تالاب‌های بین‌المللی در گلستان، این استان را به یکی از نقاط مهم کشور از نظر محیط‌زیستی حوزه تالاب‌ها تبدیل کرده اما این تالاب‌ها به‌ویژه ۳تالاب آلاگل، آلماگل و آجی‌گل اکنون با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند.

تالاب - پرندگان


محسن سليماني روزبهاني، مديرملي پروژه بين‌المللي طرح حفاظت از تالاب‌ها در توضيح اين چالش‌ها و راهكارهاي مقابله با آن، به مهر گفت: نياز جدي تالاب‌ها، مديريت مناسب منابع آبي است و براي اين مديريت بايد الگوهاي توسعه‌اي درنظر گرفته شود.

وي با تأكيد بر اينكه مردم در مديريت تالاب‌ها تا‌كنون جدي گرفته نشده‌اند، به نقش مهم مردم در مديريت تالاب‌ها اشاره كرد و يادآور شد: مردم از برخي مسائل كه دولت حمايت مي‌كند پيروي مي‌كنند، به‌طور مثال وقتي دولت از كشت خاصي حمايت مي‌كند، مردم از آن الگو پيروي مي‌كنند.

به گفته سليماني روزبهاني، مردم بايد در فرايندهاي برنامه‌ريزي خودشان با كمك ساير نهادهاي ذيربط درگير باشند، بايد بدانند اين تالاب‌ها قبلا چطور مديريت مي‌شدند و الان چطور مي‌توانند بهتر مديريت شوند، آنچه بايد اتفاق بيفتد اين است كه مردم ارزش تالاب‌ها را متوجه شوند.

وي افزود: برخي اقدامات توسعه‌اي، معيشت مردم را تحت‌تأثير قرار داده و الگوي زندگي آنها را تغيير داده است. چنين وضعي موجب مي‌شود كه مردم دغدغه و نگاهي براي حفظ تالاب‌ها نداشته باشند.

مدير طرح ملي تالاب‌هاي كشور درخصوص راهكارهاي افزايش سطح آگاهي مردم بيان كرد: كمپين‌هاي اطلاع‌رساني و ايجاد فضاهايي براي برنامه‌ريزي، مديريت و حفاظت از تالاب‌ها مي‌تواند در اين زمينه مؤثر باشد.

سليماني روزبهاني با انتقاد از اينكه در مديريت منابع آبي به زيست‌بوم‌هاي پايين‌دست به‌خصوص تالاب‌ها توجه نمي‌شود، افزود: وقتي تالاب در پايين‌دست از بين مي‌رود به اين معني است كه ما نتوانستيم آب را در حوضه آبريز مديريت كنيم و به روال‌هاي مرسوم و اكولوژيكي منطقه آسيب زده‌ايم.

ايستگاه پرندگان مهاجر درخطر است

سيد سحاب ميرا، مدير تالاب‌هاي استان گلستان، درباره نقش تالاب در اكوسيستم‌ها به مهرگفت: هرساله شاهد آن هستيم كه پرندگاني از عرض‌هاي شمالي براي زمستان‌گذراني به اين منطقه مهاجرت مي‌كنند و در واقع اين تالاب‌ها زيستگاهي براي اين پرندگان است. علاوه بر اينها تالاب‌ها در مباحث زيباشناختي، گردشگري و طبيعت‌گردي هم مؤثر هستند.

ميرا درخصوص خطرات تهديد‌كننده تالاب‌هاي استان گفت: تالاب‌هاي در معرض خطر گلستان آلاگل، آلماگل و آجي‌گل هستند كه در نوار مرزي و بر مبناي رژيم سيلابي رودخانه اترك قرار دارند. نوسان آب اين تالاب‌ها كاملا وابسته به اترك است. باتوجه به خشكسالي‌هاي چند سال اخير كه به تبع آن كم‌آبي‌هايي هم داشتيم، تراز آبي اين تالاب‌ها در طول سال نوسان شديدي دارد.

وي در ادامه بيان كرد: مجموعه تالاب گميشان هم كه در ساحل شرقي درياي خزر واقع شده و تالاب ساحلي دريايي است، رژيم نوسان آبي كاملا وابسته به درياي خزر دارد، درياي خزر هم در دهه اخير تقريبا نوسان و افت تراز آبي داشته است، البته طي سال‌هاي اخير تراز بازگشت اين نوسان افزايش داشته، ولي هنوز به‌طور قطع علت اين رفتار درياي خزر شناسايي نشده است.

وي اضافه كرد: در تالاب آلاگل هم كاهش نزولات جوي و كاهش روند سيلابي رودخانه اترك وجود دارد كه با مديريت بهتر منابع آبي در اين منطقه به ويژه مديريت سدهايي كه در بالادست وجود دارد تا حدودي مي‌توان شرايط كم‌آبي را كنترل كرد.

اعتبارات تأمين شود؛ درياچه اروميه احيا مي‌شود!

درحالي‌كه مديرملي پروژه بين‌المللي طرح حفاظت از تالاب‌ها از مديريت نادرست منابع آبي وخشكسالي به‌عنوان 2عامل اصلي تهديدكننده تالاب‌هاي كشور نام مي‌برد روزگذشته عيسي كلانتري دبير ستاد و مجري طرح احياي درياچه اروميه در مناظره تلويزيوني با اشاره به وضعيت اسفبار اين درياچه گفت كه در حال حاضر آنچه در درياچه اروميه وجود دارد 800ميليون مترمكعب شورابه است كه بايد اين شورابه را حفظ و در نهايت درياچه را احيا كنيم. به گفته وي احياي درياچه اروميه اما در گرو تخصيص بموقع اعتباراتي است كه دولت براي احياي درياچه درنظر گرفته است. كلانتري تصريح كرد: تأمين اعتبارات در زمان تعيين شده از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در احياي درياچه بسيار كارساز است؛ براين اساس انتظار مي‌رود سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تأمين اين اعتبارات را درگير بوروكراسي‌نكند. نمايندگان مجلس هم بايد نظارت كنند تا ضمن تخصيص بموقع اعتبارات، دستگاه‌هاي اجرايي به تعهدات خود عمل كنند. حيدري، پژوهشگر اقتصاد كشاورزي هم كه در برنامه مناظره در قامت يك منتقد سدسازي ظاهرشده بود، گفت كه بايد كليه طرح‌هاي سدسازي متوقف شود و از راهكارهايي چون آبخيزداري براي استحصال آب استفاده شود.

 

کد خبر 279416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha