یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران روز گذشته نیز مانند یکشنبه هر هفته برگزار شد و اعضای شورای شهر موضوعات مختلفی ازجمله حضور شهرداری تهران در اجلاس شهرداران آسیایی، تعیین و حفاظت از حریم تهران، تأثیر کاهش بهای نفت بر بودجه سال آینده و لایحه تشویقی وصول درآمدهای پایدار را در دستور کار قرار دادند.

شورای شهر

البته در ابتداي جلسه  شوراي شهر اسماعيل دوستي، نايب‌رئيس كميسيون عمران و حمل ونقل طي سخناني با اشاره به تشكيل اجلاس شهرداران آسيايي كه اخيرا درهايكوي چين برگزار شده بود، گفت: اين اجلاس در ابتدا به ابتكار شخص آقاي قاليباف پايه‌گذاري شده كه به‌نظر من اثرات و بركات خوبي هم به‌دنبال داشته است. وي ادامه داد: در اين اجلاس تهران همواره روي آنتن بود و توضيحات شهردار درباره مواضع جمهوري اسلامي و امنيت حاكم بر آن بسيار پر بار بود.

همچنين محمد حقاني عضو ديگري از شوراي شهر عدم‌اجراي ماده 89در برنامه دوم 5ساله شهرداري را عامل تهديد حريم شهر تهران اعلام كرد و از نبود عزم جهادي در ساماندهي حريم تهران انتقاد كرد. وي كه رياست كميته محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران را برعهده دارد با اشاره به‌وجود طرح‌هاي مختلف درباره حريم شهر تهران گفت: با وجود اين 6هزار كيلومترمربع حريم شهر تهران در معرض تهديد است علاوه براين قريب به هزار هكتار از باغ‌ها و زمين‌هاي مزروعي اطراف شهر تهران نيز مورد تخريب قرار گرفته است. حقاني ادامه داد: به اين موارد مسائل و مشكلات داخل شهر اعم از انتقال صنايع و مشاغل مزاحم و نيز ساماندهي آنها را اضافه كنيد كه همچنان به‌دليل نبود تعريف مشخص از حريم در اداره كل حريم شهر تهران لاينحل باقي مانده‌اند.

وي با استناد به ماده 89برنامه دوم 5ساله، شهرداري را موظف به پيگيري تثبيت و عملياتي شدن تمام طرح‌هاي تجميع شده، كنترل و جلوگيري از رشد كاربري شهر در حريم از طريق توسعه كمربند سبز، تعيين تكليف برنامه‌ها و طرح‌هاي ويژه تشكيل شده در حريم و در نهايت تهيه و اجراي طرح‌هاي ويژه ساماندهي حريم شهر تهران در شمال، جنوب، شرق و غرب دانست و ازاين بابت به شهرداري تذكر داد.

  • تأثير كاهش بهاي نفت در بودجه سال 95

در جلسه  شوراي شهر احمد دنيا مالي از لزوم اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي سخن گفت و افزود: در حال حاضر بهاي نفت به كمترين ميزان خود در چند سال گذشته رسيده كه پيش‌بيني مي‌شود اين سير نزولي ادامه داشته باشد لذا پيشنهاد مي‌كنم تأثيرات اين كاهش بها در بودجه ريزي سال آينده لحاظ شود. وي اضافه كرد: افزايش بهره‌وري و بالا بردن راندمان و مديريت منابع بايد مبناي ما براي بودجه ريزي باشد تا خيلي به منابع شهر تهران فشار وارد نيايد. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به لايحه مديريت شهري كه هم‌اكنون در كميسيون‌هاي دولت تحت بررسي است، گفت: روح حاكم بر لايحه مديريت شهري تنظيم شده از سوي دولت با جايگاه شوراها در تناقض است.

رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران گرچه اين لايحه را از لايحه تنظيم شده از سوي مجلس تخصصي‌تر دانست اما گفت: نگاه حاكم براين لايحه معطوف به شهرداري‌ها بوده و جايگاه شورا تبيين نشده است زيرا پيشنهادهايي كه در اين لايحه وجود دارد با جايگاه شورا مطابقت ندارد. وي به‌عنوان نمونه به ضرورت يكپارچگي قانون شورا و شهرداري اشاره كرد و گفت: شوراها نبايد شوراي شهرداري بلكه بايد شوراي شهر باشند.

دنيا مالي ادامه داد: يكي ديگر از پيشنهادهاي اين لايحه لزوم تمركز مالي ديوان محاسبات است واين بدان معناست كه ديوان در بودجه‌ريزي دخالت كند كه واضح است با اجرايي شدن آن مشكلات عديده‌اي به‌وجود مي‌آيد يا اينكه بحث تنقيح را مطرح مي‌كنند.
رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران خطاب به اعضاي شورا گفت: اگر ما در اين موضوع دخالت نكنيم لايحه‌اي خام و ناپخته وارد مجلس مي‌شود كه به‌طور قطع هم رأي خواهد آورد لذا خواهشم اين است كه اعضا از اين فرصت استفاده كنند چرا كه در غيراين صورت جاي پشيماني براي ما مي‌ماند.

  • برنامه‌ريزي براي درآمدهاي پايدار شهر

بنابراين گزارش، لايحه «دستورالعمل اجرايي تبصره سي و دوم مصوبه سال 93شهرداري تهران» كه ماهيت انگيزشي با هدف تشويق و ترغيب در حصول در آمدهاي پايدار شهرداري تهران را دارد نيز ديروز به تصويب اعضاي شورا رسيد.عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه درباره اين تبصره گفت: تبصره 32با هدف تشويق و ترغيب در حصول درآمد‌هاي پايدار شهرداري تهران ازجمله تحقق عوارض ناشي از ارزش افزوده است كه تأثير قابل‌توجهي در بودجه خواهد داشت. وي افزود: در اين تبصره آمده است چنانچه افزايش وصولي عوارض ناشي از درآمدهاي پايدار در سال 93نسبت به وصولي سال 92بيشتر باشد 2درصد از اين مابه‌التفاوت تا سقف 8ميليارد تومان در زمينه‌هاي مختلف هزينه شود كه شامل كمك به آموزش، تبليغات و پاداش انگيزشي به كاركنان مؤثر در وصول درآمدهاي پايدار و پرداخت جوايز به شهروندان خوش حساب تهراني است.

به گفته دبير، چنانچه اين تبصره به‌طور صحيح به مرحله اجرا برسد، اثر‌گذاري آن در حصول درآمدها حدود 500هزار ميليارد تومان خواهد بود. همچنين محسن سرخو رئيس كميته حمل‌ونقل شورا پيشنهاد حذف برخي رديف‌هاي درآمدي را مطرح كرد و در توضيح آن گفت: تدوين چنين تبصره‌اي در بودجه سنواتي كار خوبي است اما در ليست رديف‌هايي كه در درآمدهاي پايدار شهرداري تهران مؤثر است، اسامي شغل‌ها و محل‌هاي درآمدي ديده مي‌شود كه خود آن واحدها دچار مشكلات عديده مالي‌اند وممكن است بسته‌هاي تشويقي اين تبصره باعث شود كه اين مؤسسات تحت فشار و احيانا پلمب قرار گيرند چرا كه تنها موردي كه در اين تبصره بر آن تأكيد شده مربوط به عوارض ناشي از ماليات بر ارزش افزوده است.

در ادامه بررسي لايحه مذكور احمد دنيا مالي و رحمت‌الله حافظي نيز پيشنهاد تغيير درصدهاي اختصاصي ناشي از اين سهم را خواستار شدند. در متن اين تبصره پيشنهاد شده است كه از 2درصد سهم درنظر گرفته شده از افزايش وصولي‌ها سهم پاداش انگيزشي به ميزان 50درصد، سهم تبليغات و آموزش 25و سهم جوايز خوش‌حسابي 25درصد باشد. احمد دنيا‌مالي پيشنهاد تغيير اين سهم را به‌ترتيب 40درصد، 20درصد و 40درصد ارائه كرد. رحمت‌الله حافظي نيز پيشنهاد داد سهميه‌هاي اعلام‌شده به 25 درصد، 25درصد و 50درصد تغيير كند. به اعتقاد حافظي در بخش خوش حسابي‌ها چون منافع مردم در ميان است بهتر است بسته‌هاي تشويقي تا 50درصد ارائه شود.

علي صابري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز يادآور شد: شكل كمك ما به سازمان‌هاي خارج از شهرداري تهران فلسفه تدوين اين تبصره بوده است بنابراين بودن اين تبصره و اشراف سالانه شورا بر اجراي آن براي كمك به درآمدزايي مفيد است.
مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در جريان بررسي اين لايحه تأكيد كرد: اينكه گفته مي‌شود روح حاكم بر اين تبصره مربوط به عوارض ناشي از ماليات بر ارزش افزوده است كاملا درست است چراكه سهم درآمدي شهرداري تهران از اين رديف حدود 2هزار ميليارد تومان خواهد بود درحالي‌كه درآمد حاصل از عوارض شهري كه شهروندان پرداخت مي‌كنند كمتر از 500ميليارد تومان است؛ اين در حالي است كه ابزار مديريت و تضميني براي حصول عوارض شهري وجود ندارد.

کد خبر 279684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha