سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

«انتخابات زودهنگام اسرائیل برگزار می‌شود تا یک دولت افراطی، تنش‌زا و متوهم برکنار شود»؛ این جمله روز گذشته اوج حملات بی‌سابقه‌ای بود که از طرف یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی علیه نخست‌وزیر این رژیم صورت گرفت.

نتان یاهو

درحالي‌كه با فشارهاي داخلي و خارجي احتمالاً به‌زودي با سقوط كابينه رژيم صهيونيستي اين رژيم مجبور به برگزاري انتخابات زودهنگام در كمتر از ۲ سال پس از انتخابات پيشين مي‌شود. تزيپي ليوني، وزير دادگستري روز گذشته بنيامين نتانياهو را متهم كرد كه در حال تحريك بخش‌هاي مختلف جامعه عليه يكديگر است تا يك جنگ مذهبي را به راه بيندازد. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با بحران در داخل كابينه اين رژيم به‌ويژه پس از تصويب لايحه شناسايي اين رژيم به‌عنوان دولت يهود هشدار داده كه دست به برگزاري انتخابات زودهنگام مي‌زند؛راهي كه به‌نظر مي‌رسد نتانياهو چاره‌اي جز انتخاب آن ندارد.

ليوني به‌عنوان رهبر حزب هاتنوعا در سخنراني خود در كنفرانس مطالعات امنيتي تأكيد كرد كه در گفت‌وگو‌ها با نتانياهو هيچ كدام از حرف‌ها و پيشنهادهاي او را نپذيرفته است. او نتانياهو را به افراط‌گرايي و تحريك گروه‌هاي مختلف با اقدام‌هاي غيرمعمول خود متهم كرد و تأكيد داشت كه بايد با برگزاري انتخابات زودهنگام كار اين دولت تمام شود. وي همچنين هشدار داد كه نتانياهو در حال كشاندن اين رژيم به يك جنگ مذهبي است كه مي‌تواند بنيادهاي اين رژيم را با خطر مواجه كند. وي در مقابل تهديدهاي نتانياهو تأكيد كرد تا زماني كه سوء‌مديريت‌‌ها در اين رژيم برطرف نشود از حملات و انتقادها كاسته نخواهد شد. ليوني كه انتقادهايش به‌عنوان يك وزير رژيم صهيونيستي عليه نخست‌وزير اين رژيم بي‌سابقه بود از طبقه متوسط خواست تا به‌پا خيزند و رهبران اين رژيم را تغيير دهند.

  • بن‌بست در كابينه ائتلافي

كمتر از ۲ سال قبل انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي برگزار شد و نتانياهو با كمبود آراي حزبش(ليكود) به سختي توانست كابينه‌اي ائتلافي را تشكيل دهد. از مدت‌ها پيش اختلاف‌ها در كابينه اين رژيم بالا گرفته بود اما لايحه شناسايي اين رژيم با عنوان دولت يهود كه يك دستور رسمي براي پاكسازي نژادي از سوي نهادهاي بين‌المللي خوانده شده باعث شد تا علاوه بر فشارهاي خارجي رژيم صهيونيستي با بحراني داخلي هم مواجه شود. اين لايحه در‌واقع به‌صورت رسمي اين رژيم را مجاز به اخراج فلسطيني‌ها مي‌كند.

به همين‌خاطر نتانياهو پس از جلسه ناموفق با مقام‌هاي احزاب حاضر در كابينه در جمع هم‌حزبي‌هايش گفت: درصورتي كه وزراي نافرمان از حمله به سياست‌هاي دولت دست بردارند انتخابات زودهنگام برگزار خواهيم كرد. نتانياهو كه با بحراني شدن اوضاعش درصورت برگزاري انتخابات زودهنگام بايد از قدرت كنار برود تأكيد كرد: من حتي از پايه‌‌اي‌ترين تعهدها يعني وفاداري و مسئوليت‌پذيري وزرايي كه در دولت خدمت مي‌كنند، برخوردار نيستم. من از اين وزرا مي‌خواهم تا از تضعيف دولت و انتقاد از سياست‌هاي آن دست بردارند.

او گفت: من درخواست مي‌كنم كه وزرا به اختلافات درباره سياست‌هاي من پايان دهند. اگر آنها با اين مسئله موافقت كرده و به اختلافات پايان دهند، مي‌توانيم در كنار يكديگر به كارمان ادامه دهيم اما اگر با اين مسئله موافقت نكنند مجبوريم تصميم‌گيري را به‌عهده رأي‌دهندگان در يك انتخابات زودهنگام بگذاريم. طي هفته‌هاي گذشته با اقدام‌هاي رژيم صهيونيستي وي با انتقادهاي داخلي و خارجي گسترده‌اي روبه‌رو شده است. اقدام‌هاي نتانياهو باعث اعتراض‌ گسترده فلسطيني‌ها به‌ويژه در بيت‌المقدس شد و درگيري‌هاي شديدي را رقم زد. تصويب لايحه شناسايي اين رژيم به‌عنوان دولت يهود اما انتقادهاي داخلي و خارجي اين رژيم را به اوج رساند و اين رژيم اكنون با يك انزواي تمام‌عيار در صحنه‌ بين‌المللي روبه‌روست.

  • تنها شدن نتانياهو

نتانياهو روز گذشته براي نجات كابينه‌اش با يائير لاپيد، وزير دارايي و رهبر حزب يش‌عاتيد و تزيپي ليوني، وزير دادگستري و رهبر حزب هاتنوعا ديدار داشت اما اين جلسه‌ها به هيچ نتيجه‌اي نرسيد. فرانس‌۲۴ گزارش داده كه در اين جلسه نتانياهو از اين دو وزير منتقد خواسته است كه 5 شرط ازجمله قبول لايحه شناسايي اين رژيم به‌عنوان دولت يهود را بپذيرند يا براي برگزاري انتخابات زودهنگام آماده شوند. ائتلاف نتانياهو در حال حاضر ۶۸ كرسي از ۱۲۰ كرسي پارلمان اين رژيم در اختيار دارد. لاپيد به‌خاطر بودجه سال 2015 ميلادي و ليوني به‌خاطر لايحه تشكيل «كشور يهود» نتانياهو را مورد انتقادات شديد قرار داده‌اند.

ليوني كه انتقادهاي خود را روز گذشته با حرف‌هايش به اوج رساند و يائير لاپيد هم اعلام كرده كه به مسير خود ادامه مي‌دهد و حرف‌هاي نتانياهو را نپذيرفته است. در انتخابات سال ۲۰۱۳ احزاب راستگرا ۶۱ كرسي و احزاب چپگرا ۵۹ كرسي را به‌دست آوردند كه شكننده‌ترين پيروزي براي راستگراها در تمامي سال‌هاي گذشته به‌حساب مي‌آمد.

در حال حاضر گزارش شده كه ليوني و لاپيد در مقابل نتانياهو متحد شده‌اند اما احزاب راستگراها هم اعلام كرده‌اند كه در انتخابات زودهنگام در فهرست مشترك با نتانياهو شركت نمي‌كنند. هرچند نتانياهو تلاش گسترده‌اي براي راضي نگه‌داشتن راستگراها داشته اما احزاب «اسرائيل خانه‌ما» و حبيت هايهودي در بيانيه‌اي اعلام كردند كه در انتخابات متحد بنيامين نتانياهو نخواهند بود و به‌صورت مستقل شركت خواهند كرد. يكي از مقام‌هاي حزب ليكود در گفت‌وگو با هاآرتض تأكيد كرده كه نتانياهو در ميان اين بحران براي پيروزي در انتخابات چاره‌اي به‌جز پيدا كردن متحد ندارد؛ موضعگيري‌ها اما نشان مي‌دهد كه حالا همه در حال دور كردن خود از نخست‌وزير رژيم صهيونيستي هستند.

کد خبر 279944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha