليل پاسكاري بين نهادهاي مختلف نتايجي چون تأخير در رسيدن به هدف يا نرسيدن به‌طور كلي را به دنبال دارد. اين در حالي است كه اگر يك نهاد مشخص، متولي امر مي‌شد و با داشتن منابع موجود و اختيارات قانوني، اقدامات لازم را انجام مي‌داد، خيلي پيش‌تر از اينها بسياري از مشكلاتي كه همچنان گريبانگير شهرهاي ماست، ازجمله آلودگي هوا تا الان حل شده بود. البته كه اين نهاد بايد تبعات اقداماتي را هم كه انجام داده بپذيرد و پاسخگو باشد. بنابراين بايد يك مديريت يكپارچه شهري شكل بگيرد تا نخست از موازي‌كاري نهادها و سازمان‌هاي مختلف و هدر رفتن منابع جلوگيري شود و دوم اينكه نتايج موردنظر خيلي سريع‌تر به دست آيد.

حال در اين ميان وزارت كشور لايحه‌اي تحت عنوان مديريت شهري را به جريان انداخته است؛ لايحه‌اي كه در 298ماده تنظيم شده است و بسياري از موارد آن به ماموريت‌ها، ساختارها، امكانات و شرايط لازم براي تحقق مديريت يكپارچه شهري اشاره دارد. در كنار اينها موارد ديگري مثل انتخاب شهردار، نحوه نظارت و مديريت محلي نيز مطرح شده كه هركدام مزايا و معايب خاصي دارند. به همين منظور 6كارگروه در 6محور كليات مديريت شهري، شهرسازي، محيط‌زيست و خدمات شهري، فرهنگي- اجتماعي، حمل‌ونقل و بودجه و منابع درآمدي شهرداري در ذيل كميسيون خاص كلانشهرهاي دولت تشكيل شده است تا هركدام از نگاه تخصصي خود لايحه را مورد بررسي دقيق قرار دهند. اعضاي شوراي شهر تهران هم براي رفع نواقص موجود، تاكنون جلسات بسياري را با اعضاي كميسيون كلانشهرها و اعضاي كميته‌هاي آن برگزار كرده‌اند تا لايحه با پختگي بيشتري نهايي شده و به صحن مجلس برود. در همين راستا جلسه‌اي در ساختمان شوراي شهر تهران و به همت كميسيون عمران و با حضور بسياري از اعضاي شورا و همچنين معاون شهرداري‌هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور و كارشناسان 2 وزارتخانه كشور و راه و شهرسازي برگزار شد.

  • چه‌كسي از اعتبارات شهرداري دفاع مي‌كند

علي نوذرپور، معاون شهرداري‌هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور در اين جلسه راجع به ساختار لايحه مديريت شهري توضيحاتي را ارائه داد. رئيس شوراي شهر تهران هم در ادامه جلسه مطالبي راجع به مديريت محلي بيان كرد. مهدي چمران سپس درباره موضوع اعتبارات شهرداري درصورت واگذاري مسئوليت‌ها صحبت كرد و گفت كه آيا كسي هست كه از تخصيص اعتبار اين مسئوليت‌ها براي شهرداري‌ها دفاع كند. وي يكي از مهم‌ترين مسائل در عدم‌شكل‌گيري اين تفويض اختيار را نبود اعتبارات مدون و قانوني دانست.

  • ناديده گرفته شدن جايگاه شوراها

رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران نيز در اين جلسه با بيان اينكه بسياري از نابهنجاري‌ها نتيجه عملكرد شهرهاي اقماري است، گفت: در اين لايحه در وهله اول بايد موضوع حكمروايي دوگانه يعني مديريت شهري و بخشداري‌ها مشخص شود. محمد سالاري به ذكر يك‌مثال در جهت كاهش نقش شوراها در لايحه پرداخت؛ «در ماده97 اين لايحه عضويت اعضاي شوراي شهر در كميسيون رسيدگي به تخلفات عمليات ساختماني كه در ماده100 قانون فعلي شهرداري‌ها مقرر است، حذف شده و به‌جاي اعضاي شوراي شهر نمايندگان وزارت راه و شهرسازي جايگزين شده‌اندكه اين تغيير به منزله افزايش مداخله دولت و كاهش نقش شوراها در امور مديريت شهري است.» به گفته وي در حال حاضر در شوراي‌عالي شهرسازي، نهاد شورا حق رأي ندارد حال آنكه وزارتخانه‌هاي غيرمرتبط حق رأي دارند. احمد دنيامالي، رئيس كميسيون حمل‌ونقل و عمران شوراي شهر تهران هم به هارموني نداشتن بخش‌هاي مختلف لايحه مثل محيط‌زيست و پسماند اشاره كرد. محسن پيرهادي، سخنگوي كميسيون نظارت و حقوقي نيز گفت كه اگر 18كشور به‌عنوان الگو از لحاظ مديريت يكپارچه شهري مورد مطالعه قرار گرفته‌اند نبايد با يك تطبيق كلي روش آنها را انتخاب كنيم. دليل وي تفاوت‌هاي سياسي، فرهنگي، اداري و... كشورهاي ديگر با كشور ما بود. گفتني است در اين جلسه احمد مسجدجامعي، اقبال شاكري، ولي‌الله شجاع‌پوريان، ابوالفضل قناعتي و علي صابري از اعضاي شوراي شهر تهران و همچنين محمود صلاحي، معاون برنامه‌ريزي توسعه شهري شهرداري تهران و بابك نگاهداري، رئيس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهرداري تهران نيز حضور داشتند. گفتني است موارد زير به عنوان بخشي از نقاط ضعف لايحه پيشنهادي مديريت شهري در اين جلسه مطرح شد:
سياسي شدن مسئله مديريت شهري با طرح انتخاب مديران شهر از طريق مراجعه مستقيم به رأي مردم
كاسته شدن اختيارات شوراهاي اسلامي و مديران شهري و در مقابل، افزايش زمينه مداخله و كنترل از سوي دولت.
نامتناسب بودن بسياري از احكام براي شهرهاي كم جمعيت
نبود ديدگاه حقوقدانان در مورد بسياري از 298ماده لايحه.

وظايف شهرداري هاي 9 شهر در جهان از نظر وضعيت مديريت يكپارچه شهري، اين اطلاعات را مركز قوانين و مقررات ايران به دست آورده است.

شهر بخشي از وظايف شهرداري
برلين آموزش‌وپرورش، حمل‌ونقل وترافيك، امورمسكن، نظارت برساير دستگاه‌هاي دولتي، مدارس وتسهيلات ورزشي، ساختمان، خدمات شهري، آب، فاضلاب، گورستان، زباله، آزمايشگاه‌ها، خدمات درماني
پراگ گازرساني، برق، آب، نگهداري وتوسعه شبكه مهدهاي كودك، نگهداري و توسعه شبكه امكانات ورزشي، نگهداري و توسعه فروشگاه‌هاي مركزي
پكن بهداشت، فرهنگ، ورزش، سرشماري، مهدكودك، زيباسازي كوچه‌ها و خيابان‌هاي محل
تورنتو بهداشت عمومي، برنامه‌ريزي، امورفراغت، پارك وفضاي سبز، خانه سازي، تعيين ضوابط شهرسازي، توسعه وعمران، آتش‌نشاني، تفريحات سالم
توكيو رفاه اجتماعي، آموزش عمومي، بهداشت عمومي، برنامه‌ريزي شهري، تامين محيط زيست،امورفرهنگي، دانشگاه توكيو، سالمندان، كار واموراقتصادي، بندر واسكله
كوالالامپور شهرداراختياراتي وسيع در شهر دارد وكليه امور خدماتي زيرنظر شهردار اداره مي‌شود
لندن مسكن، پارك‌هاي محلي، برنامه‌ريزي محلي، گازرساني، برق، مدارس و حمل ونقل، بهداشت‌عمومي و برنامه‌ريزي‌هاي فراغتي، پزشكي، خانه‌سازي
لس آنجلس امنيت شهر، تاسيسات شهري، حمل ونقل، اوقات فراغت، آموزش وفرهنگ، منابع انساني، اقتصادي و‌توسعه
مسكو توسعه اقتصادي شهر، مقاصد آموزشي، بهداشتي و بازنشستگي
کد خبر 284504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار