۲ عضو شورای شهر تهران از دانشکده طب سنتی بازدید کردند و در دیدار خود با مسئولان این دانشکده، اصلاح سبک زندگی به‌عنوان مهم‌ترین رویکرد در پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت شهروندان را مورد بررسی قرار دادند.

شورای شهر تهران


در اين بازديد 2ساعته رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران و اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر درباره لزوم توجه به طب سنتي و جايگاه درماني آن مطالبي را بيان كردند. به گزارش مركز ارتباطات و بين‌الملل شوراي اسلامي شهر تهران، رحمت‌الله حافظي با بيان اينكه ارتقاي سلامت مردم يكي از اصلي‌ترين محورها در مديريت شهري است، گفت: آنچه در مديريت هر شهري بايد مدنظر قرارگيرد پيشگيري و بحث‌هاي خودمراقبتي از طريق اصلاح تغذيه‌اي و نيز تشويق و ترويج فرهنگ ورزش عمومي است. وي ادامه داد: از اين‌رو مي‌توان با تكيه بر روش‌هايي مانند طب سنتي و نيز روي آوردن به تغذيه سنتي به اين مهم دست يافت.

رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر ادامه داد: عقل سليم حكم مي‌كند در هر مورد كه سلامت تهديد مي‌شود از روش‌هاي كم‌آسيب‌رسان استفاده شود و اگر مثمر ثمر نبود بايد به سراغ روش‌هاي تهاجمي رفت. در همين راستا طب سنتي مي‌تواند جايگاه خود را پيدا كند، وقتي درمان بيماري را مي‌توان با كمترين آسيب انجام داد البته توسط فرد متخصص نه مدعي.

حافظي تصريح كرد: البته در طول ساليان گذشته اين روش درماني از آسيب و گزند مصون نمانده و دلايلي سبب شده كه شهروندان نسبت به آن رغبت نداشته باشند. وي ادامه داد: يكي از نقاط ضعف نبود جذابيت طب سنتي يا روش‌هاي تغذيه‌اي سنتي عدم‌ارائه سند و مدارك متقن علمي است درحالي‌كه ما علما و اطباي زيادي در اين حوزه داريم اما هيچگاه فوايد چنين روش‌هاي درماني را از طريق علمي براي مردم بازگو نكرده‌ايم. وي افزود: علت ديگر در عدم‌رغبت شهروندان به اين روش‌هاي درماني حضور فرصت‌طلباني است كه از اين فضا استفاده كردند كه نه براي سلامت مردم بلكه به‌خاطر كسب درآمدهاي باد‌آورده مسبب سلب اعتماد مردم شدند. اين موضوع در حوزه سلامت تغذيه نيز وجود دارد.

متوليان خود عمل‌گرا باشند

در اين بازديد همچنين اقبال شاكري رئيس كميته عمران شوراي اسلامي شهر تهران بر ضرورت عمل‌گرايي متوليان تأكيد كرد و گفت: وقتي صحبت از اصلاح سبك زندگي مي‌كنيم يعني سخن از فرهنگ‌سازي‌ است و اين فرهنگ‌سازي‌ شكل نمي‌گيرد جز با الگو‌سازي‌. وي ادامه داد: الگوي جامعه نيز افراد متولي حوزه‌هاي ذيربط هستند، پس واضح است تا زماني كه متوليان امر خود به شعارهايي كه سرمي‌دهند عمل نكنند نمي‌توان نسبت به اصلاح سبك زندگي اميد داشت. شاكري افزود: اصلاح سبك زندگي موضوعي است كه مدنظر رهبر معظم انقلاب هم بوده و بايد گفت اين امر به‌ويژه در حوزه درماني و تغذيه‌اي نقش بسزايي در سلامت شهروندان خواهد داشت اما بايد گفت سلامت شهروندان تنها بسته به تغذيه و روش‌هاي درماني نيست بلكه بسته به روش‌هاي پيشگيري است و اين روش‌هاي پيشگيري دربرگيرنده حوزه‌هاي ديگر نظير عمران، حمل‌ونقل و اقتصاد خواهد بود.

رئيس كميته عمران اضافه كرد: به‌عنوان مثال مي‌توان گفت استفاده از موتور سيكلت‌هاي برقي خود نمونه‌اي از اصلاح سبك زندگي است كه مي‌تواند سلامت شهروندان را به ارمغان بياورد البته اگر از سوي مراجع متولي مورد استفاده قرار گيرد. شاكري تصريح كرد: از سوي ديگر هر اقدامي در شهر با سلامت شهروندان مرتبط است كه در 3قالب جاي مي‌گيرد؛ انجام پروژه‌ها، آموزش شهروندي و نيز بازخورد كاركردهاي دواير مختلف شهرداري.

عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا گفت: هر پروژه‌اي كه در شهر انجام مي‌شود خواه در حوزه عمران، خدمات شهري يا فضاي سبز باشد يكسري هزينه‌ها به شهروندان تحميل مي‌كند و يكسري منفعت‌ها براي آنان به‌دنبال دارد كه شهروندان را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

شاكري اضافه كرد: زماني كه پروژه‌اي در شهر در حال انجام است هزينه‌هايي بر شهروندان وارد مي‌شود كه مسبب مشكلاتي از قبيل كاهش اوغات فراغت يا افزايش توقف در ترافيك خواهد بود كه مستقيم يا غيرمستقيم بر سلامت تأثير‌گذار است از اين‌رو ما بر تهيه پيوست سلامت در پروژه‌هاي شهري تأكيد داريم. شاكري در ادامه ياد آور شد: از جهتي ديگر بايد درنظر داشت احصا سلامت شهروندان يك بسته فرهنگي است كه نياز به آموزش دارد و از اين‌رو معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري نقش مهمي در اين بين ايفا مي‌كند.از نكات جالب در اين بازديد پذيرايي از مهمانان با دمنوش گل‌گاو زبان بود، نوشيدني سنتي با فوايد خاص كه متأسفانه از سبد تغذيه‌اي شهروندان كنار گذاشته شده است.

 

کد خبر 281848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha