همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال احیای دریاچه هامون است که با مدیریت مناسب در ایران و به کمک کشور افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی در صورت لزوم بتوانیم کل اکو سیستم تالاب را احیا و مدیریت کنیم.

"محسن سلیمانی روزبهانی" روز چهارشنبه در حاشیه دومین کارگاه مشورتی تدوین و برنامه‌ریزی مدیریت یکپارچه تالاب بین‌المللی هامون گفت: تالاب هامون در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و برای این که به وضعیت مناسبی برسیم نیاز به اقدام اصلاح در حوضه آبریز است تا شاهد بازگشت تالاب هامون باشیم.

در تلاش هستیم مدیریت منسجم و مناسبی بر روی تالاب هامون در بخش ایران انجام شود تا بتوانیم راهکارهای مناسبی برای مشکلی که تالاب در حال حاضر با آن مواجه است پیدا کنیم که از نظر تمام ذی‌نفعان در تالاب انجام می‌شود.

سلیمانی روزبهانی گفت: در زمان خشکی اگر اکوسیستم زیاد دستکاری نشود امید به بازگشت آن خیلی زیاد است و اگر دستکاری شود بازگشت آن سخت است.

این مسئول با بیان این که تالاب هامون این پتانسیل را دارد که با برنامه‌ریزی و تخصیص منابع بتواند مجددا احیا شود، گفت: پس از مدت‌ها خشکسالی با ورود آب به بستر دریاچه پوشش گیاهی و برگشت آبزیان را مشاهده کردیم.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به برنامه‌های درحال تدوین برای تالاب بین‌المللی هامون مطرح کرد: برنامه پنج ساله با چشم‌انداز 25 ساله برای تالاب در حال تدوین است که این برنامه هر پنج سال با توجه به وضعیت دریاچه بازنگری می‌شود.

وی یادآور شد: با هرگونه اقدامی که مخرب اکوسیستم تالاب باشد مخالف هستیم در تلاش هستیم با کمک اهالی و دست‌اندرکاران بهره‌برداری در تالاب هامون نظام پیدا بکند و خیلی مسایل شخصی، فردی و گروهی نباشد و طبق یک برنامه مناسب که در آن تامین منابع آب و مدیریت محصولات کشاورزی دیده شده باشد تا دیگر شاهد دخالت در اکوسیستم تالاب هامون نباشیم.

وی تاکید کرد که در حال حاضر برای احیا هامون نمی‌توان قولی داد ولی اگر مردم مشارکت و مسئولان حمایت کنند امیدواریم که تالاب هامون احیا شود.

وی ادامه داد: هر کسی بخشی از تقصیر و مسئولیت را بپذیرد با رفتن به این سمت که موضوع را پیچیده‌تر کنیم و به دنبال مقصر بگردیم کار درست نمی‌شود باید همه در کنار هم گذشته را مرور کنیم و ببینم ایراد و آسیب‌ها کجا بوده و با کمک یکدیگر بخشی از مسئولیت را بر عهده بگیریم و تلاش کنیم که به سمت تدوین مدیریت یکپارچه تالاب هامون حرکت کنیم.

تالاب هامون به عنوان هفتمین تالاب بین‌المللی از رودخانه هیرمند آبگیری می‌شود.

رودخانه هیرمند از کوه‌های مرکزی افغانستان (هندوکش) سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر وارد مرز ایران در منطقه سیستان می‌شود.

این تالاب با قطع جریان آب رودخانه هیرمند از 16 سال پیش تاکنون با خشکسالی رو به رو بوده است که اوایل امسال با ریزش باران‌های سیل‌آسا و جاری شدن سیلاب بخش کوچکی از آن آبگیری شد که به سبب گرمای زیاد هوا (بیش از 40 درجه) و وزش بادها و توفان‌های شدید در حال خشک شدن است.

کد خبر 279208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha