اعضای شورای شهر از شهرداری تهران و مدیران شهری پایتخت برای خدمت‌رسانی در مراسم اربعین امسال در کربلا تقدیر و تشکر کردند.

شورای شهر

دستور نخست  شوراي شهر تهران هم گرچه اختصاص به مطالبات شهرداري تهران از دولت داشت اما اعضاي اين شورا تصميم گرفتند با توجه به كاهش قيمت نفت و مشكلات اقتصادي كه دولت با آن دست به گريبان است با ملاحظاتي دوفوريت پيشنهادي را به تصويب برسانند كه براساس آن دولت به هر شكل كه مي‌تواند اعم از قسطي، تهاترو... نسبت به پرداخت بدهي‌هاي خود به شهرداري تهران اقدام كند. بنابراين گزارش، حجم ريالي مطالبات شهرداري از دولت حدود 7هزار ميليارد تومان به اضافه يك ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي برآورد شده است.

مطالبات شهرداري از دولت بابت توسعه حمل‌ونقل عمومي، تخفيف براي نوسازي بافت فرسوده، عوارض و جرايم شهرداري، عوارض فرآورده‌هاي نفتي، جرايم رانندگي، حقوق و عوارض گمركي ناوگان حمل‌ونقل‌عمومي و استفاده از تسهيلات صندوق توسعه ملي است. عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران در اين‌باره گفت:‌ شورا براي محاسبه مطالبات مديريت شهري از دولت، 3 نفر (تقي پور، دوستي و سرخو) را انتخاب كرده كه جلسات متعددي را نيز با مسئولان دولتي برگزار كردند.

وي درباره اهميت تصويب فوري اين پيشنهاد گفت: امروز ظهر(ديروز) جلسه مديريت شهري، استانداري و نمايندگان مجلس برگزار مي‌شود تا اين مطالبات پيگيري شود. نظر احمدحكيمي پورهم اين بود كه مطالبات شهرداري در قالب مكاتبه با دولت در ميان گذاشته شود نه مصوبه. نگراني حكيمي‌پور اين بود كه اين مصوبه الزام آور نباشد و درصورتي كه به آن عمل نشود به وجهه شورا لطمه بخورد. همچنين ديروز احمد دنيامالي ديگر عضو شوراي شهر با اشاره به اينكه اگر دولت‌هاي قبل به تعهدات خود در قبال شهرداري عمل نكردند چه‌كسي گفته بايد يقه دولت فعلي را بگيريم، افزود:

دولت فعلي توانايي مالي پرداخت چنين مبالغي را ندارد بنابراين بايد چيزي را تصويب كنيم كه قابليت اجرايي داشته باشد. وي نيز نگران اين بود كه با تصويب چنين طرحي اين شائبه به ‌وجود آيد كه شوراي شهر به‌دنبال مقابله با دولت است. اسماعيل دوستي هم خواستار اصلاح جدول طلب شهرداري شد و ايراداتي را به جدول اين طرح وارد كرد و گفت:‌ اين القاب اشكال دارد و اعداد واهي است.

نظر محسن سرخو نيز اين بود كه مطالبات شهرداري تهران از دولت به چند دسته تقسيم شده، يك دسته آنهايي است كه در بودجه سال ۹۳ ذكر شده و بخشي هم به‌صورت مطالبات باقي مانده و قرار بود اينها رديف به رديف مشخص شود تا سقف تخصيصات را بتوان دريافت كرد. سالاري نيز با اشاره به حضور وزير نفت در يكي از جلسات شوراي شهر تهران گفت: ايشان در آن جلسه بدون اينكه سقفي تعيين كنند گفتند ما حاضريم به هر ميزان در ارتباط با توسعه و نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي به شهرداري كمك كنيم اما در حال حاضر با توجه به مشكلات دولت و موضوع قيمت نفت به‌نظر مي‌رسد نبايد با يك گفتمان تحكمي مصوبه بگذاريم ضمن اينكه 90درصد اين بدهي‌ها مربوط به دولت‌هاي قبلي است و اصلا ترديد دارم كه دولت بتواند چنين مبلغ هنگفتي را پرداخت كند.

اقبال شاكري معتقد بود كه اصولا نبايد موضوع را پيچيده و سخت جلوه داد. وي شوراي شهر را يك دستگاه اجرايي دانست و اظهار داشت: نبايد به ما گفته شود كه دنبال بودجه‌ات نرو. درهرحال سهم ما از خزانه محفوظ است و به‌نظر من شهرداري بايد در طول سال به‌صورت محكم، دقيق و جامع‌تر پيگير مطالبات خود باشد.پرويز سروري هم با اشاره به اينكه از نظر حقوقي دولت‌هاي مستقر، دولت‌هاي مستمر هستند، گفت: دولت‌ها فرهنگ پرداخت به شهرداري‌ها را ندارند مثلا دولت سابق اخم مي‌كرد و نمي‌داد، دولت فعلي لبخند مي‌زند و نمي‌دهد كه در عمل فرقي ندارد.

دبير نيز با اشاره به اينكه مردم تهران به ما رأي دادند كه ما از حق‌شان دفاع كنيم، گفت: براساس اسناد بالادستي مديريت شهري ۱۲‌هزار ميليارد تومان و براساس بودجه سنواتي ۹ هزار ميليارد تومان به شهرداري بدهكار است و در ديوان محاسبات هم اين مبالغ تعيين شده است. وي افزود: براساس ماده ۱۰ توسعه حمل‌ونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت دولت بيش از ۹ هزار ميليارد تومان بايد به شهرداري مي‌پرداخت كه بعد از پرداخت 3 هزار و ۸۱۴ميليارد تومان حالا ۶ هزار و ۵۲۸ ميليارد تومان به شهرداري تهران بدهكار است.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه با اشاره به اتفاقي كه در لايحه بودجه سال ۹۴ دولت افتاده گفت: ما تا‌كنون ارزش افزوده را مستقيم از خزانه دريافت مي‌كرديم اما دولت امسال پيشنهاد داده كه خودش ارزش افزوده را مديريت كند اما اين اتفاق اصلا به نفع مديريت شهري نيست. چمران نيز با رد هرگونه تقابل ميان دولت و مديريت شهري گفت: اين كار درست شبيه كار بچه‌هايي است كه دور پدر خود جمع مي‌شوند و هر كدام تلاش مي‌كنند به هر طريقي كه بتوانند از پدرشان پول بگيرند. اين دوستي و صميميت است. وي گفت: اين طرح هم مختص به امسال نيست شايد هشتمين‌بار است كه به دولت و مجلس پيشنهاد مي‌دهيم و هميشه هم موفق بوديم.

عضو كميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر با اشاره به بازديد اخيرش از دره فرحزاد و دره اوين دركه گفت: محدوده اين دو دره توسط شهرداري‌هاي مناطق 5 و 2در حال خريداري و تخريب است. اسماعيل دوستي افزود: البته شهرداري منطقه 5 در اين موضوع جدي‌تر برخورد كرده ولي شهرداري منطقه 2 تا حدودي ضعيف عمل كرده است.

وي در عين حال به حجم بالاي عمليات اشاره و از شهرداري به‌دليل شيوه عملكردش تقدير كرد و پيشنهاد داد: بايد در ده‌ونك نيز توسط منطقه‌3 اين اتفاق بيفتد زيرا اگر موفق شويم در اين دوره از شوراها اين ساماندهي‌ها انجام شود گام بزرگي برداشته شده است. دوستي به جلسه اخيرش با معاون سازمان برنامه‌ريزي اشاره كرد كه در آن راجع به مطالبات شهرداري از دولت، برنامه ششم و بودجه 94 گفت‌وگو شد. وي از غفلت از بند‌ «ق» بودجه 93 سخن گفت كه مربوط به استفاده از پتانسيل و امكانات وزارت نفت است كه از آن محل براي توسعه حمل‌ونقل كلانشهرها كمك شود درحالي‌كه هيچ طرح عملياتي براي استفاده از اين پتانسيل ارائه نشده است.

يكي ديگر از اشارات ديروز اسماعيل دوستي كاهش قيمت دارو براي بيماري‌هاي خاص بود. وي با شرح حال يك بيمار از وزير بهداشت نيز بابت ارائه خدمات به بيماران قدرداني كرد.اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران با تصويب پيشنهاد يك طرح دوفوريتي، به دولت و مجلس پيشنهاد دادند تا براي توسعه حمل‌ونقل عمومي به سرمايه‌گذاران بخش خصوصي اين اجازه را بدهند تا از صندوق توسعه ملي 3ميليارد دلار تسهيلات در اختيارشان قرار گيرد.

پس از بررسي دوفوريت و متن «پيشنهاد به دولت و مجلس مبني بر اختصاص 3 ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي به سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در امور حمل‌ونقل عمومي» اعضا به آن رأي مثبت دادند. در ماده واحده اين طرح آمده است: «با توجه بر لزوم تسريع در مورد توسعه و تكميل شبكه حمل‌ونقل عمومي شهر تهران، به مجلس شوراي اسلامي و دولت محترم پيشنهاد مي‌شود از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي مبلغ 3ميليارد دلار در سال 94 به سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در حوزه حمل‌ونقل عمومي (خصوصا شركت متروي تهران) تخصيص يافته و با تأييد شهرداري تهران اقدام و پرداخت شود.»

  • ارائه پايان كار منوط به كاشت درخت

اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه جلسه ديروز خود به دوفوريت طرحي رأي دادند كه به موجب آن شهرداري ملزم مي‌شود تنها درصورت كاشت درخت در 70درصد مساحت اراضي كه باغ شناخته شده، گواهي پايان كار صادر كند. براساس اين طرح، در باغاتي كه مشمول ضابطه حداكثر سطح اشغال مجاز معادل 30درصد شده‌اند، پس از اتمام عمليات ساختماني در 70درصد باقيمانده زمين وفق ضوابط به ازاي هر 16مترمربع يك درخت بايد كاشته شده باشد و كارشناس مربوطه نيز پس از رويت و تأييد نسبت به صدور پايان كار ساختماني مبادرت كند.

با درنظرگرفتن اينكه شوراي شهر در دور دوم فعاليت خود مصوبه‌اي مشابه اين داشت، محمدمهدي تندگويان به‌عنوان طراح اين طرح گفت: «اين مصوبه تأكيد مجدد بر مصوبات قبلي دارد، زيرا مصوبات قبلي اجرا نمي‌شود.» در جريان بررسي اين طرح مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران هم گفت: «منظور از اين طرح اين است كه در برج‌باغ‌ها 70درصد باقيمانده تنها صرف كاشت درخت شود و در غيراين‌صورت شهرداري پايان كار ندهد.» وي ادامه داد:

«شهرداري براي سطح اشغال طبقات منفي يك تا 45درصد هم مجوز مي‌داد، اما همه اين موارد را منتفي و شهرداري را ملزم كرديم كه در طبقه منفي يك نيز تنها تا 30درصد مجوز سطح اشغال بدهد اين درحالي است كه در حال حاضر هر كسي كه مجوز برج باغ دريافت مي‌كند، ساختمان را با سطح اشغال 30درصد مي‌سازد ولي 70درصد باقيمانده را صرف ساخت استخر، پاركينگ، آلاچيق و... مي‌كند كه با اين مصوبه هدف ما جلوگيري از اين اقدام و تأكيد بر كاشت درخت است.» مهدي چمران افزود: «ما مالكان را ملزم مي‌كنيم كه در 70درصد باقيمانده زمين، اگر درخت وجود دارد، آن را حفظ كرده و اگر درخت نيست، با درنظر گرفتن نقشه مصوب، درخت بكارند.» سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي و معماري نيز گفت: «بر اثر اجراي ناصحيح مصوبه شوراي شهر، درختان به‌دليل گودبرداري و در زمان ايجاد رمپ و لوپ‌ها براي رسيدن به طبقات زيرزمين قطع مي‌شدند.»

احمد دنيامالي نيز گفت: «امكان ندارد به برج باغ‌ها 30درصد سطح اشغال بدهيد و انتظار داشته باشيد 70درصد باقيمانده درخت باقي بماند. اما مي‌توانيم الزام كنيم در روف گاردن‌ها (باغ‌هاي پشت بام) حتما بايد به ازاي هر يك درختي كه قطع مي‌شود، 5 درخت كاشته شود ضمن اينكه اين مصوبه نبايد عطف به ماسبق شود.» احمد مسجدجامعي نيز گفت: «با توجه به مشكلات كمبود آب، گرماي هوا و... تحميل روف گاردن به مالكان درست به‌نظر نمي‌رسد و اين طرح اجرايي و عملياتي نيست.»

  • تقدير از عملكرد شهرداري به مناسبت مراسم اربعين دركربلا

ابتدا ولي‌الله شجاع پوريان از محمدباقر قاليباف و ساير مديران شهري براي حضور در مراسم بزرگ اربعين در كربلاي معلي قدرداني كرد و گفت: «پيشنهاد مي‌كنم شوراي شهر سپاس‌نامه‌اي براي مجموعه مديران شهري داشته باشد.» مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز در ادامه خدمات شهرداري تهران در كربلا را ارزنده خواند و گفت: «غير از يك نفر با هركسي كه ملاقات كردم ازجمله نمايندگان مجلس از عملكرد شهرداري در كربلا تقدير كردند.» رئيس شوراي شهر همچنين از عملكرد بسيج شهرداري تقدير كرد و گفت:

«آقاي پيرهادي و مجموعه‌شان توانسته‌اند 2‌موكب در فاصله نجف تاكربلا ايجاد كنند كه خدمات آنها و به‌ويژه كادر پزشكي مورد رضايت مردم بود.» وي افزود: «برنامه‌هاي امسال شهرداري براي اربعين حقيقتاً متفاوت از سال‌هاي گذشته بود.»رئيس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين در سخناني پيش از شروع جلسه درباره گردهمايي مردمي در كربلاي معلي گفت:

«در نخستين سال‌هاي شهادت امام حسين(ع) مرقد ايشان تنها 2 زائر داشت و امروز مي‌بينيم كه بعد از 1400سال ميليون‌ها نفر قدم به سرزمين كربلا مي‌گذارند و اين حركت و اقداماتي اينچنين ضامن و نگاهدارنده اسلام و تشيع خواهد بود و بايد دانست كه با اين حركت‌ها قطعا پيروزي نهايي نصيب ما خواهد بود.»رئيس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين افزود: «گردهمايي زائران كربلا نمايش قدرت نرم شيعيان در دنيا بود كه بشارت بزرگي براي پيروزي است.»

کد خبر 281303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha