دکتر میر شهبیز شافع: برای شناسایی کشور مستقل فلسطین پروسه‌ای برای عضویت فلسطین در ارکان و سازمان‌‌های مختلف سازمان ملل و خود این سازمان برای شناسایی به‌عنوان دولت شروع شده است.

دکتر میر شهبیز شافع

در خود سازمان ملل به‌خاطر حق وتوي آمريكا، اين جريان با مشكل مواجه شده اما هر‌چه تعداد سازمان‌هايي كه فلسطين را به‌عنوان دولت بشناسند و عضويت آن را قبول كنند زيادتر شود جايگاه فلسطين به‌عنوان دولت مستقل مستحكم‌تر خواهد شد. در مورد ديوان بين‌المللي كيفري(ICC) و تلاش براي عضويت فلسطين بحث احتمال پيگرد نظاميان رژيم صهيونيستي به اتهام جنايات جنگي در خاك فلسطين مطرح مي‌شود. اين مسئله مي‌تواند تبعاتي را براي اسرائيل به‌دنبال داشته باشد.

رژيم صهيونيستي خودش عضو ICC نيست؛ با عضويت فلسطين اما سرزميني كه جنايات جنگي در آن رخ داده متعلق به دولتي است كه عضو دادگاه بين‌المللي كيفري شده است. اين مسئله به‌راحتي نخواهد بود اما يك گام به جلو به‌حساب مي‌آيد. دو گزينه و مسير براي پيگرد مقام‌ها و نظاميان اسرائيل به اتهام جنايات جنگي وجود دارد. گزينه اول اعاده پرونده از سوي شوراي امنيت به ديوان بين‌المللي كيفري است كه با حق وتوي آمريكا عملاً منتفي است.

راه دوم كه با عضويت فلسطين در اين ديوان فراهم مي‌شود اعلام اتفاق افتادن جرم در خاك كشور عضو ديوان بين‌المللي كيفري است. همين مسئله است كه مي‌تواند پاشنه آشيل براي رژيم صهيونيستي باشد. اين اقدام مي‌تواند دردسر بسيار جدي و مشكل بسيار بزرگي را براي مقام‌هاي اسرائيل ايجاد كند. درصورتي كه دادستاني پرونده را شروع كند به‌احتمال زياد مخالفت آمريكا و تلاش براي تضعيف ICC را به‌دنبال دارد. ممكن است براساس مصلحت انديشي، ديوان بين‌المللي كيفري حتي براي مدتي اين اقدام را به تعويق بيندازد. آمريكا همراه با رژيم صيهونيستي عضو ديوان بين‌المللي كيفري نيستند و از طريق ابزارهاي غيرمستقيم و متحديني كه در ديوان دارند فشارهايي را بر دادستاني احتمالاً در اين رابطه وارد خواهند كرد.

با وجود اين اصل احتمال پيگرد به اتهام جنايات جنگي باعث نگراني مقام‌هاي رژيم صهيونيستي شده است. واكنش آنها در مقابل اين مسئله درباره تحت پيگرد قرار دادن مقام‌هاي فلسطيني در دادگاه‌هاي آمريكا هم يك بلوف به‌حساب مي‌آيد. اسرائيلي‌ها در هيچ كجاي ديگر دنيا غيراز آمريكا نمي‌توانند چنين پرونده‌اي را مطرح كنند. اين اقدام هم تنها در تئوري امكان‌پذير بوده و اين حرف‌ها بيشتر يك بلوف است. فعاليت‌هاي ديپلماتيكي كه فلسطيني‌ها در مقطع فعلي شروع كرده‌اند هجمه‌اي است كه مي‌تواند اسرائيل را بيش از گذشته تحت فشار قرار دهد. رويكرد مثبتي كه دولت‌هاي اروپايي در شناسايي كشور مستقل فلسطين در‌پيش‌گرفتند هم به تحكيم موقعيت فلسطيني‌ها كمك خواهد كرد.

  • استاد حقوق بين‌الملل
کد خبر 283112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha