جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

نیلوفر قدیری: شتاب تحولات در جهان چنان بالا رفته که وقایع هرچند عظیم و تکان‌دهنده، فقط چند ساعتی در صدر اخبار می‌مانند و به سرعت با واقعه تکان‌دهنده دیگری جایگزین می‌شوند.

netanyahu

 اما از كنار بعضي تحولات نمي‌توان به‌راحتي گذشت چون نشانه‌اي از يك تغيير بزرگ‌تر است كه در روزهاي بعدي بايد منتظر پيامدهايش بود. اتفاقات 48ساعت گذشته در واشنگتن ازجمله همين وقايع است. اين دو روز، شاهد اتفاقاتي بوديم كه براي نخستين‌بار در تاريخ روابط آمريكا و اسرائيل رقم مي‌خورد.

ماجرا با نطق سالانه باراك اوباما در كنگره آغاز شد كه در آن با تكيه بر موفقيت‌هاي اقتصادي دولتش، به‌شدت به جمهوريخواهان كه اكثريت كنگره را در دست دارند تاخت. ساعتي بعد از اين نطق، رئيس مجلس اعلام كرد كه از بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل براي سخنراني در كنگره دعوت كرده‌است. ساعتي بعد كاخ سفيد اعلام كرد كه دعوت مستقيم از يك رهبر خارجي بدون اطلاع رئيس دولت ميزبان، نقض پروتكل‌هاست و رئيس‌جمهور از دعوت نتانياهو مطلع نبوده‌است.

بعد اعلام شد اوباما و جان كري در سفر نتانياهو به واشنگتن با او ديدار نخواهند كرد. ماجرا به همين جا ختم نشد و يك مقام كاخ سفيد به واشنگتن‌پست گفت، اسرائيل بهاي اين سفر بدون اطلاع كاخ سفيد را خواهدپرداخت و اين سفر در روابط ميان واشنگتن تل‌آويو تأثيرمي‌گذارد.

جمهوريخواهان با هدف دهن‌كجي به اوباما در مجموعه‌اي از اختلافات از پرونده هسته‌اي ايران تا موضوعات اقتصادي داخلي، نتانياهو را بدون اطلاع كاخ سفيد براي سخنراني دركنگره دعوت كردند. به اين ترتيب اسرائيل، اين طبيعي‌ترين و قديمي‌ترين شريك استراتژيك آمريكا، براي نخستين‌بار به ابزار جنگ سياسي در واشنگتن تبديل شده‌است. تا پيش از اين گفته مي‌شد كه منافع اسرائيل به‌عنوان يكي از جبهه‌هاي امنيت ملي آمريكا، از معدود اصول مشترك غيرحزبي در عرصه سياسي آمريكاست كه جمهوريخواهان و دمكرات‌ها هردو درباره آن اتفاق نظر دارند.

البته گرايش دمكرات‌ها به حزب كارگر اسرائيل و جمهوريخواهان به حزب ليكود اين رژيم، بركسي پوشيده نيست. شلدون ادلسون كازينوداري كه حامي مالي مشترك جمهوريخواهان آمريكا و نتانياهو است، در انتخابات سال 2012، 150ميليون دلار عليه اوباما هزينه كرد تا در انتخابات برنده نشود. حاميان مالي جمهوريخواهان به‌ويژه درسال‌هاي اخير بيشتر صهيونيست‌ها بوده‌اند. اما اين گرايش متفاوت حزبي در آمريكا به 2 حزب متفاوت در اسرائيل، هيچ‌گاه باعث آن نشده بود كه اسرائيل اينچنين آشكار مانند امروز به نزاع سياسي ميان 2‌حزب در آمريكا وارد شود؛ ورودي كه مي‌تواند جايگاه اسرائيل را به‌عنوان جبهه خدشه‌ناپذير امنيت ملي آمريكا دچار تغيير كند؛ تغييري كه با توجه به شرايط جديد منطقه و جهان، دور از انتظار به‌نظر نمي‌رسد.

کد خبر 285120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha