چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۰
۰ نفر

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران به نمایندگی از سوی اعضای شورای شهر، از پیگیری روزنامه همشهری در انتشار اخبار هفته کتابخوانی و حضور اعضای شورای شهر در کتابفروشی‌ها قدردانی کرد.

شورای شهر

احمد مسجدجامعي در فراخواني كه به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني منتشر كرده بود، از اعضاي شوراي شهر و شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي خواست تا يك روز را در كتابفروشي‌ها و انتشاراتي‌ها حضور داشته باشند. به گفته مسجدجامعي، مردم در روز پنجشنبه گذشته در تهران، شيراز، اصفهان، قم و حتي شهرهاي كوچك به كتابفروشي‌ها رفتند و يك تجربه مشترك و دلگرم‌كننده در حوزه كتاب و كتابخواني را شكل دادند. مسجدجامعي  همچنين با اشاره به اينكه 70درصد توليدات كتاب كشور در راسته خيابان انقلاب انجام مي‌شود پيشنهاد شكل‌گيري پياده راه كتاب را مطرح كرد كه محدوده آن از چهارراه وليعصر تا ميدان انقلاب را شامل بشود.

  • تغيير در محدوده مناطق تهران

به گزارش همشهري،  پس از حضور دبير شوراياري منطقه 9 در صحن علني شوراي شهر و ارائه گزارشي از نارسايي‌هاي اين منطقه، از سوي اعضاي شوراي شهر پيشنهاد تغيير محدوده برخي مناطق در شهر مطرح شد. گلايه دبير شوراياري منطقه 9اين بود كه چون اين منطقه نسبت به ساير مناطق 22گانه از وسعت كمتري برخوردار است بودجه كمتري نيز به آن اختصاص مي‌يابد؛ امري كه باعث مي‌شود فعاليت‌هاي عمراني در اين منطقه از رشد كمي برخوردار باشد.

به همين دليل اقبال شاكري از اعضاي شوراي شهر خواست تا در خارج كردن منطقه 9از بن بست و فراهم كردن بستري براي تحقق عدالت اجتماعي براي همه مناطق تلاش كنند. وي همچنين پيشنهاد كرد همانطور كه براي خيابان‌ها نامگذاري مي‌شود براي هر منطقه از شهر تهران نيز نامي برگزيده شود. شاكري براي شروع خواستار آ‌ن شد تا منطقه 9به‌عنوان قدمگاه انقلاب نامگذاري شود.

بنابراين گزارش، رحمت‌الله حافظي نيز به مرور مشكلات منطقه9 پرداخت و گفت: در محله دستغيب عبور لوله سوخت هواپيما در عمق كم باعث شده تا شهروندان هنگام تخريب و نوسازي ساختمان‌ها با مشكل مواجه شوند. حافظي حضور واحدهاي صنعتي در قسمت غرب منطقه 9را هم عامل بروز نوسانات برق و متعاقب آن زحمت ساكنين دانست.

بافت فرسوده منطقه، نشست زمين به‌دليل جنس خاك، تراكم جمعيت، كمبود سرانه‌هاي تفريحي و فضاي سبز، معابر تنگ و ترافيك از ديگر مشكلاتي بود كه از سوي رئيس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري به ‌آن اشاره شد. به گفته حافظي، شهردار تهران در سال 87در مسجد الزهرا(س) اعلام كرد كه انتهاي خيابان استاد معين 3ماهه باز مي‌شود اما با گذشت 6سال اين امر محقق نشده است.

رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران همچنين به حل مشكلات ساكنين محله امامزاده عبدالله تأكيد كرد و بر لزوم راه‌اندازي سيستم فاضلاب، تعريض خيابان امامزاده عبدالله، تأمين روشنايي محله و راه‌اندازي سوله بحران براي آنها تأكيد كرد.

حافظي درباره محله شمشيري نيز گفت: در انتهاي خيابان صفري و خيابان طحاني امكان زورگيري و دزدي وجود دارد. همچنين در اول خيابان صفري نيز 4مدرسه وجود دارد كه اين فضا به‌دليل نبود روشنايي فضاي ناامني براي دانش‌آموزان ايجاد كرده است. وي درباره كارخانجات و گاراژهاي متروكه منطقه، انتظار 11ساله ساكنان محله شمشيري براي ايجاد ميدان ميوه و تره‌بار، آلودگي صوتي ناشي از تردد هواپيما، تردد زياد كاميون‌ها در منطقه مسكوني سرآسياب نيز صحبت و تأكيد كرد به همه اين مشكلات بايد رسيدگي شود.

در ادامه احمد حكيمي پور نيز با اشاره به اينكه منطقه 9كوچك‌ترين منطقه شهر تهران است، بر لزوم ايجاد توازن بين مناطق از طريق تعيين حريم براي آنها تأكيد كرد. پس از اين اظهارات مهدي چمران، از انجام تحقيقاتي به‌منظور اصلاح محدوده مناطق 9، 10، 2و 4سخن گفت كه توسط مركز تحقيقات و مطالعات شهرداري تهران به انجام رسيده است. وي البته از نتيجه كامل اين تحقيقات اظهار بي‌اطلاعي كرد.

در پايان اين اظهارات اعضاي شوراي شهر از حسيني شهردار منطقه9 خواستند با حضور پشت تريبون صحن علني شورا به طرح مشكلات منطقه بپردازد. شهردار منطقه9 نيز از سستي خاك منطقه سخن گفت كه باعث شده نه‌تنها ساختمان‌هاي نوساز كه حتي ساختمان‌هاي درمرحله ساخت نيز نشست كنند. وي دراين باره خواستار يك كار علمي از سوي شهرداري و دولت شد.

  • تذكرات اعضاي شوراي شهر

روز گذشته محسن سرخو از بي‌توجهي به تذكر يك سال پيش وي درباره مسدود شدن خيابان ايران زمين گلايه كرد. وي از بي‌توجهي مالك اين پروژه انتقاد كرد و از قوه قضاييه خواست تا به پرونده جواز ساخت 38طبقه و تحقيق و تفحص درباره پرونده اين فرد سريع‌تر رسيدگي كند.

در پاسخ به اين تذكر مهدي چمران رئيس شوراي شهر از گزارشي سخن گفت كه ازسوي كميسيون عمران تهيه شده و براساس آن قرار است يكي از خيابان‌هايي كه بابت اين گودبرداري مسدود شده بود به‌زودي باز شود. وي از رئيس كميسيون عمران خواست تا گزارش خود را در اختيار ساير اعضاي شوراي شهر نيز قرار دهد.

همچنين علي صابري عضو ديگر شوراي شهر طي تذكري خواستار آن شد تا تكليف بزرگراه‌هاي ورودي شهر تهران مشخص شود. وي گفت: به‌دليل مشخص نبودن اين مسئله برخي مسائل حل نشده باقي مانده مثلا شهرداري نمي‌تواند قانونا وارد حوزه درخت‌كاري و كاشت فضاي سبز در حاشيه اين بزرگراه‌ها شود بنابراين لازم است كه اين قضيه را به طريقي حل كرد. صابري همچنين خواستار آن شد تا كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر قراردادهاي پيمانكاران شهرداري را به‌صورت تخصصي بررسي كند.

همچنين از سوي محمد حقاني تذكري به يكي از مديران شهرداري مطرح شد. وي گفت: هفته گذشته درباره خط محدوده تهران تذكري دادم اما متأسفانه يكي از مديران شهرداري بدون توجه به قانون و الزامات آن گفته كه تنها مرجع‌رسمي تعيين خط محدوده شوراي‌عالي شهرسازي است و دراين زمينه نيازي به مشورت با شوراي شهر نيست. حقاني در ادامه گفت:‌ براساس بند 34ماده71قانون شوراها بررسي و تأييد طرح‌هاي هادي و جامع و تفصيلي و حريم و محدوده قانوني شهرها پس از ارائه توسط شوراي شهر وارسال به مراجع ذيربط قانوني از وظايف شوراهاست بنابراين اين امر بدون اطلاع نمايندگان مردم رسميت ندارد. اين اظهارات با تأييد مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز مواجه شد.

حافظي در تذكر ديگري بحث سلامت آب تهران را مطرح كرد و گفت: اين موضوع را 2هفته پيش مطرح كردم و با توجه به اينكه مستنداتي كه در اختيار من است جزو اسناد طبقه‌بندي شده است و مجاز به انتشار عمومي آن نيستم اما اطلاعاتم را به نهادهاي نظارتي تحويل دادم. وي از معاون وزير بهداشت و ديگر مسئولان خواست تا با حضور در صحن علني شوراي شهر نگراني‌هاي مردم را مرتفع سازند.

در پايان اين تذكرات احمد دنيامالي خواستار ‌آن شد تا طرح‌هايي كه فوريت آنها در شوراي شهر به تصويب مي‌رسد در اولويت بررسي قرار گيرند. وي از هيأت رئيسه خواست تا ترتيب و توالي چنين مصوباتي را رعايت كند، زيرا برخي از اين مصوبات الزامات زماني دارد؛ ضمن اينكه بعد از تصويب نهايي نيز ظرف 24ساعت به فرمانداري براي تصويب نهايي ارسال شود.

  • تأسيس شركت بهره‌برداري شهر آفتاب

ديروز اعضاي شوراي شهر تهران پس از بحث و بررسي بسيار مجوز تاسيس شركت بهره‌بردار نمايشگاه‌ بين‌المللي شهر آفتاب را به تصويب رساندند.عليرضا دبير در جريان بررسي لايحه مجوز تا سيس شركت بهره‌برداري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران با بيان ضرورت حضورشركت بهره بردار قبل از آغاز يك پروژه بزرگ گفت: همانطور كه در احكام برنامه ۵ ساله هم پيش‌بيني شده شهرداري تهران بايد به‌دنبال افزايش درآمدهاي پايدار باشد و نمايشگاه شهرآفتاب مي‌تواند اين هدف را محقق كند. تأكيد دبير اما اين بود كه اين پروژه به‌عنوان يكي از محل‌هاي درآمد پايدار شهرداري تهران نبايد به بخش خصوصي واگذار شود.

رضا تقي پور سخنگوي شورا در ادامه با اشاره به ضرورت جابه‌جايي و انتقال نمايشگاه فعلي به‌دليل ترافيك سنگين هنگام برگزاري نمايشگاه‌ها گفت:‌ پس از اينكه نمايشگاه به بهره‌برداري رسيد پيشنهاد مي‌كنم 49درصد سهام نمايشگاه از طريق مكانيسم‌هاي بورس و فرابورس واگذارشود تا هم خيال ما راحت شود كه دارايي‌هاي شهرداري به قيمت فروش مي‌رود و هم شفافيت حاصل شود چون صاحبان سهام نظارت دارند اين امر در بالارفتن بهره‌وري هم تأثيردارد. اين پيشنهاد با موافقت احمد حكيمي پور ديگر عضو شوراي شهر مواجه شد.

محسن سرخو هم نظرش اين بود از تاسيس يك شركت بهره‌برداري جديد خودداري شود زيرا تاسيس هر شركت هزينه‌هايي را به بودجه عمومي شهر تحميل مي‌كند بنابراين بهتر است از آن دسته شركت‌هاي بهره بردار مرتبط كه هم‌اكنون در شهرداري مشغول به‌كار هستند استفاده شود. نظر غلامرضا انصاري نيز اين بود كه چون نمايشگاه داري يك كار حاكميتي است و دولت نقش اساسي و استراتژيكي در اداره آن دارد حتما شركت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي را هم در اين كار دخالت دهيم.

رحمت‌الله حافظي با اشاره به اينكه بيش از ۷۰۰ ميليارد براي احداث زيرساخت‌هاي نمايشگاه تا‌كنون هزينه شده، گفت:‌ در گذشته كسي حاضر به سرمايه‌گذاري نبوده اما بعد از چنين سرمايه‌گذاري مي‌توان انگيزه لازم براي حضور بخش خصوصي را ايجاد كرد. پيرهادي كاركرد نمايشگاه را شهري، ملي و بين‌المللي دانست و تأكيد كرد: اگر دولت مداخله داشته باشد بسياري از پروژه‌ها به نمايشگاه ارجاع داده مي‌شود اما بايد درباره سهم دولت در كميسيون بحث شود. تأكيد پيرهادي اين بود كه كار مشاركت بخش خصوصي بايد بعد از بهره‌برداري صورت گيرد زيرا هنوز پروژه به قيمت نرسيده و واگذاري مي‌تواند به ضرر شهرداري باشد.

پيرهادي همچنين پيشنهاد كرد از آنجايي كه شهرداري از نظر نيروي انساني كاملا فربه است بهتر است كليه پرسنل مورد نياز اين شركت از منابع انساني موجود در شهرداري تهران تأمين شود. نظر احمد دنيا مالي نيز اين بود كه شركت بهره بردار شهرآفتاب بايد با شركت بهره‌برداري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي مشاركت داشته باشد زيرا نمي‌شود در يك شهر دو كلانتر باشد چون دعوا راه مي‌افتد و ما موافق آن نيستيم. يكي ديگر از پيشنهادهاي دنيا مالي اين بود كه براي نمايشگاه شهر آفتاب يك كاركرد تفريحي نيز درنظر گرفته شود تا مردم در شرايط عادي كه نمايشگاهي برپا نيست براي مراجعه به آن كشش داشته باشند. چمران نيز از طراحي 2هتل و فروشگاه‌هاي بزرگ در نمايشگاه شهر آفتاب خبر داد و گفت:‌ چنين فضاهايي در نزديكي فرودگاه خيلي مي‌تواند مورد استفاده باشد.

به گفته چمران زماني كه شهر آفتاب به جاهاي خوبي برسد و متروي آن نيز افتتاح شود قطعا شاهد استقبال سرمايه‌گذاران نيز خواهيم بود. دبير نيز با اشاره به اينكه شهرآفتاب در سال ۲۵۰ ميليارد تومان بازگشت سرمايه‌دارد، يادآور شد: اين پروژه در طول 4سال سرمايه‌اش را بر مي‌گرداند پس چرا بايد ۴۹ درصد را به ديگران بدهيم؟ وي افزود:‌ ما بايد اين درآمد پايدار را به سازمان‌هاي شهرداري ازجمله سازمان بازنشستگي بدهيم تا وابستگي اين سازمان به شهرداري كاهش يابد. اما نظر حقاني خلاف اين بود، وي از مشاركت بخش خصوصي دفاع كرد و گفت: ‌اگر قرار است كاري انجام شود كه در نهايت شهرداري بخش مياني باشد الگويي كه مؤسسه همشهري در اول كار انجام داد بسيار موفق بود كه اين روند تا ا مروز هم ادامه يافته، ۵ نفر از سازمان‌هاي مرتبط و فعال شهرداري با هم سرمايه‌گذاري كردند پس اجازه دهيد سازمان‌هاي مرتبط تشكيل يك شركت جديد را بدهند. محمود صلاحي، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري نيز ديروز در توضيح ضرورت تشكيل شركت بهره بردار جديد براي شهر آفتاب گفت: فاز اول اين پروژه تاآخر سال به بهره‌برداري مي‌رسد و براي بهره‌برداري هم حتما مدل شركت بهره‌برداري جواب مي‌دهد، معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران اضافه كرد:

قرار است سهام اين شركت بعد از تكميل پروژه به اتاق بازرگاني و اتاق تعاون واگذار شود و برگزار‌كنندگان نمايشگاه‌ها همه بخش خصوصي هستندو ما از بخش خصوصي اجاره مي‌گيريم و اين امر به معني درآمد پايدار براي شهرداري است. اقبال شاكري نيز با اشاره به اينكه اگر طرح كسب و كار اين پروژه ارائه شود همه اين مشكلات حل مي‌شود، گفت: من پيشنهاد مي‌كنم شهرداري را موظف كنيم ظرف 3‌ماه طرح كسب و كار پيشنهاد ساختار سازمان و اداري و اساسنامه شركت نمايشگاه بين‌المللي شهرآفتاب را براي تصويب به شورا ارائه كند. همچنين در اركان اين شركت حضور ناظر شوراي اسلامي شهر تهران پيش‌بيني شود. ديروز يك فوريت اصلاح موادي از مصوبه انجمن‌هاي شوراياري‌ها (مصوب سال 78) به تصويب رسيد.

کد خبر 279160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha