رئیس سازمان محیط‌زیست که به گیلان سفر کرده روز گذشته در بازدید از تالاب انزلی گفت: امسال مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای احیای تالاب انزلی اختصاص یافته است.

معصومه ابتكار همه دستگاه‌هاي دولتي را در وضعيت نابسامان تالاب انزلي سهيم دانست و افزود: فرسايش خاك و ورود فاضلاب‌هاي صنعتي و پسماندها از عمده‌ترين معضلاتي است كه اين تالاب بين‌المللي را تهديد مي‌كند.

تالاب بين‌المللي انزلي به مساحت 15هزار هكتار در سال 1354به‌عنوان يكي از تالاب‌هاي بين‌المللي كنوانسيون رامسر ثبت شد. منطقه حفاظت شده سياه‌كشيم پناهگاه حيات وحش سلكه و منطقه شكار ممنوع سرخان گل، بخش‌هايي از تالاب انزلي محسوب مي‌شوند. از اين تالاب به‌عنوان نماد تالاب‌هاي ايران هم ياد مي‌شود؛ با وجود اين، ساخت كنارگذر، ورود انبوه فاضلاب‌هاي شهري وخانگي و همچنين زهاب‌هاي كشاورزي اين تالاب را به‌شدت تهديد مي‌كند.

 ابتكار با اشاره به اينكه از سال ۸۳ قانون مديريت پسماند تصويب و آيين‌نامه اجرايي آن ابلاغ شده است، خاطرنشان كرد: براساس اين قانون تكليف پسماندهاي خانگي به‌عهده شوراي شهر و شهرداري‌هاست و اين دونهاد براي جمع‌آوري پسماندهاي خانگي از مساعدت دولت برخوردارند. درعين حال، وي اجراي طرح‌هاي بازيافت را مهم دانست و بر نقش مردم در تفكيك زباله‌ها از مبدا تأكيد كرد.

ابتكار يادآورشد: در شوراي‌عالي محيط‌زيست و در كميسيون كلانشهرها آيين‌نامه مربوط به پسماند تصويب و به دولت ارائه شده است. وي با تأكيد بر اينكه شهرداري‌ها تا پايان سال بايد مديريت پسماند را به سازمان حفاظت محيط‌زيست ارائه دهند، افزود: در بخش افزايش توريسم در گيلان، شوراهاي شهر و شهرداري‌ها بايد عوارض مخصوصي را براي گردشگران وضع كنند تا گردشگران ملزم به پرداخت عوارض شوند و از محل درآمد اين عوارض، در بحث مديريت پسماند استفاده شود. ابتكار همچنين با اشاره به اينكه در شوراي‌عالي محيط‌زيست، منطقه بوجاق به‌عنوان پارك ملي بوجاق تعريف شده، تأكيد كرد: بايد از انجام كارهاي مخربي كه سبب آلودگي اين منطقه مي‌شود جلوگيري به عمل آيد.

کد خبر 284905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha