منطقه ۱۰تهران به‌عنوان یکی از مناطق مرکزی شهر که دارای تاریخچه و البته مشکلات خاص خود است، مقصد تهرانگردی گروه کاشفان تهران بود.

اقدام فرهنگی تهرانگردان برای حفظ هنرهای اصیل

  احمد مسجد‌جامعي، عضو شوراي شهر تهران در برنامه اين هفته تهرانگردي خود در منطقه 10پيشنهاد ايجاد يك موزه و كارگاه پارچه‌بافي را ارائه كرد كه از سوي احمد دنيا مالي ديگر عضو شوراي شهر كه چند هفته‌اي است به پاي ثابت اين تهرانگردي‌ها تبديل شده مورد استقبال قرار گرفت. احمد مسجدجامعي در بازديد از كارگاه‌هاي هنرهاي سنتي منطقه10 ازجمله كارگاه پارچه‌بافي پس از اطلاع از مسائل و مشكلات دست‌اندركاران اين رشته هنري خواستار آن شد تا به‌منظور احيا و حفظ پارچه‌بافي، موزه و كارگاهي در منطقه10 ايجاد شود كه در نخستين قدم نيز قرار است به‌زودي محل اين موزه و كارگاه در منطقه جانمايي شود.

جمعه گذشته تهرانگردان همچنين از كارگاه‌هاي سفالگري، قالي‌بافي، چاپ روي پارچه، گليم‌بافي، پارچه‌بافي، زري‌بافي، ترمه‌بافي، قلم‌زني، خاتم‌كاري، ميناكاري، نگارگري، سازسازي، نقاشي پشت شيشه، گچبري روي شيشه، خوشنويسي و نقاشي قهوه‌خانه‌اي و چندين كارگاه ديگر در منطقه10 ديدن كردند. دستيابي به شيوه پديدآوري برخي هنرهاي فراموش‌شده به‌ويژه در بافت پارچه‌هاي گرانبها با شيوه مهندسي معكوس، تعطيل بودن برخي كارگاه‌ها به‌دليل كمبود نيروي متخصص هنرمند يا مواداوليه از نكاتي بود كه مورد توجه اعضاي شوراي شهر قرار گرفت ازجمله اين نكات جالب توجه هنرمندي بود كه با نخ گلابتون پارچه‌هاي زربافت مي‌بافت و معتقد بود نخ‌هايي كه استفاده مي‌كند مربوط به 4 دهه پيش است زيرا سال‌هاست اين نخ‌ها ديگر در كشور توليد نمي‌شود. مسجد‌جامعي پس از اين بازديد با اشاره به اينكه شهر تهران در زمينه ميراث و صنايع سنتي آنچنان كه شايسته است مورد توجه قرار نگرفته، گفت: ‌از اين نظر تهران مورد ظلم واقع شده كه اميدواريم شرايطي فراهم شود تا اين هنرها را بازسازي كنيم.

همچنين در ادامه حضور تهرانگردان در سازمان ميراث فرهنگي، برخي اسناد تهران قديم و مكان‌هايي كه سال‌ها پيش براي نخستين‌بار به ثبت ميراث رسيده‌اند، در معرض ديد خبرنگاران و تهرانگردان قرار گرفت كه ازجمله آنها نخستين سند ثبت‌شده تهران و يكصد و چهل وهفتمين سند ثبت شده در كشور كه مربوط به برج طغرل شهرري بود، به نمايش درآمد. اين سند در دي‌ماه سال1310 و درست چندماه بعد از تصويب قانون ثبت آثار ملي به ثبت رسيده است. بخش ديگري از اين اسناد، مربوط به سند خانه‌هاي تاريخي تهران در سال 1275قمري بود كه مشخص مي‌كرد نخستين خانه‌هاي قديمي تهران خانه‌هاي صفوي، پيرنيا، دانش يزدي و چند چهره سرشناس ديگر بود. احمد مسجدجامعي در پايان از اسناد ثبت‌شده هفت‌چنار، به‌عنوان نخستين درخت ثبت‌شده در تاريخ تهران كه در سال1347 شمسي به ثبت رسيده‌ است، ديدن و بر حفظ و نگهداري اين اسناد تأكيد كرد. عضو شوراي اسلامي شهر تهران سپس به زيارت امامزاده علي بن حمزه(ع) معروف به امامزاده معصوم، از نوادگان امام محمدباقر(ع)رفت. مقصد بعدي ‌هم موزه حيات وحش ‌هفت‌چنار بود كه هم‌اكنون يكي از ابنيه زيبا و ميراثي به يادگار مانده از اواخر دوره قاجار و اوايل پهلوي به‌حساب مي‌آيد و در سال1378در فهرست آثار و ابنيه ملي ايران قرار گرفت. در اين موزه انواع زيست‌بوم‌هاي مختلف جانوران ساخته و نگهداري مي‌شود. همچنين در حياط اين موزه حيوانات معدودي در قفس‌هاي مختلف در معرض ديد علاقه‌مندان به حيات وحش قرار گرفته‌اند. آثار هنري زيبايي نيز در حياط موزه نصب‌شده و در معرض ديد بازديدكنندگان قرار دارد. در پايان برنامه اين هفته، تهرانگردان به‌منظور اداي احترام به خانواده شهدا و ايثارگران به منزل شهيدان صادقي و حجت‌الاسلام والمسلمين حاج عليرضا رضاييان، امام جماعت مسجد سيدعزيزالله و جانباز جنگ تحميلي رفتند.

رونق بازار ماهي‌هاي آكواريومي

جمعه گذشته پيشنهاد اختصاص ساختماني براي متمركز شدن فروش ماهي‌‌هاي آكواريومي و لوازم آن بود كه از سوي مسجدجامعي و در ديدار با صاحبان اصناف منطقه10 مطرح شد. مسجدجامعي پس از بازديد از قديمي‌ترين آكواريوم‌فروشي‌هاي منطقه پيشنهاد داد: حضور حداقل 200ماهي‌فروشي در اين منطقه، ظرفيت خوبي است براي ايجاد مجتمع ماهي‌فروشي و كالاهاي آكواريومي تا ضمن متمركزشدن اين ظرفيت، اين منطقه از تهران رونق گيرد.

کد خبر 279581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha